Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Klarnas nya superkassa
- Detta ämne har 287 svar, 62 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 1 månad sedan av Kocken.
-
FörfattareInlägg
-
10 maj, 2012 kl. 21:33 #144943Jimmy OstromDeltagare
Jag håller med dig. Fast med personnummer är det nog lugnt med för man ska kunna slå in sin mejl eller annat istället är min uppfattning.
Pungt 2 och 3 delar jag helt med dig!
@Johan W 43914 wrote:
Några frågor som uppstår hos mig:
– Personer som är rädda för att skriva i personnummer kommer inte att handla
– Kostnaden för detta måste ligga under 10 kr / köp om det skall vara värt det med tanke på att man kan få 2 kr för en kortbetalning. Eftersom en kund kan nekas köp på faktura så betalar ehandlaren fortfarande samma kostnad.
– Konverteringen måste öka avsevärt beroende på vilken kostnad det handlar om10 maj, 2012 kl. 21:34 #144944Jimmy OstromDeltagareHe he nej inte du i alla fall när det gäller Klarnas produkter;)
@skinza.se 44064 wrote:
De vill nog att det ska skapas lite av en hajp. Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge!
10 maj, 2012 kl. 21:45 #144947bloggusDeltagare@Kodmyran 44048 wrote:
Klarna brukar ju dessutom vara snabba på open source moduler, så det jobbar man säkert redan på.
Kan inte hålla med dig där. Flera moduler är till ändre funktioner och har en hel del buggar som varit där upp 6 månader eller längre.
10 maj, 2012 kl. 22:02 #144949bloggusDeltagare@Richie72 44061 wrote:
I intervjun från NES med Sebastian S (som finns här på ehandel.se) så verkat det som hos e-handlaren som testat det har i princip inga köp misslyckats. Om det stämmer så tror jag det kommer innebära enormt mycket för e-handeln.
Ja, han säljer och de säljer inte en ”kassa för samlade betalningsalternativ” utan säljer en kassa som 95% skriker faktura och KLARNA om sig och pressar ner de andra betalningsalternativen maximalt. Som sagt innan så är detta inte en revolution i kassor, utan en kassko till Klarna som de kommer försöka driva igenom hos många.
Klarna och dess säljare är ju minst sagt kända för att komma med påståenden när det kommer till konverteringar och godkännade av kunden, som de inte kan styrka med några bevis. Uttalandet under NES av Sebastian S tror jag inte ett dugg på. Sorry.
Den som inte får betala med faktura och inte kan inte sin 3D-secure kod kommer förmodligen avbryta sitt köp lika mycket i denna kassa som i vilken annan kassa. Om du misslyckas med kortbetalningen i en vanlig shop så kommer du tillbaka till betalningsalternativen och kan välja annat. Samma sak med faktura. Ingen större skillnad här, förutom att man ger all kontroll till Klarna till förmodligen (spekulation, det får vi snart se) högre priser än vad ni alla har idag.
Konverteringen kan jag tänka mig ökar för de som handlar med Klarna tidigare – men det har väldig tlite med kassan att göra i slutändan om man inte har något föråldrat system med 10-stegs-kassa. De som inte är godkända för Klarna, vet inte hur man betalar med kort kanske, där är det ingen skillnad. Klarnas superkassa eller inte ….
Vet inte varför ni förlorar kunder i kassan, men min erfarenhet är att de inte kan sin 3D-kod, testar med faktura och blir inte godkända. Vissa vill ha enbart postförskott, inget annat, och har man inte det så förlorar man kunden. Denna kassa hjälper inte till med något av detta.
Det mest intressanta är ju ingen fakturaavgift, men åter där måste man fråga sig vem som skall stå för det. Klarna? Näää, tror inte det
Först måste man verkligen analysera sin egen butik och säga varför man förlorar kunderna vid betalning. Därefter så får man titta på denna superkassa och se om den förbättrar något av det som är fel i sim egen butik. Jag ser inte så stora och mirakulösa lösningar.
Som medlem på WN.se måste jag säga att vanliga programmerare och webmasters är lite mer kritiska och analyserande personer, som verkligen tar ett steg tillbaka och ser vad en del saker innebär.
På detta forumet är det tvärtom har jag märkt under det senaste året. Folk blir glada och nästa euforiska för nästan allt som presenteras av olika företag Exempel från NES är ju denna kassa och Tictail (vad som var så speciellt med det fattar jag inte alls) … Dock tror jag att det är pengarna som styr. Om någon kan lova ”guld och gröna skogar” så verkar det som man är beredd att ge bort en bit av sin egen kaka och överlämna hur mycket kontroll till företag som Klarna och Facebook.
Nu var jag lite negativ, men men …
10 maj, 2012 kl. 22:10 #144950Jimmy OstromDeltagareJag vart tvungen att räkna lite nu när ”alla” tror att Klarnas kassa ska hjälpa oss alla fattiga e-handlare att bli miljonärer.
Vi tar alla köp som inte gått igenom hos oss (Blekinge Bilradio) under April månad.
Det är totalt 47 stycken köp som inte gått igenom eller där kunden inte slutfört sin order efter valt betalsätt.
19st delbetalningar (Svea)
16st fakturor (Svea)
7st kort (Auriga via Svea)
4st direktbetalning (Payson)
1st PayPalTotal summa är 174010 kronor. Vi sålde för (som gick igenom) 605000 kronor i April. Detta är bästa månaden någonsin för oss.
Men vi rundar uppåt och säger att vi har varje månad 20 000 kronor i nekade/ej genomförda köp.
20 000 kronor x 12 månader = 240 000 kronor, vi är snälla och rundar uppåt. Vi på Blekinge Bilradio har 250 000 kronor i nekade/ej genomförda köp varje år.
Så skulle Klarnas nya kassa göra så 30% av dessa beställningar gick igenom/slutfördes innebär detta för oss 72000 kronor extra rakt in i kassan.
Skulle jag idag byta till Klarna från Svea skulle jag ha extra kostnader på 60200 kronor (då har jag dragit av 1% mot mina tidigare avtal för nu har vi växt och 7 kronor per faktura).
Summa: Får man genom 30% fler köp med Klarnas kassa tjänar vi 11800 kronor om året att gå från Svea till Klarna och deras ”magiska kassa”:o
Men ärligt talat, hur många tror på 30% mer genomförda köp:confused:
Jag är ledsen men det är tyvärr fortfarande sista raden som har betydelse i ett företag oavsett hur cool kassa eller häftiga loggor man har på sin hemsida…………..
10 maj, 2012 kl. 22:31 #144951bloggusDeltagareIntressant läsning Jimmy. Ja, en djupare analys behövs av just varför köpen misslyckas. I många fall kan man inte veta varför heller, om man inte frågar kunden. 30% som du räknade på är nog ganska högt.
Man skall fråga sig: om en kund inte går tillbaka till din butik och försöker med annat betalningsalternativ, varför skulle ”superkassan” hjälpa i det fallet?
10 maj, 2012 kl. 22:36 #144952Jimmy OstromDeltagareAlla delbetalningar är nekade, men det är inget konstigt då snittet är skyhögt hos oss på delbetalningar och är man inte kredit godkänd så blir man ju nekad.
Ca 30% valde att inte genomföra sitt köp.
Oavsett så tror jag stenhårt på Klarnas kassa, köpavslutet kommer bli en ny upplevelse för kunderna. Men att tro att detta skulle göra att Klarna kommer dra in mer flis i kassan (på sista raden) är t.ex. Svea skulle göra med mindre avgifter, njaa då tror jag man biter sig i stortån:p
@bloggus 44074 wrote:
Intressant läsning Jimmy. Ja, en djupare analys behövs av just varför köpen misslyckas. I många fall kan man inte veta varför heller, om man inte frågar kunden. 30% som du räknade på är nog ganska högt.
Man skall fråga sig: om en kund inte går tillbaka till din butik och försöker med annat betalningsalternativ, varför skulle ”superkassan” hjälpa i det fallet?
10 maj, 2012 kl. 22:41 #144954bloggusDeltagareAntar också att du har räknat på de avgifter med Klarna du får offererde innan, men de kan ju blir högre med den nya kassan … har du räknat med att även dina kortköp kan då (förmodligen) blir dyrare med denna kassa?
10 maj, 2012 kl. 22:51 #144956Jimmy OstromDeltagareNix, jag har bara räknat på 7 kronor per faktura och 2%.
Sen får t.ex. jag pengar av Svea för varje delbetalning vi genomför, så här tappar vi även pengar.
Jag har tagit i så jag skitit ner mig och ca 60% av summan är delbetalningar och dessa blir inte godkända på några andra betalsätt och dom har inga pengar på sina konton som dom kan handla för så dessa kommer aldrig genomföra köpet oavsett…..
Jag älskar Klarna, skulle vilja arbeta där själv om jag inte gjorde vad jag gjorde. Tycker dom är mycket smarta människor och dom verkar verkligen fatta hur man tar hand om sin personal och jag känner flera där. MEN!
Det betyder inte att jag tänker dra ner mina byxor till knäna, jag driver mina hemsidor för att tjäna pengar och sen att det är det roligaste arbetet som finns (förutom att man inte tjänar pengar för alla leverantörer ska ta dom från en, arbetar 250 timmar i månaden, har en familj som inte får träffa en, har svårt att sova för man är orolig för sin ekonomi, äter piller för att klara av stressen), ja förutom dessa saker är detta verkligen världens bästa arbetsplats jag varit på:rolleyes::p
@bloggus 44077 wrote:
Antar också att du har räknat på de avgifter med Klarna du får offererde innan, men de kan ju blir högre med den nya kassan … har du räknat med att även dina kortköp kan då (förmodligen) blir dyrare med denna kassa?
11 maj, 2012 kl. 04:47 #144960JeffDeltagare@Jimmy Öström 44073 wrote:
Vi tar alla köp som inte gått igenom hos oss (Blekinge Bilradio) under April månad.
Det är totalt 47 stycken köp som inte gått igenom eller där kunden inte slutfört sin order efter valt betalsätt.
19st delbetalningar (Svea)
16st fakturor (Svea)
7st kort (Auriga via Svea)
4st direktbetalning (Payson)
1st PayPalTotal summa är 174010 kronor. Vi sålde för (som gick igenom) 605000 kronor i April. Detta är bästa månaden någonsin för oss.
Men vi rundar uppåt och säger att vi har varje månad 20 000 kronor i nekade/ej genomförda köp.
20 000 kronor x 12 månader = 240 000 kronor, vi är snälla och rundar uppåt. Vi på Blekinge Bilradio har 250 000 kronor i nekade/ej genomförda köp varje år.
Föll det bort en nolla i din uträkning eller missförstår jag dig bara?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.