Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Klarnas nya superkassa
- Detta ämne har 287 svar, 62 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 2 månader sedan av Kocken.
-
FörfattareInlägg
-
10 maj, 2012 kl. 05:30 #144831ParvelitoDeltagare
@fotofyndet 43946 wrote:
Om man nu har en kund som sitter där och har lagt sin order, lyckligt förträngande att han inte får handla på faktura. 3D secure vet han inte vad det är för djävla skit och nån avgift för postförskott tänker han minsann inte betala. Hur hanteras en sån order? Om jag förstår det rätt så har den ju vid det laget redan registrerats hos butiken som ”klar”.
Nej, så har jag inte fattat det, utan Klarna gör en koll först, sedan blir den ”klar”. Är det en shoppare som loggar in från sitt facebookkonto och gör sitt 86:e köp det året så godkänns den säkert med en gång, och är det herr Teknofob som vill handla för första gången i sitt liv är det troligen lite mer jobb i kassan för denne innan det är klart.
10 maj, 2012 kl. 05:44 #144832fotofyndetDeltagareJa, så blir det ju förstås.
10 maj, 2012 kl. 05:50 #144833GregerADeltagareNej, klar i butiken blir den nog inte. Jag kan tänka mig att detta integrationsmässigt kommer att fungera ungefär som Google Checkout och Paypal Express.
I dessa behöver kunden inte mata in några adressuppgifter i butiken, utan de är lagrade på ens Paypal/Google-konto. När betalningen är klar så skickas de uppgifterna till butiken samtidigt som kunden skickas till ”tack-sidan” – och då är ordern ”klar”.
Tanken med superkassan är absolut bra. Men man blir väldigt inlåst som handlare.
Det känns lite oroväckande att man kommer att ta samma pris för alla betalsätt. Som störst, bäst o vackrast så kommer Klarna inte att vilja vara billigast. :rolleyes: Om man tänker ligga på samma nivå som idag så skulle det innebära en rejäl fördyring av kortköpen för de flesta (x4 ungefär för oss) – och som Jimmy pekade på så blir det mycket pengar på ett år.
Så rådet till Klarna blir att erbjud kunderna samma villkor som de har på sin kortbetalning idag.
10 maj, 2012 kl. 05:58 #144834pyhobbyDeltagareSå är det Parvelito.
Det jag funderar på nu är hur kunder hanteras som inte blir godkända. Dessa måste väl få välja kortbetalning eller bankbetalning och inte nekas helt?
Jag har uppfattat det som att det ska vara en fast kostnad per köp, alltså inte %. Är det någon som vet om jag är rätt ute?
Jag har kikat lite på vad vi betalar i snitt för betaltjänster per order.
Snittordern ligger på ca 400kr
Priser ex. moms
Vi betalar idag: 15,82kr
Om jag drar av det vi idag får in på fakturaavgifter betalar vi 6,07kr per order.Det blir såklart mycket intressant att se vad Klarna tänkt sig. Man har tidigare varit på mig ”testa att ta bort er fakturaavgift”. Då ville jag få till att Klarna skulle göra det samma för oss med den fasta avgiften per faktura, det sket sig.
10 maj, 2012 kl. 06:19 #144835ParvelitoDeltagare@pyhobby 43951 wrote:
Så är det Parvelito.
Det jag funderar på nu är hur kunder hanteras som inte blir godkända. Dessa måste väl få välja kortbetalning eller bankbetalning och inte nekas helt?
Jag har uppfattat det som att det ska vara en fast kostnad per köp, alltså inte %. Är det någon som vet om jag är rätt ute?
Jag har kikat lite på vad vi betalar i snitt för betaltjänster per order.
Snittordern ligger på ca 400kr
Priser ex. moms
Vi betalar idag: 15,82kr
Om jag drar av det vi idag får in på fakturaavgifter betalar vi 6,07kr per order.Det blir såklart mycket intressant att se vad Klarna tänkt sig. Man har tidigare varit på mig ”testa att ta bort er fakturaavgift”. Då ville jag få till att Klarna skulle göra det samma för oss med den fasta avgiften per faktura, det sket sig.
Det kommer säkert att erbjudas andra alternativ än faktura för de som inte är godkända, målet skall ju vara att ingen enda kund skall tappas i kassan. Det jag har förstått är det bästa med det här är att vana shoppare skall få det mycket lättare att göra det de helst gör, nämligen handla.
Hur prismodellen ser ut har vi ju inte sett så mycket av ännu, men det skulle förvåna mig mycket om det inte handlade om en fast avgift + en procentuell avgift samt månadsavgift och startavgift. Man har däremot sagt att kostnaden skall vara densamma oavsett vilket betalsätt kunden använder, och det är väl kanske det som sätter griller i huvudet på oss handlare och får oss att tro att det blir billigare än idag.
10 maj, 2012 kl. 06:40 #144839QarillionDeltagare@Jimmy Öström 43944 wrote:
Ja fast tittar man bara på min firma som omsätter under 5 miljoner och en annan kollega som kränger för ca 8 miljoner kronor så ”sparar” han ca 70-80 tusen om året om han skulle gått över till SVEA.
Då ska man kränga för över 200 000 kronor för att ta igen dessa pengar.
Då kan man i alla fall i min värld tappa en hel del köp.
Jag tror helt klart på Klarnas kassa, men det lär kosta sjukt mycket pengar är jag helt övertygad om. Dom lär säkert ta betalt samma för kort, faktura,direktbetalning, avbetalning eller alla andra betalsätt och då blir det mycket pengar.
Jag är förvånad över hur lika vi resonerar om det mesta
Jag tror faktiskt att Klarna övervärderar sitt egna varumärke idag. Jag är inte övertygad om att deras logga ökar konverteringen som många andra är.
Jag tror att det ser ut som nedanstående om man får ett köp eller ej:
1. Pris
2. Eventuella bra betyg på jämförelse sidor som man kan skylta med.
3. Lagerstatus
4. Betalningsalternativ
5. Utseende på hemsidaOm detta skulle stämma så kan det ju hända att avgifterna man betalar för att ev. öka konverteringen med Klarna inte riktigt är värt det.
Nu resonerar vi alla olika och inget säger att jag är den som har rätt. Vi väljer alla vår egen väg
Jag kanske sållar mig till flocken så småningom, men då får det allt bli billigare Tänker inte lägga en årslön i avgifter hos Klarna…..
10 maj, 2012 kl. 07:50 #144847bloggusDeltagare@pyhobby 43951 wrote:
Jag har uppfattat det som att det ska vara en fast kostnad per köp, alltså inte %. Är det någon som vet om jag är rätt ute?
Utan några bevis, så är jag ändå säker på har fel. Risken för faktura är ju kopplad till storleken av den och därmed kommer man behålla %-avgifter och i och med att det skall vara så för alla betalsätt, så får du det på kortbetalningar också.
–
10 maj, 2012 kl. 09:51 #144866KockenDeltagare@lunarmys 43889 wrote:
Och om Klarna går ner, så har man inget sätt att ta betalt på
Här tror jag det ligger en stor fara.
De som bestämmer på Klarna är inte korkade.
De har alla anslutna butikers ordernummer, så de kan lätt räkna ut hur stor del som är fakturor och kan göra en god gissning hur många transaktioner butikerna har på respektive betalsätt. De har även butikernas snittorder, de kan lägga med i kalkylen. De kan lägga in enskilda butikers risker i kalkylen.
Att sedan ställa upp en kalkyl med olika scenarion är inte speciellt svårt för dem.
De har nog bra statistik att ta fram ett pris som är precis på smärtgränsen för butikerna.
Att sätta upp en differentierad prislista efter storlek på butiken är nog inte heller så svårt för dem.10 maj, 2012 kl. 10:28 #144870Richie72DeltagareNu har jag sett Klarnas nya kassa. Helt outstanding! Det e-handelssystem som först lyckas integrera det i sin shop kommer skapa en rätt grym konkurrensfördel för sina kunder. Hoppas det blir Textalk men av någon outgrundlig anledning tror jag inte de blir först.
10 maj, 2012 kl. 11:16 #144875danielanderssonDeltagare@Richie72 43989 wrote:
Nu har jag sett Klarnas nya kassa. Helt outstanding!
Förklara gärna mer vad som är outstanding
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.