Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Klarnas nya superkassa
- Detta ämne har 287 svar, 62 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 2 månader sedan av Kocken.
-
FörfattareInlägg
-
9 maj, 2012 kl. 17:30 #144800Anton ADeltagare
@Parvelito 43911 wrote:
Billigt tror jag inte att det blir, men säg att det hamnar i trakterna av en kreditkortsbetalning. Utbetalning dagen efter är nog också att hoppas på för mycket, men kanske kan man hoppas på en gång i veckan i alla fall.
Har pratat med Klarna och utbetalning dagen efter verkar inte vara något som är på g. Fullt förståeligt dock.
9 maj, 2012 kl. 18:06 #144804ParvelitoDeltagare@skinza.se 43916 wrote:
Har pratat med Klarna och utbetalning dagen efter verkar inte vara något som är på g. Fullt förståeligt dock.
Då får de kompensera för det genom att sänka priset mycket mer…
Likviditet är dock viktigt. För en ehandlare som omsätter 6Mkr/år, eller 500kkr/månad så skulle det med nuvarande utbetalningsschema binda upp runt 300kkr konstant i någon slags deposition hos Klarna. Det gör det svårt att växa och att vara på offensiven. Man förväntas ju också ha ett varulager som i regel är betalt i förskott, och transportföretagen vill ha betalt för sina frakter innan Klarna betalat ut pengarna. Med oförändrad filosofi om utbetalningar så kommer de att sätta en rejäl fotboja på sig själva i kapplöpningen med sina konkurrenter.
9 maj, 2012 kl. 18:30 #144807NicklasDeltagare@Parvelito 43911 wrote:
Billigt tror jag inte att det blir, men säg att det hamnar i trakterna av en kreditkortsbetalning. Utbetalning dagen efter är nog också att hoppas på för mycket, men kanske kan man hoppas på en gång i veckan i alla fall.
Jag hoppas att jag har fel men det kommer inte hända att Klarna skär bort sin lönsamhet för att hanmna prismässigt som en kortbetalning. Jag har diskuterat pris med dem många gånger och priser de erbjöd mig för att köra gratis faktura var väldigt långt ifrån kortbetalningstaxan.
9 maj, 2012 kl. 19:12 #144811ParvelitoDeltagare@Nicklas 43923 wrote:
Jag hoppas att jag har fel men det kommer inte hända att Klarna skär bort sin lönsamhet för att hanmna prismässigt som en kortbetalning. Jag har diskuterat pris med dem många gånger och priser de erbjöd mig för att köra gratis faktura var väldigt långt ifrån kortbetalningstaxan.
I sådana fall är det rätt enkelt, då kommer de andra att fortsätta knapra på deras marknadsandelar.
9 maj, 2012 kl. 20:14 #144816QarillionDeltagareTycker marknaden för fakturabelåning eller vad man skall kalla det på nätet är för dåligt konkurrenssatt fortfarande.
Tror dock att detta kommer ändras i framtiden, men som det ser ut idag så är det klarna eller svea som gäller.
Jag gillar starkt att Klarna försöker samla allt under ett tak, men som parvelito säger så kostar det i likviditet samtidigt som det blir en ansenlig summa i kostnader när u kommer upp i omsättning.
räknade på det förra veckan faktiskt och vi hade haft fakturakostnad på över 6tkr för en veckas fakturering. Jag tycker helt enkelt att dom tar för bra betalt. Så visst tjänar dom pengar på annat än påminnelser och räntor. Sen har du ju årsavgiften på detta också..
Tyvärr är ju dock alternativen få
9 maj, 2012 kl. 22:20 #144824RashidDeltagareVar med på en av presentationer idag (9:e) och ställde några frågor till Sabatian också.
Några punkter (som jag förstod):
– Kassan går Live i augusti men man kan anmäla sig att testa den. Vissa butiker redan kör den.
– Faktura avgift försvinner i denna kassa.
– Om man inte gör något val så blir det en fakturaköp by default.
– Klarna kommer att ta en (och samma) avgift för alla betalningar oavsett kunden ”väljer” faktura eller kortbetalning. Klarna är inte klar med prismodellen eller vill inte gå ut med den än.
– Klarna kommer att fortsätta erbjuda gamla tjänsten så om man inte vill vara med kan fortsätta som vanligt.
– Kunden kan välja att inte skriva sitt personnummer.
– Man kan ha en annan leveransadress än man är folkbokförd på.
– Enligt Klarna kommer nekade transaktioner minska rejält.9 maj, 2012 kl. 22:48 #144826bloggusDeltagareBra sammanställning av vad som också skrivits i denna tråd hittills.
Fakturaavgift försvinner i denna kassa.
Ja, försvinner för kunden. Frågan är om ehandlare fortfarande skall då betala fast avgift per faktura, vilket jag aldrig har förstått varför man gör om man skickar fakturan själv i paketet.
Frågan är sedan om de andra betalningsmetoder också skall ha en utbetalningsfördröjning på 2-3 veckor. I så fall måste tjänsten vara riktigt billig och det har jag svårt att tro att den blir. Klarna gör ju inte det för att göra ehandeln lättare utan för att tjäna mer pengar, så jag tror inte att man lägger prisnivån lägst i denna bransch.
Nåja, domen kommer först falla efter att man presenterat prisbilden – det är väl det som nästan avgör en sådan lösning och vad alla just nu vill se
9 maj, 2012 kl. 23:28 #144827RashidDeltagare@bloggus 43942 wrote:
Frågan är om ehandlare fortfarande skall då betala fast avgift per faktura, vilket jag aldrig har förstått varför man gör om man skickar fakturan själv i paketet.
Klarna meddelade att vid användning av ”Superkassan” så skickar ehandlarna bara följesedel med i paketet. Klarna skickar faktura via epost själv. Enligt Klarna så är det deras bekymmer efter kunden har tryckt på Genomför köp knappen.
@bloggus 43942 wrote:
Nåja, domen kommer först falla efter att man presenterat prisbilden – det är väl det som nästan avgör en sådan lösning och vad alla just nu vill se
Jag håller med dig. För mig kommer två saker vara avgörande, hur långt tid tar det att få pengarna och vad blir det för pris. Klarnas största argument för denna lösning är att man kommer att öka konvertering samt nekade köp kommer att minska. Och i slutändan är ju konvertering A och O.
9 maj, 2012 kl. 23:39 #144828Jimmy OstromDeltagareJa fast tittar man bara på min firma som omsätter under 5 miljoner och en annan kollega som kränger för ca 8 miljoner kronor så ”sparar” han ca 70-80 tusen om året om han skulle gått över till SVEA.
Då ska man kränga för över 200 000 kronor för att ta igen dessa pengar.
Då kan man i alla fall i min värld tappa en hel del köp.
Jag tror helt klart på Klarnas kassa, men det lär kosta sjukt mycket pengar är jag helt övertygad om. Dom lär säkert ta betalt samma för kort, faktura,direktbetalning, avbetalning eller alla andra betalsätt och då blir det mycket pengar.
@RZW 43943 wrote:
Jag håller med dig. För mig kommer två saker vara avgörande, hur långt tid tar det att få pengarna och vad blir det för pris. Klarnas största argument för denna lösning är att man kommer att öka konvertering samt nekade köp kommer att minska. Och i slutändan är ju konvertering A och O.
10 maj, 2012 kl. 04:46 #144830fotofyndetDeltagareOm man nu har en kund som sitter där och har lagt sin order, lyckligt förträngande att han inte får handla på faktura. 3D secure vet han inte vad det är för djävla skit och nån avgift för postförskott tänker han minsann inte betala. Hur hanteras en sån order? Om jag förstår det rätt så har den ju vid det laget redan registrerats hos butiken som ”klar”.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.