Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Klarnas nya superkassa
- Detta ämne har 287 svar, 62 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 1 månad sedan av Kocken.
-
FörfattareInlägg
-
13 oktober, 2012 kl. 14:35 #153758DarlingDeltagare
Två saker som jag funderar över och vore jätteglad över om någon insatt person kan svara på:
1) Hur ser symbolen ut för Klarna Checkout? Alltså kan kunden enkelt se på betalloggorna på första sidan att butiken har Klarna Checkout?2) Är Klarna Checkout identisk för datoranvändare och mobilanvändare eller har den anpassat utseende?
/Lena
13 oktober, 2012 kl. 15:14 #153760flennstromDeltagareHej!
Det finns ingen särskild symbol för Klarna Checkout ännu. Men det låter som en god idé!Klarna Checkout kan visas i två lägen, vanlig eller mobilanpassat läge.
Anropet från e-butiken avgör vilket läge Klarna Checkout ska visas i. Så du som e-handlare har alltså kontroll över när Checkouten ska vara mobilanpassad eller inte.13 oktober, 2012 kl. 20:48 #153771DarlingDeltagareTack Fredrik för svaret!
22 oktober, 2012 kl. 07:15 #154224pyhobbyDeltagareÄr det någon som vet om Klarna kommer fortsätta med 29kr ”fakturaavgift” när kunderna väljer konto/delbetalning?
22 oktober, 2012 kl. 10:46 #154259BjorneDeltagaretestade att handla på riktigt i en klarna checkout igår, fantastiskt.
Hoppas Svea kommer med en liknande tjänst utan den småländska 599kr skatten.23 oktober, 2012 kl. 09:29 #154341flennstromDeltagare@pyhobby 54346 wrote:
Är det någon som vet om Klarna kommer fortsätta med 29kr ”fakturaavgift” när kunderna väljer konto/delbetalning?
Ja det kommer vi att göra. Kunder som väljer att samla sina inköp på ett Klarna Konto betalar idag en aviseringsavgift på 29 kr. Klarna Checkout innebär ingen förändring av detta. För kunden är det ett sätt att betala sin skuld som uppstår när ordern läggs i Klarna Checkout. De betalsätt man kan välja på är kort, direktbank och Klarna konto/delbetalning. Dessa betalsätt har sina respektive kostnader, fördelar och nackdelar.
Klarna Checkouts idé är att säkerställa försäljningen genom att ge kunden en kredit (faktura). Hur kunden vill betala är i sista änden ett val som kunden är i full kontroll över.
23 oktober, 2012 kl. 10:18 #154345pyhobbyDeltagareJag kanske är lite ”moral-panik-drabbad” nu, men jag tycker det är riktigt lågt att göra så faktiskt. Ni ”förbjuder” butikerna att ta ut en fakturaavgift samtidigt som ni fortsätter med det själva.
Om vi skulle välja att använda Klarna Checkout framöver så skulle jag vilja trycka hårt på ”ingen fakturaavgift”. Jag tror dock det kan leda till en del missuppfattningar när Ni senare debiterar 29kr om kunden väljer konto. Jag kanske är fel ute, men min känsla är inte bra kring detta.
23 oktober, 2012 kl. 10:47 #154348flennstromDeltagareJag tycker också att du ska trycka stenhårt på ingen fakturaavgift. Det är en av grundpelarna i Klarna Checkout. Inget extra som kunden ska behöva besluta sig för.
Om man sedan väljer ett annat betalsätt efter köpet är genomfört är det en helt annan sak. Kunden har fått en faktura utan avgift men väljer sedan att betala med tex Klarna Konto som har en aviseringsavgift (och ränta). Valet att utnyttja det betalsättet med dess fördelar och nackdelar tycker jag man ska lämna till konsumenten.
23 oktober, 2012 kl. 13:10 #154360bloggusDeltagare@pyhobby 54478 wrote:
Jag kanske är lite ”moral-panik-drabbad” nu, men jag tycker det är riktigt lågt att göra så faktiskt. Ni ”förbjuder” butikerna att ta ut en fakturaavgift samtidigt som ni fortsätter med det själva.
Om vi skulle välja att använda Klarna Checkout framöver så skulle jag vilja trycka hårt på ”ingen fakturaavgift”. Jag tror dock det kan leda till en del missuppfattningar när Ni senare debiterar 29kr om kunden väljer konto. Jag kanske är fel ute, men min känsla är inte bra kring detta.
Det är väl ingen nyhet att att Klarna Checkout är en ”briljant idé” för Klarna att flytta över faktureringskostnaden från kund till butik, samtidigt som man får mer kunder att betala med faktura (då den är gratis) och på så sätt kan Klarna med tiden tjäna mer pengar på föreseningsavgifter/inkasso …
Allt detta medan butiken får större och större kostnader …
Kund:
Klarna:
Butik:..
24 oktober, 2012 kl. 19:21 #154427PlastskivorDeltagareOm jag förstått saken rätt så är uspen med KCO att ehandlaren bara behöver ett avtal för ”alla” betallösningar och så är Klarna ett så fantastiskt varumärke som gör kunderna trygga och mer köpbenägna osv.
Men..
Om man har lagerbutik / eget utlämningsställe med butikskassa och kortläsare så är man väl där i träsket likt förbannat med femtielva olika avtal ? Avtalet med klarna funkar väl inte som inlösenavtal för kortläsare i butikskassa eller mobil kortläsare, eller?
Dessutom är det många kunder som inte riktigt passar in mallen för hur internethandel bedrivs och då är jag rädd för att klarna-loggan blir ett rött skynke. Det gäller t.ex.:
– privatkunder som vill ha byggvaror levererade till fritidshuset där de ej är folkbokförda.
– kommuner, myndigheter etc och många företag som har utlokaliserad fakturahantering med strikta instruktioner för hur man ska fakturera som leverantör.Jag öppnar inom kort lagershop i Vallentuna vilket kommer att innebära en total reengineering av mina affärsmodeller och därmed också behovet av handelslösningar.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.