Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Klarnas nya superkassa
- Detta ämne har 287 svar, 62 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 1 månad sedan av Kocken.
-
FörfattareInlägg
-
12 oktober, 2012 kl. 12:57 #153685bloggusDeltagare
@fotofyndet 53733 wrote:
En av sakerna Klarna och andra leverantörer av betalningstjänster jobbar hårt med är först och främst att ta reda på om du är den du säger dig vara. I det steget så kan Facebook hjälpa till. Är du dessutom inloggad på Twitter, forumet för Volvo-ägare och Lastbryggans kundklubb (om det finns någon) under samma namn så är ju chansen större och större att du är den du säger dig vara.
Sedan kommer steg 2 när man ska fundera om du är kreditvärdig eller inte.
Det är i för sig sant, men det kanske inte avgör direkt om man är kreditvärdig, utan framförallt förhindrar bedrägerier och sållar ut bedragare – vilket är inte minst viktigt för Klarna och de som använder Klarna och kanske tar på sig ansvaret om de kanske skickar med ospårbara alternativ.
De som har anmärkningar och inte släpptes igenom innan, borde väl inte läppas igenom med den nya lösningen heller, tycker man. Facebook hjälper inte till här …
12 oktober, 2012 kl. 13:19 #153688DanDeltagareJapp så är det. Kommer rensa alla inlägg som är negativa nu i helgen också när vi har mindre besökare och ingen ser det…
Blir jävligt besviken när vi får sådana kommentarer, men sen inser jag att det är bara oss det ligger på. Att du känner eller misstänker så är vårt fel, inte ditt.
Nu kommer detta bli ett långt svar, så håll i er
Ehandel.se började som en liten liten idé på 24hbc 2009. Jag såg ett tomrum bland WN och OSC-forumet som fanns då. Det fanns inte mycket mer som handlade om e-handel. En annan fördel var att jag kände många e-handlare och hade många sådana som läste dan.se, så jag tänkte okej, det här kan jag nog få igång (även om att starta forum 2009 eller senare inte är världens enklaste grej).
Så vi startade, jag skrev alla nyheter själv och tjatade på folk att vara aktiv i forumet. Detta ledde till att Dan.se dog för jag hann inte sköta den också, men det var rätt skönt att flytta fokus från mig till något större då jag inte triggas så mycket av ryggdunk eller att vara i fokus utan mer av att koda roliga saker som jag tycker är svåra eller landa en bra deal med en leverantör.
Under 2009 och 2010 drog jag kanske in 50-100 papp i annonsintäkter max. Samtidigt insåg jag att jag behöver backning, detta funkar inte om vi ska bli bäst och störst på nyheter inom e-handel. Så Julius som delade kontor med mig och är en av mina äldsta vänner blev tillfrågad om han inte ville bli ansvarig för den biten och som tur är tyckte han det lät kul. Nu hade jag helt plötsligt en fast kostnad varje månad och fortfarande nästan inga pengar.
Som tur är har jag vissa projekt som är väldigt lönsamma utan arbetsinsats (reseguider och affilliatesidor) så jag kunde pumpa in de pengarna i ehandel.se istället. Dock ska jag vara helt ärlig och säga att jag försökte få in delägare i form av de stora svenska aktörerna och göra oss till mer av en ”organisation”, men det rann ut i sanden, jag var desperat och de var lite tveksamma till vad detta skulle kunna bli för sorts site (jag tror de gillade den dock och trodde att det kunde bli bra).
Så nu hade vi ialla fall en bättre sida men fortfarande betalade jag ur egen ficka. Det var inte synd om mig dock för jag trodde ju på konceptet och att vi någon gång skulle gå med vinst (okej, inte alltid säker på detta men ändå).
Så 2010 och framåt började jag bli mer aktiv i andra projekt och bli delägare. Samtidigt ökade generellt samarbetena mellan leverantör och e-handlare och man började jobba mer med ambassadör-kunder och referenser. Helt plötsligt var jag en hyfsat stor e-handlare som också var ytterst ansvarig för en objektiv publikation/forum. Intressekonflikten var stor och jag kan lova att det var sjukt jobbigt att be om bättre priser av en leverantör ena dagen och nästa dag parerera ”nyhetstips” eller ”förslag”… det var inte alls roligt då min genuina tanke med Ehandel.se är att vi ska vara er röst, ingen annans och vi ska vara objektiva och även kritiska mot tjänster oavsett om de ger oss pengar eller inte.
Lösningen på detta blev att Julius fick oinskränkt frihet gällande det redaktionella, vi skaffade fler moderatorer (jag modererar idag nästan ingenting pga. att jag är partisk i många frågor) och vi skaffade vad man kan kalla en ”rådande församling” där strategiska frågor och problem diskuteras. Deltagarna här är bara e-handlare och de har inga intressen i ehandel.se
Samtidigt blev min roll mer strategisk (vad ska vi göra, vad vill medlemmarna och hur tar jag till vara på det) och säljande. Ni som sett mig in action när jag försöker sälja något inser att våra intäkter ökade inte pga. mina skills att övertala folk att ge mig pengar utan bara pga. att medlemmarna ökade och ni skrev mer och att Julius skrev bra och intressanta artiklar och nyhetsbrev vilket alla var faktorer till att trafiken ökade och vi blev en mer självklar ”startsida” för e-handlare och även leverantörer.
I somras fick vi så chansen att köpa Emeet och jag är själv ett stort fan av eventet. Det är precis som forumet, av e-handlare och för e-handlare och villkorslöst kunskapsspridande. Jag har alltid känt att Emeet är vad vårt forum hade varit om det hade varit IRL/Fysiskt så det var en no-brainer att ta över även om det såklart hade vissa baksidor…
Baksidorna var såklart att… oj vem ska sköta ett event, och hur ska vi få det att inte gå back som ehandel.se gör… men vi struntade i de farhågorna och körde på. Nu i efterhand var det rätt beslut, men jag kan säga att man ska inte underskatta hur sjukt mycket jobb Peter, Rikard, Magnus och Wilma lagt här pro-bono. Det är skitjobbigt och kostar massor med pengar, men mest av allt tid och fokus. Jag har inte jobbat med min egen butik på en månad, jag är ingen altruist, men jag är inte dum i huvudet heller. Jag gjorde det själv för att jag hade ingen annan som gjorde det, men också för att vi inte hade pengarna att låta någon annan göra det. Tanken har dock hela tiden varit att skapa ett överskott på varje evenemang som gör att vi kan anställa åtminstone en halvtidare som gör det mer fokuserat och bättre än jag kan projektleda det.
Utan sponsorer kan inte Emeet vara gratis för e-handlare, helst skulle jag vilja att man körde hela Ehandel.se och Emeet utan sponsorer eller annonsörer, det blir aldrig några intressekonflikter då, men det är inte realistiskt om vi vill höja kvaliteten på det vi gör och nå fler e-handlare.
Så tillbaka till våra problem och hur vi löst dem. Julius är chefredaktör, hans uttalade arbetsbeskrivning är:
-Gör det som är bäst för svensk e-handel alltid
-Gör det som är bäst för e-handlarna före det som är bäst för leverantörerna
-Lyssna inte på DanNär vi köpte Emeet och jag ville att vi skulle skriva om det på siten (det är ändå ganska stort för oss), så fick jag skicka en skriftlig pressrelease till Julius för att vi ska upprätthålla våra rutiner om objektivitet. Det säger väl en del, skitstörigt för mig, men bra för siten i stort
När det gäller ekonomin i övrigt går vi fortfarande back. Det är mycket beroende på att vi saknar en fungerande säljrutin och att det ligger på mig samt att vi investerar för hårt i icke-lönsamma projekt (just nu). Jag har alltid slagit mig för bröstet och sagt att vi ska inte sikta på att vara vinstdrivande och det är ju ganska lätt att göra när man går back… men jag har väl insett att om vi inte ökar intäkterna och vinsten kan vi inte fortsätta öka. Jimmy som jobbar med Julius nu och skriver artiklar är en nysatsning sedan i somras och det kostar ju resurser, men jag tror att om vi återinvesterar allt vi kan kommer vi växa 1000 gånger snabbare och genom att gasa med handbromsen hela tiden försöker vi maximera tillväxt i trafik och medlemmar, inte vinst på sista raden.
Dels för att vi ser detta som ett mycket långsiktigt projekt och dels att ingen av oss triggas av pengar, vi triggas av att göra bra saker och att göra en skillnad (låter lite klyschigt dock inser jag, men det är sant – promise!).
När det gäller det faktiska exemplet med Klarna och Emeet så förstår jag att du är missnöjd med uppföljningen av prissättning osv och egentligen kan jag inte uttala mig om vad vi gör där, men Julius kan säkert fylla på. Jag kan bara säga att de senaste 2 veckorna har vi fokuserat 200% på att få till Emeet och att nyhetsbevakningen blivit lidande pga. detta. Jag kan bara be om ursäkt för det och försäkra om att vi läser allt på detta forum och alla andra platser för att alltid ha örat mot rälsen. Om e-handlare anser att Klarna gör bort sig kommer vi berätta det, men allt är inte svart eller vitt heller.
Jag håller exempelvis inte med om mycket kritik och jag vet flera andra som inte gör det heller, men i grunden är det inte relevant, men bilden är mer nyanserad än vad som ibland syns på forumet är allt jag vill säga. Sen om jag gillar Klarna eller inte ska och kommer Julius samt Jimmy strunta i med all rätt.
Om och vad de lyfter kommer jag strunta i sålänge det är bra saker och vi ökar i trafik och kvalitet. När mina kontakter som jag sålt annonser eller sponsring till mailar eller ringer mig och är missnöjda med hur de porträtterats så är det väldigt skönt för mig att hänvisa till Julius och säga att de får ta det med honom och det är också så vi gör, men pengar och liknande påverkar aldrig det redaktionella. Om det upplevs så tycker jag det är bra att man säger det dock.
Tänk dock på alla klagomål på Posten (en av våra största annonsörer och sponsorer), Auriga och allt annat vi lyft för vi sett det som ett problem. Det gör vi inte för att de inte ger oss pengar utan för att det är rätt sak att göra.
Jag är också öppen för alla förslag om hur vi blir bättre och ökar trovärdigheten, det är något av det viktigaste för oss alla som jobbar med detta.
@bloggus 53723 wrote:
Sedan måste jag säga att ehandel.se gjorde en stor del av ”superkassan” i sina nyheter om Klarna flera gånger om sedan planerna blev offentliga. Nu när priserna har blivit offentliga och det är inte så roliga siffror för de flesta ehandlare, så har man på nästan 2 veckor ingen nyhetsartikel alls om priserna och ehandlarnas reaktioner. Kan det vara så att uppköpet av emeet och Klarnas sponsring av denna gör att man blåser bara liv i positiva nyheter? Hmmm … kanske inte, men man undrar …
–
12 oktober, 2012 kl. 13:53 #153692Julius GunnilstamDeltagareJävlar vilket långt svar Dan.
Orkar inte ens läsa det. På riktigt!Hade inte sett bloggus inlägg som citeras men anledningen är mycket enkel. Endast standardpriserna är ingen nyhet.
De är 599kr i månaden och 2,95% vilket vi direkt gick ut med på Twitter när vi var säkra på dem.
Vi kommer inte skriva en nyhet om endast priserna. Det är supertråkigt och vi skriver inte supertråkiga nyheter
Men det kommer säkert en nyhet om Klarnas kassa framöver när vi vet lite mer om den och om den börjar få lite traction på marknaden.
12 oktober, 2012 kl. 13:57 #153693danielanderssonDeltagare@Julius 53754 wrote:
De är 599kr i månaden och 2,95% vilket vi direkt gick ut med på Twitter när vi var säkra på dem.
Vi kommer inte skriva en nyhet om endast priserna. Det är supertråkigt och vi skriver inte supertråkiga nyheter
Det som hade gjort det till en mindre tråkig nyhet hade varit mer information om det hela. Vad är standardutbetalningen? Är det samma som nu?
Något som också bidragit till högre rolighetsfaktor hade varit information om hur testet har gått än så länge (med sådana priser måste ju konverteringen öka något enormt, för att rättfärdiga that is).
Helt enkelt: ställ Klarna mot väggen ang priserna. Hur kan de rättfärdiga HÖGRE priser när de i själva verket får LÄGRE kostnader (kortbetalningar måste kosta mindre för dem än en faktura)?
btw – riktiga män orkar läsa långa inlägg!
12 oktober, 2012 kl. 14:00 #153694DanDeltagareOm man ska diskutera priserna då så är min åsikt snarare att detta är i paritet med exvis Payson som är de enda som kör liknande upplägg idag. Klarna konkurrerar med dem, inte mot sin egen tjänst just nu.
12 oktober, 2012 kl. 14:00 #153696Jimmy OstromDeltagareJag håller med Daniel här till 100%. Ni stöder oss E-handlare till 100% (tvivlar inte en sekund på det), men visa då lite mer ”kullor” mellan benen i sådana reportage.
EDIT: Kom på, jag är ju inte längre en e-handlare……..
@lunarmys 53755 wrote:
Helt enkelt: ställ Klarna mot väggen ang priserna. Hur kan de rättfärdiga HÖGRE priser när de i själva verket får LÄGRE kostnader (kortbetalningar måste kosta mindre för dem än en faktura)?
btw – riktiga män orkar läsa långa inlägg!
12 oktober, 2012 kl. 14:04 #153697bloggusDeltagareJa, det var i alla fall intressant att slänga ut frågeställningen så här på en tråkigt fredag eftermiddag …
@Julius 53754 wrote:
Vi kommer inte skriva en nyhet om endast priserna. Det är supertråkigt och vi skriver inte supertråkiga nyheter
Inte så mycket tråkigare än att se den nya logotypen , men visst bara priserna ger inget stort nyhetsvärde, men som lunarmys skriver så finns det andra frågeställningar som är intressant som har med priserna att göra.
12 oktober, 2012 kl. 14:05 #153698Julius GunnilstamDeltagare@lunarmys 53755 wrote:
Det som hade gjort det till en mindre tråkig nyhet hade varit mer information om det hela. Vad är standardutbetalningen? Är det samma som nu?
Något som också bidragit till högre rolighetsfaktor hade varit information om hur testet har gått än så länge (med sådana priser måste ju konverteringen öka något enormt, för att rättfärdiga that is).
Helt enkelt: ställ Klarna mot väggen ang priserna. Hur kan de rättfärdiga HÖGRE priser när de i själva verket får LÄGRE kostnader (kortbetalningar måste kosta mindre för dem än en faktura)?
btw – riktiga män orkar läsa långa inlägg!
Vi försökte få ut information om villkor osv av Klarna i samband med prisuppgiften. De har dock inte svarat.
Tester pågår väl just nu så det är lite tidigt att titta på. Vi vill ju inte bara ha Klarnas konverteringstester
Just nu har det dock varit mycket Emeet och lite tid till Klarnas magiska kassa.
Hur de kan rättfärdiga högre priser är väl att kassan är magisk och konverterar 1000% eller hur?
12 oktober, 2012 kl. 14:12 #153700danielanderssonDeltagare@Dan 53756 wrote:
Om man ska diskutera priserna då så är min åsikt snarare att detta är i paritet med exvis Payson som är de enda som kör liknande upplägg idag. Klarna konkurrerar med dem, inte mot sin egen tjänst just nu.
Fast.. det är svårt att jämföra en tjänst som tar olika betalt för betalsätten och en som tar samma pris för alla betalsätt.
Menar, med nya kassan så räknar väl Klarna med att en ännu högre % ska använda faktura, så vilken siffra sätter man på fakturor om man ska räkna på Payson-lösningen? 60% 80% 100%?
12 oktober, 2012 kl. 14:28 #153706flennstromDeltagareUtbetalningstiden är som standard 11 dagar. Vilket ska motsvara en ”snittbutiks” totala kassaflöde med en normal fördelning mellan faktura, kort och direktbank.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.