Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Klarnas nya superkassa
- Detta ämne har 287 svar, 62 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 1 månad sedan av Kocken.
-
FörfattareInlägg
-
9 oktober, 2012 kl. 07:21 #153449Katrin LundgrenDeltagare
Jag kommer att göra A/B tester om vi byter det lovar jag , så får ni i alla fall lite siffror från en liten att ta ställning till. För min del är det den minskade administrationen som känns riktigt lovande. att bara få en rapport och mata in i bokföringen kommer spara mig massor med tid, och tid är också pengar
9 oktober, 2012 kl. 07:42 #153450Jimmy OstromDeltagareJag håller med, det tar tid med alla dessa olika betalsätt.
Men hur mycket tid räknar du med att tjäna i månaden på att samla alla betalsätt under en och samma rapport?
@Kodmyran 53494 wrote:
För min del är det den minskade administrationen som känns riktigt lovande. att bara få en rapport och mata in i bokföringen kommer spara mig massor med tid, och tid är också pengar
9 oktober, 2012 kl. 07:53 #153452Katrin LundgrenDeltagare@Jimmy Öström 53495 wrote:
Jag håller med, det tar tid med alla dessa olika betalsätt.
Men hur mycket tid räknar du med att tjäna i månaden på att samla alla betalsätt under en och samma rapport?
Eftersom jag i dag måste bokföra varje transaktion, så måste jag dra ut papper för varje korttrans samt varje direktbetalning. I dag lägger jag ca 4 timmar / vecka på bokföring. Kommer att kunna kapa denna till ca 1-2 timmar beräknar jag, för att inte tala om vad jag sparar i papper och toner ( nu blev tonerkungen ledsen). Sedan blir det också en enklare returhantering när allt går vi klarna, dock lite skrämmande också, men kommer spara tid.
Även min packare kommer bli glad att hon slipper skriva fakturor även om jag tycker det är en nackdel med epostfakturor. Så det finns mkt administrationstid att spara även där för den som kör själv och inte har 3pl som jag kör.
sedan räknar jag kallt med att förhandla mig blå i ansiktet om priset , för standardpris vill jag inte betala, och jag tror det finns förhnadlingsmån
9 oktober, 2012 kl. 08:09 #153453QarillionDeltagareJag beräknar vår besparing på att köra faktura/kortbetalningar i egen regi till mer än vad det hade kostat att anställa en person att sköta enbart ekonomi 8h om dagen 200-220 dagar om året
Jag har ingen aning av vad dom ”stora” jättarna har i avtal men det måste ju vara avsevärt bättre än vad vi andra får ta del av, annars hade dom ju aldrig valt att ha klarna? Eller?
9 oktober, 2012 kl. 09:08 #153456JoelDeltagare@FredrikGust 53473 wrote:
Något jag också tyckte mig uppfatta en indikation på var att man inte kommer behöva vänta 14-21 dagar på utbetalningen, vilket gör en väldigt stor skillnad för likviditeten. Inte så kul att vänta 21 dagar när vissa leverantörer vill ha betalt inom 10 dagar. Med de traditionella lösningarna och en spridning mellan betallösningar så kommer i alla fall 60% av pengarna inom några dagar. Med Klarna Checkout och de villkor som följer med den verkar de ha tänkt på hur vi ska kunna hantera vår likviditet.
Är det någon som vet hur det ligger till med detta? Är det 14-21 dagar som standard och så får man förhandla om det, eller har dom ett bättre utgångsläge med nya kassan?
9 oktober, 2012 kl. 12:46 #153460bloggusDeltagare@Joel 53501 wrote:
Är det någon som vet hur det ligger till med detta? Är det 14-21 dagar som standard och så får man förhandla om det, eller har dom ett bättre utgångsläge med nya kassan?
Som jag förstår detta så kommer det vara 7-11 dagar, dvs.
– alla köp vecka 1 betalas ut tisdag vecka 3
– alla köp vecka 2 betalas ut tisdag vecka 4
…..
…Så en vecka tidigare än idag. Vet inte om jag ser det som en massiv förbättring, även om det är en förbättring.
Jag gissar att att de stora drakarna får mycket bra avtal för att marknadsföra kassan och der är de mindre butikerna man kommer vilja tjäna pengarna på sedan. Det är dock för tidigt att ta beslut, men för tillfället talar väldigt lite för denna lösning.
–
9 oktober, 2012 kl. 18:03 #153482MackeDeltagareFörutom att låg utbetalningstid och att det går att förhandla rejält om priset så hoppas jag verkligen att klarna slutar stoppa ordrar efter man redan skickat varor. Deras säkerhetsfilter som stoppar ordrar i efterhand förekommer väldigt ofta på personer som är 18-20 år och det är ett stort problem och slutar inte klarna med det blir det tyvärr att sluta med klarna istället. Är det fler som har problem med stoppade ordrar i efterhand?
9 oktober, 2012 kl. 18:16 #153484SoffsDeltagare@Macke 53521 wrote:
Förutom att låg utbetalningstid och att det går att förhandla rejält om priset så hoppas jag verkligen att klarna slutar stoppa ordrar efter man redan skickat varor. Deras säkerhetsfilter som stoppar ordrar i efterhand förekommer väldigt ofta på personer som är 18-20 år och det är ett stort problem och slutar inte klarna med det blir det tyvärr att sluta med klarna istället. Är det fler som har problem med stoppade ordrar i efterhand?
Vi har faktiskt aldrig varit med om det. Menar du att det är vanligt? Hur går det till?
9 oktober, 2012 kl. 18:19 #153486Katrin LundgrenDeltagare@Macke 53521 wrote:
Förutom att låg utbetalningstid och att det går att förhandla rejält om priset så hoppas jag verkligen att klarna slutar stoppa ordrar efter man redan skickat varor. Deras säkerhetsfilter som stoppar ordrar i efterhand förekommer väldigt ofta på personer som är 18-20 år och det är ett stort problem och slutar inte klarna med det blir det tyvärr att sluta med klarna istället. Är det fler som har problem med stoppade ordrar i efterhand?
Det låter som du eller din plattformsleverantör inte anvönder klarnas senaste api, då ringer de ibland och stoppar bedrägeriförsök som stoppas automatiskt i senaste versionen,mså hur det ska hjälpa dig att sluta använda klarna fattar jag inte, de kunderna vill du ju inte ha i alla fall….
9 oktober, 2012 kl. 18:43 #153487MackeDeltagare@Kodmyran 53525 wrote:
Det låter som du eller din plattformsleverantör inte anvönder klarnas senaste api, då ringer de ibland och stoppar bedrägeriförsök som stoppas automatiskt i senaste versionen,mså hur det ska hjälpa dig att sluta använda klarna fattar jag inte, de kunderna vill du ju inte ha i alla fall….
Kunderna som fastnar i deras säkerhetsfilter i efterhand går till 90% att sälja till andra kreditbolag utan problem och är inga bedrägerier. Jag har gjort en grundlig analys av detta och kollat på 30 ordrar som stoppas och hade vi inte sålt fakturorna i efterhand till andra bolag så hade vi förlorat massor med pengar. Ni som använder senast apin bli nog tyvärt blåsta på kunder pga att klarna enligt min analys inte vill ta risken för personer som åldersmässigt ligger i farozonen för att inte betala sina fakturor. Andra kreditbolag har inte denna säkerhetslina och det är det som jag är irriterad på.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.