Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Klarnas nya superkassa
- Detta ämne har 287 svar, 62 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 1 månad sedan av Kocken.
-
FörfattareInlägg
-
8 oktober, 2012 kl. 08:01 #153388pyhobbyDeltagare
Idag aktiverar man ju fakturor via Klarna online. Är det någon av er som vet exakt hur man kommer hantera köpen i Klarna Checkout?
Jag fick ett besked från Klarna för ett bra tag sedan att alla köp antagligen skulle aktiveras. Just aktivering av fakturorna är en flaskhals för oss. Om det är aktivering av alla köp som gäller i Checkout kommer flaskhalsen bli ännu värre.
Någon med tankar kring detta?
8 oktober, 2012 kl. 08:03 #153390danielanderssonDeltagareVarför aktivera fakturorna via Klarna online? Eller har butikslösningen inte stöd för Klarna fullt ut.. ?
Våra fakturor aktiveras automatiskt när vi skriver ut dem och detta torde väl vara standard i alla någorlunda nya butikslösningar.
8 oktober, 2012 kl. 08:03 #153391JoelDeltagare@pyhobby 53414 wrote:
Idag aktiverar man ju fakturor via Klarna online. Är det någon av er som vet exakt hur man kommer hantera köpen i Klarna Checkout?
Jag fick ett besked från Klarna för ett bra tag sedan att alla köp antagligen skulle aktiveras. Just aktivering av fakturorna är en flaskhals för oss. Om det är aktivering av alla köp som gäller i Checkout kommer flaskhalsen bli ännu värre.
Någon med tankar kring detta?
Jag kan inte tänka mig något annat än att de aktiveras när du via deras API eller Klarna Online meddelar dem att de ska aktiveras (dvs att du skickat varorna till kunden).
På vilket sätt är det en flaskhals för dig idag?
8 oktober, 2012 kl. 08:55 #153395Katrin LundgrenDeltagareDet aktiveras via Api när du levererar varorna, precis som vid vanliga kreditkortsköp
8 oktober, 2012 kl. 09:14 #153401kontorsmagasinetDeltagare2,95% oförhandlat är väl ungefär som man hade kunnat vänta sig. Men det här caset är ju omöjligt att räkna på utan att veta effekten för konverteringsgraden.
Säg att du har en butik som har 30 order per dag, 30% marginal och 500kr i snittordervärde
Om du idag har en kreditkostnad på 2% och överväger att byta till klarna (3% avgift)
Din kreditkostnad ökar således med 50%, från 300 till 450kr.
För att kompensera för detta behöver försäljningen öka med 3,3%. I exemplet ovan så innebär det alltså att klarnas checkout ska ge 1 extra order per dag jämfört med nuvarande lösning. Sen måste man ju göra en bedömning (alt A/B-test) för att se om det är troligt att så blir fallet.8 oktober, 2012 kl. 09:44 #153405pyhobbyDeltagareLunarmys: Jo det finns fullt stöd, dock får man betala en liten slant för det. Vi har inte sett behovet av detta tidigare, men i takt med att omsättningen ökat känns det numera nödvändigt. Jag ville avvakta Klarna Checkout först innan jag tog ett beslut. Om nu vill jag avvakta och se vad Klarna erbjuder oss för pris för Checkout:)
Joel: Det är en flaskhals eftersom vi aktiverar och skriver ut varje faktura manuellt i Klarna online. Klarna Online är dessutom inte helt pålitligt. Det finns dagar då det tar en minut att aktivera och skriva ut en faktura. Normalt sett går det snabbare men det är trots allt en flaskhals. Vad jag förstått så jobbar dock Klarna på en upprustning av Klarna online.
8 oktober, 2012 kl. 19:50 #153431ElinaDeltagare@lunarmys 53416 wrote:
Varför aktivera fakturorna via Klarna online? Eller har butikslösningen inte stöd för Klarna fullt ut.. ?
Våra fakturor aktiveras automatiskt när vi skriver ut dem och detta torde väl vara standard i alla någorlunda nya butikslösningar.
Med Textalk måste du idag gå in på Klarna Online och aktivera democh skrivq ut dem manuellt.. Det finns inget annat sätt att göra (kanske ytterliggare en anledning att byta från Textalk)..
8 oktober, 2012 kl. 19:58 #153432FredrikGustDeltagareJag kontaktade Klarna i frågan idag och de är alltid duktiga på att höra av sig när man kontaktar dem med bra svar. De har nog räknat en hel del på priserna baserat på alla köp som passerar genom systemen och är kloka nog att sätta ett pris som alla tjänar på i slutänden. Vi e-handlare får en bättre konvertering och de får mer betalt för att de levererar högre konverteringsgrad.
Nu är väl inte jag i den sits att jag riktigt kan sätta press och förhandla några priser baserat på mina volymer och jag tror att det är många med ungefär samma storlek som mig själv som kommer tveka inför dessa avgifter. Har själv gått från procentsats på kortbetalningar till en fast avgift per köp i stället och det gör redan skillnad.
Något jag också tyckte mig uppfatta en indikation på var att man inte kommer behöva vänta 14-21 dagar på utbetalningen, vilket gör en väldigt stor skillnad för likviditeten. Inte så kul att vänta 21 dagar när vissa leverantörer vill ha betalt inom 10 dagar. Med de traditionella lösningarna och en spridning mellan betallösningar så kommer i alla fall 60% av pengarna inom några dagar. Med Klarna Checkout och de villkor som följer med den verkar de ha tänkt på hur vi ska kunna hantera vår likviditet.
Vi valde för en tid sedan att slopa fakturaavgiften tack vare att vår snittorder är tillräckligt hög för att de ordrar fler man eventuellt får är värt den förlorade intäkten och att man kanske får även dem som inte orkar hämta kort + dosa att beställa. Just nu väljer ungefär 40% att betala med faktura och det är faktiskt samma siffra som innan vi slopade avgiften. (så här vore det industriellt rätta att återinföra avgiften)
Den stora skillnaden ligger i när man kan få dem som hoppar av ett påbörjat köp att i stället slutföra det. När jag tittar bland övergivna kundvagnar så är den andelen förvånansvärt liten. Att byta till en enstegskassa minskade antalet övergivna kundvagnar med 50% vilket är något av det bästa jag investerat i. Klarna Checkout hjälper till att få dem som redan klickat in sig i kassan att slutföra köpet. Skulle tro att jag här skulle ha större nytta av att ta in en konsult som optimerar butiken för att fler ska trycka på ”till kassan” i stället.
Sammanfattningsvis så kommer i alla fall jag att avvakta för att se hur mycket bättre de övriga små handlarna som går in i lösningen konverterar. Procent är läskigt och att gå från 40% med procentbaserad kostnad till 100% med procentbaserad kostnad är en ökning med 150% av köp med rörlig taxa.
8 oktober, 2012 kl. 20:47 #153435bloggusDeltagare@FredrikGust 53473 wrote:
Jag kontaktade Klarna i frågan idag och de är alltid duktiga på att höra av sig när man kontaktar dem med bra svar. De har nog räknat en hel del på priserna baserat på alla köp som passerar genom systemen och är kloka nog att sätta ett pris som alla tjänar på i slutänden. Vi e-handlare får en bättre konvertering och de får mer betalt för att de levererar högre konverteringsgrad.
Ja, de måste ju sälja in kassan på något sätt.
Pratade med en säljare idag och han had einget att komma med förutom det som marknadsavdelningen har listat som ”USP” för denna kassa.
@FredrikGust 53473 wrote:
Den stora skillnaden ligger i när man kan få dem som hoppar av ett påbörjat köp att i stället slutföra det. När jag tittar bland övergivna kundvagnar så är den andelen förvånansvärt liten.
Håller med dig där och jag tror de flesta med bra butiker, bra information och betalningsalternativ har också en liten, mycket liten del övergivna kundvagnar, som kanske beror på betalningsalternativen. Om en butik inte tar Postförskott, så beror en del oavslutade köp just på grund av det, då det finns en del kunder idag som int ekan ta faktura och inte vill betala med kort …
I det fallet måste man då med dessa kundvagnar ta igen den 3ggr så höga kostnaden för betalningar. Jag har en känsla av att många kommer inte göra det och därmed lönar sig knappt lösningen.
Deras tabell som de uppger på sin sida med beräkningar, som ger procentandelar, är egentligen helt felaktig, då den inte tar med faktumet att det flesta butiker tar ut en fakturaavgift som kompenserar en hel del för det man betalar Klarna idag.
@FredrikGust 53473 wrote:
Sammanfattningsvis så kommer i alla fall jag att avvakta för att se hur mycket bättre de övriga små handlarna som går in i lösningen konverterar.
Helt ärligt, så tror jag inte det komer ge något av två anledningar;
1. De flesta som kommer välja den lösningen kommer aldrig göra A/B-tester så man verkligen får veta om denna kassa förbättrar konverteringen och verkligen ”räddar” dessa överblivna kundvagnar.
2. Som man ser på detta forum och lite på andra ställen så finns det en hel del butiksägare som inte räknar på saker och ting, speciellt på skillnader och när de väl har den kassan, kommer de höja den till skyarna utan att ha några fakta och siffror att visa. Så brukar det oftast vara.
Själv är jag inte bitter, men något besviken, då jag hade tankarna att använda den i några framtida projekt, men tyvärr inte med dessa priser.
–
8 oktober, 2012 kl. 21:07 #153438bloggusDeltagare@Tusen 53337 wrote:
Men man måste väl haka på oavsett…
Med tanke på hur stora Klarna är så är det väl bara en tidsfråga innan konsumenter börjar ifrågasätta fakturaavgifter, då fakturaavgift inte kommer existerar i butiker som har Klarna checkout. Vilket medför att man inte längre kan ta ut fakturaavgift. Då är väl Klarna checkout det billigaste alternativet om man skall erbjuda kundera betalning mot faktura (utan att sköta det själv) och man blir tvungen att gå över till Klarna Checkout.
Dina slutsatser är något felaktiga kan jag tycka. Dessa % kommer nog en del lägga på varurpriserna tror jag eller så får vissa räkna med ännu lägre marginaler. I vissa branscher är detta knappt möjligt.
Då är väl Klarna checkout det billigaste alternativet om man skall erbjuda kundera betalning mot faktura
Nej, det är det inte, långt ifrån. Sedan måste man även räkna på vilket genomsnittlig ordersumma man har i sin butik, då mycket beror på det.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.