Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Klarnas nya superkassa
- Detta ämne har 287 svar, 62 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år sedan av Kocken.
-
FörfattareInlägg
-
6 oktober, 2012 kl. 19:12 #153329JohanKDeltagare
Kan inte tänka mig att dem plockar bort bara faktura tjänsten..
En sak som slog mig, när man klickar på slutför köp, vad händer då?
Får man välja kort eller faktura eller bestämmer klarna det åt kunden beroende på kreditvärdighet?
Om den nu är så effektiv som de påstår så lär man väl ganska snabbt tjäna in kostnaderna antar jag?
6 oktober, 2012 kl. 19:16 #153331MickeBDeltagare@JohanK 53344 wrote:
En sak som slog mig, när man klickar på slutför köp, vad händer då?
Gissning:
Kunden får välja betalsätt. Väljer man inget betalsätt kommer automatiskt en faktura.
6 oktober, 2012 kl. 19:19 #153333MickeBDeltagare@Borje 53341 wrote:
Tror också, som en del tidigare talare i tråden påpekat, att en baktanke är att försöka få bort fakturaavgiften och göra det till en trend.
Det där med att fakturaavgiften tas bort är inget konstigt då, vad jag förstått, fakturan ska skickas via epost. Då finns det ingen anledning att ta ut avgiften.
Sedan om det är bra eller dåligt att enbart skicka den via epost är en annan sak.
6 oktober, 2012 kl. 19:27 #153334MickeBDeltagare@Parvelito 53340 wrote:
Jag undrar om man behöver haka på trenden.
Finns ju inget som hindrar att man bygger en egen ”superkassa”.
6 oktober, 2012 kl. 19:27 #153335Johan WDeltagare@MickeB 53348 wrote:
Det där med att fakturaavgiften tas bort är inget konstigt då, vad jag förstått, fakturan ska skickas via epost. Då finns det ingen anledning att ta ut avgiften.
Sedan om det är bra eller dåligt att enbart skicka den via epost är en annan sak.
Fakturaavgift har ju inget med porto att göra. De flesta skickar med fakturan i paketet.
Anledningen till att de flesta har fakturaavgift är för att täcka upp factoringkostnaden.
Att Klarna vill ta bort den är ganska självklart eftersom de vill att alla köp först och främst skall gå mot faktura.
6 oktober, 2012 kl. 19:29 #153336MickeBDeltagare@Johan W 53350 wrote:
Fakturaavgift har ju inget med porto att göra. De flesta skickar med fakturan i paketet.
Jo, egentligen har den det. Det här med att alla numera skickar med fakturan i paketet är en effekt av att man måste täcka upp allt högre factoring-avgifter. Det har blivit någon form av standard att man ska tjäna pengar på fakturorna.
6 oktober, 2012 kl. 19:52 #153338ParvelitoDeltagare@MickeB 53351 wrote:
Jo, egentligen har den det. Det här med att alla numera skickar med fakturan i paketet är en effekt av att man måste täcka upp allt högre factoring-avgifter. Det har blivit någon form av standard att man ska tjäna pengar på fakturorna.
Ja, och de allra ivrigaste förespråkarna för detta har varit Klarnas egen säljarkår som tyckt att man kan föra vidare deras höga priser till kunden med en hjälp av en fakturaavgift.
Avdelningen ”Så biter man sig förr eller senare i svansen”.
6 oktober, 2012 kl. 20:13 #153339SoffsDeltagareNja, jag tror inte att man skickar fakturan i paketet för att spara 6 kr utan för att det är smidigast så och blir lite ”orsak och verkan” för kunden. Själv avskyr jag email-fakturor pga risken att de glöms bort.
De 29 kr vi tar ut täcker inte alls våra kostnader för Klarnas tjänster då våra snittköp är rätt höga. Visst innebär avgiften viss kostnadstäckning men jag anser framför allt att jag får betalt för den kredittid jag, via Klarna, ger kunden. Den största vinsten är dock de som anser det onödigt att betala 29 kr för 14 dagars kredittid och hellre gör sig omaket att hämta sitt kort. Med andra ord, jag anser att jag ”skrämmer” den kostnadsrädde kunden mot kortbetalning, som mycket billigare för mig att hantera, (heja Svensk Handel/Teller) samt ger mig pengarna på kontot dagen efter. Det är bara att jag går till mig själv…. jag handlar exv på MQ ibland och de kör Klarna utan avgift. Där tar jag alltid faktura trots att jag egentligen itne behöver men det är smidigt och jag behöver inte springa och hämta min väska. För 29 kr – eller 39:- som vissa tar – gör jag det. Men det kanske är jag som är lat bara .
Med de kostnader som verkar gälla för Klarna check out är det inte ett alternativ för oss. Det blir tokdyrt.
6 oktober, 2012 kl. 20:59 #153341MickeBDeltagare@Soffs 53354 wrote:
Nja, jag tror inte att man skickar fakturan i paketet för att spara 6 kr utan för att det är smidigast så och blir lite ”orsak och verkan” för kunden.
Det kostar mer än 6kr att skicka en faktura via brev om man ska räkna in allt. Och det är det som fakturaavgiften ursprungligen är till för att täcka.
@Soffs 53354 wrote:
Där tar jag alltid faktura trots att jag egentligen itne behöver men det är smidigt och jag behöver inte springa och hämta min väska.
Personligen hämtar jag gärna mitt kort och betalar med tack vare alla fördelar som det innebär att betala med kort.
7 oktober, 2012 kl. 05:42 #153344SoffsDeltagare@MickeB 53356 wrote:
Det kostar mer än 6kr att skicka en faktura via brev om man ska räkna in allt. Och det är det som fakturaavgiften ursprungligen är till för att täcka.
Det är absolut sant. Dock har du de flesta momenten även om du lägger fakturan i paketet och din merkostnad är i princip porto, kuvert och 30 sek arbetstid till.
@MickeB 53356 wrote:
Personligen hämtar jag gärna mitt kort och betalar med tack vare alla fördelar som det innebär att betala med kort.
Nu är det nog kanske lite offtopic men men… Det är naturligtvis en smaksak. Det passar mitt köpmönster att välja faktura och eftersom jag inte ägnar mig åt bonussamlande osv, har egentligen bara en fördel av att använda kortet – att slippa hantera och komma ihåg fakturan. Däremot vill jag inte vänta på min återbetalning för min retur särskilt länge (handlar mest kläder, blir ofta returer) och då är faktura ett bra val.
Men men – tillbaka till Checkout. Såg att det dyker upp på Emeet men det kunde man väl ha gissat. Kul.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.