Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Klarnas nya superkassa
- Detta ämne har 287 svar, 62 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 1 månad sedan av Kocken.
-
FörfattareInlägg
-
18 maj, 2012 kl. 22:26 #145827Richie72Deltagare
@henrik 45001 wrote:
Det är väl det som är problemet med Klarna, dåliga betalningsvillkor. Det är lätt att glömma betala en faktura om man inte kan betala den i slutet av månaden med alla andra fakturor och räkningar och så får man en påminnelse och en dålig köpupplevelse kopplad till Klarna.
I Danmark är påminnelseavgiften 100 dkk. Förstå hur förbannade kunder blir när det köper varor för 90 dkk, missar att betala fakturan i tid och måste betala 190 dkk.
Men jag tycker ändå Klarna har lyckats fantastiskt, 15 sidor inlägg om något som ingen vet hur det fungerar i praktiken.
19 maj, 2012 kl. 06:41 #145829GregerADeltagare@Tina 44979 wrote:
Så vad händer då om jag lägger min order (som jag har förstått så blir det då en fakturabetalning), sen väljer jag att jag vill betala med kort (så långt är allt okej). Om kortbetalningen då inte går igenom, går köpet automatiskt tillbaka till att bli en fakturabetalning då?
Jag kanske inte har pengar på mitt kort (händer ibland eftersom jag har ett speciellt visakort för internetbetalningar) och kanske inte kan föra över pengar direkt utan måste vänta tills jag kommer hem. Går det att betala med kort i efterhand då?Nu skall jag först säga att precis som alla andra så vet jag inte – jag bara drar slutsatser av den information som jag läst.
Men jag tror definitivt inte att du automatiskt, och utan att du vet om det kommer att bli debiterad via ett annat betalsätt. Skulle inte kortet fungera, så kommer du tillbaka och får välja ett annat betalsätt eller ett annat kort.
Så fungerar de flesta kassor i butikerna – det är bara det att en stor del av kassafunktionen flyttas till Klarna.En av de unika finesserna i Klarna Checkout är att man försöker identifiera kunden så tidigt som möjligt. Kunden behöver inte fylla i 10 fält och sedan trycka på ”försök betala” – utan så snart man identifierat något unikt i det kunden skriver så vet man vem det är – förutsatt att kunden handlat av Klarna tidigare. (inkrementell identifiering)
I samma ögoblick som kunden identifieras så gör Klarna också en kreditbedömning baserat på sin egen databas. Om man då ser att detta är en kund som man inte vill ge kredit till så visar man aldrig alternativet faktura. Då visas bara de andra betalsätten (kort, bank).
Eftersom Klarna tjänar mest pengar på faktura så visas faktura som förvalt alternativ, i hopp om att en ”lat” kund inte skall bry sig om att välja något annat. Det ger säkert några procent fler fakturaköp än om inget alternativ var förvalt.
En finess man antagligen får på köpet vid kortbetalning är att Klarna bara tillåter leverans till folkbokföringsadress – och man får den adressen tillbaka till butiken. Idag är det ju ingen lätt match att ta reda på vilken adress som är knuten till en viss kortinnnehavare. Bedrägerier med samma namn – men annan adress – förekommer ju. Jag tror Klarna har goda möjligheter att stoppa även sådana bedrägerier om man kan koppla ihop kort och köpare automatiskt i realtid.
I förlängningen kan man tänka sig att kunden kan lagra ett eller flera kreditkort hos Klarna – på samma sätt som hos Paypal och Google Checkout – och därmed välja kortbetalning utan att behöva mata in sina kortuppgifter varje gång.
Om Klarna vill göra det riktigt bra så borde det betalsätt kunden använt senast/oftatst vara förvalt.
Men, som sagt, någon risk för överraskningar i form av ofrivillig faktura tror jag inte att det finns.
19 maj, 2012 kl. 07:06 #145830ParvelitoDeltagare@Richie72 45002 wrote:
Men jag tycker ändå Klarna har lyckats fantastiskt, 15 sidor inlägg om något som ingen vet hur det fungerar i praktiken.
Ja, men Klarna gör en bra sak som sätter hjulet i rullning. Det är sällan de första idéerna om hur något nytt skall se ut och fungera som sedan blir den allenarådande standarden. Däremot behövs det ofta tas ett STORT steg åt något håll för att en bransch skall vakna upp och förstå att det är dags att sätta fart på utvecklingen.
Och jag kan med stort gillande se den revolten i och med att aktörer som Dibs och Auriga/Nets får en ny konkurrent som har ekonomiska muskler, ett starkt varumärke, kunniga människor och som inte bara passivt tänker vidarebefordra köp från kontokort tillhörande oljeshejker, men där varorna skall levereras till något sunkigt miljonprogramsområde.
Jag kan instämmande se det logiska i att man försöker riva köpmotståndet i kassan, att det skall vara så lätt att handla att man precis som i varuhuset går till kassan och betalar när man näthandlar.
Jag kan skeptiskt se hur man blir oerhört beroende av Klarna, hur Klarna tar bort intäkterna från fakturaavgifter som är viktiga för många ehandlare. Sedan är det ju det där med likviditet och kostnader där Klarna inte gett något mer än ytterst luddiga besked.
19 maj, 2012 kl. 07:55 #145832JoelDeltagare@GregerA 45004 wrote:
En finess man antagligen får på köpet vid kortbetalning är att Klarna bara tillåter leverans till folkbokföringsadress – och man får den adressen tillbaka till butiken.
Jag tycker inte att det vore en finess, snarare något negativt eftersom många av våra kunder vill ha en separat leveransadress, och detta är idag endast möjligt för förskottsbetalande kunder (läs kortbetalning/direktbetalning). Och vad jag vet har vi inte haft ett enda bedrägeri med kort sedan vi startade.
Jag hörde dock på NES att Klarna i och med nya kassan kommer att tillåta separat leveransadress, oavsett betalsätt, om jag minns rätt.
19 maj, 2012 kl. 08:04 #145833Katrin LundgrenDeltagareDu minns rätt joel, de kommer tillåta separat lev adress.
Greger du har rätt, om du ej kan betala med kort kommer du tillbaka och kan välja annat. Kunden ska också kunna ställa in det betalsätt han föredrar så att det är förvalt, dvs kunden styr om han vill, inte klarna
Ang betorna så är de knappast i gång än, som jag skrev tidigare de tar ju fortf emot anmälningar för dem, och det tar nog folk mer än några dagar att integrera funktionen. Folk har säkerligen annat i pipen och det tar säkert ett tag bara att övertyga den som ska integrera om att man ska lägga allt annat åt sidan bums. Jag tror inte det är realistiskt att leta betor än på ett tag
Det jag blir lite småilsk på är infon att man själv kommer att maila ut fakturorna. Det kan bli ett gigantiskt problem. Mail är ett osäkert media, och det kan ge handlaren fett med badwill om man börjar få påminnelse för att man ej äntat faktura på mail. Många har en skräpmail för ehandel som man aldrig kollar. Jag har också rätt många kunder utan mailadress…..
19 maj, 2012 kl. 08:30 #145834JoelDeltagare@Kodmyran 45008 wrote:
Det jag blir lite småilsk på är infon att man själv kommer att maila ut fakturorna. Det kan bli ett gigantiskt problem. Mail är ett osäkert media, och det kan ge handlaren fett med badwill om man börjar få påminnelse för att man ej äntat faktura på mail. Många har en skräpmail för ehandel som man aldrig kollar. Jag har också rätt många kunder utan mailadress…..
Jag håller med och förstår inte alls hur de har tänkt här. Förhoppningsvis kan man få ut OCR-nummer (payment referenceid) och skapa egna fakturor, eller integrera dem i följesedeln som kommer med i paketet.
19 maj, 2012 kl. 08:33 #145835pyhobbyDeltagare@Kodmyran 45008 wrote:
Det jag blir lite småilsk på är infon att man själv kommer att maila ut fakturorna.
Jag har läst att fakturorna ska mejlas, men inte att man själv ska mejla ut dessa. Någon som vet hur detta kommer gå till? Kanske på liknande sätt som man idag aktiverar och skriver ut?
Jag är inte heller så positiv till fakturor via mejl, men man får väl helt enkelt skriva tydlig information kring detta på följesedeln/packlistan och hoppas det räcker:confused:
19 maj, 2012 kl. 08:54 #145836DavidWiggDeltagareJag gillar inte iden med att skicka fakturorna via e-post heller. När jag körde Payson faktura som också skickas via e-post blev jag ofta uppringd eller kontaktad på annat och kunderna frågar vart deras faktura var någonstans. Fast det stod klart och tydligt vid köp att fakturan skickas via e-post.
När jag själv har köpt någonting och får fakturan via e-post så tänker jag; ”-jag skriver ut den senare när jag har tid”. Vilket brukar resultera i att jag glömmer bort det.
Sedan finns ju en del som skriver in fel e-postadress vid köp. Då kommer det inte fram alls.
Nej, jag tror inte att Klarna bara ska köra på att skicka fakturorna via e-post. Jag vill kunna välja hur de ska skickas. Det var också en av anledningarna till att jag bytte från Payson till Klarna.
19 maj, 2012 kl. 09:01 #145837GregerADeltagare@pyhobby 45010 wrote:
Jag har läst att fakturorna ska mejlas, men inte att man själv ska mejla ut dessa. Någon som vet hur detta kommer gå till? Kanske på liknande sätt som man idag aktiverar och skriver ut?
Jag är inte heller så positiv till fakturor via mejl, men man får väl helt enkelt skriva tydlig information kring detta på följesedeln/packlistan och hoppas det räcker:confused:
Det är ju fullt möjligt att kunden får välja själv i kassan om han vill ha dem per mail, brev eller t.o.m som e-faktura.
Klarna Konto med Autogiro vore ju också en möjlighet.
Men e-faktura och autogiro ökar ju ”risken” att folk betalar i tid … :rolleyes:
Jag tycker inte att det vore en finess, snarare något negativt eftersom många av våra kunder vill ha en separat leveransadress, och detta är idag endast möjligt för förskottsbetalande kunder (läs kortbetalning/direktbetalning). Och vad jag vet har vi inte haft ett enda bedrägeri med kort sedan vi startade.
Ja, med finess menade jag väl egentligen att det förhoppningsvis kan göras mer sannolikt att den som köper också är den som kommer att betala korträkningen när den dyker upp.
Leverans till alternativa adresser är viktigt för att det skall funka, och precis som du Joel, så har vi inte haft problem med det.19 maj, 2012 kl. 10:04 #145839 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.