Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Klarnas nya superkassa
- Detta ämne har 287 svar, 62 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 1 månad sedan av Kocken.
-
FörfattareInlägg
-
11 maj, 2012 kl. 09:08 #144990MickeBDeltagare
Jag förstår inte..
Klarna blir nytt Payson? Vad är nytt?
11 maj, 2012 kl. 09:12 #144991kontorsmagasinetDeltagareJag tror att man som e-handlare måste lyfta blicken lite. Om man bara tittar på avgiftssidan så blir det säkert dyrare med nya kassan. Men å andra sidan så känns det ju som att konverteringen går upp (Klarna hävdade att i sin testbutik ännu inte haft en enda kund som lämnat kassan, jmfr detta med ca 50% som brukar ses som en normal siffra). Låt säga att man räknar lite konservativt: säg att du omsätter 5M och har 30% bruttomarginal, om du då får 10% ökad försäljning då har du 150k i marginalökning – det är ganska mycket avgifter man kan betala för det. Dessutom så slipper du alla fasta avgifter från kortbolagen, du får en betydligt lättare bokföring (spar också pengar) och du får mer tid över till din verksamhet.
Nersidan är såklart att du är helt utlämnad till Klarna, vi vet idag ingenting om möjligheten att själv ta risk på vissa ordrar och upptiden är ju också en riskfaktor.
Likviditetsmässigt är det ju såklart ett potentiellt problem, men där borde det gå att hitta en lösning. Säg att du idag har 50% kort och 50% faktura (50% pengar dagen efter och 50% om 14 dagar), om Klarna kan erbjuda pengar efter 7 dagar så får du ju samma kassaflöde som idag.Sen bör man ju också tänka på att det här systemet säkert inte passar alla, var och en måste ju göra sin utvärdering (vi är ex lite tveksamma till deras hantering av företagssidan), de kommer ju fortsätta med den gamla integrationen under överskådlig framtid så det är ju ingen som tvingas byta även om Klarna säkert kommer att uppmuntra ett byte.
Ur ett kundperspektiv är Klarnas nya kassa överlägsen anser jag, hur det blir för oss som handlare återstår ju att se. Men jag kan inte tänka mig att Klarna lägger 2 år på att utveckla något som ingen vill använda, de kommer ju att tvingas anpassa villkoren till en nivå som vi handlare accepterar, annars kommer ju ingen implementera den.
11 maj, 2012 kl. 09:16 #144992Christoffer TyreforsDeltagareAngående kassaflödet uttryckte klarna att ”vår inställning är att ditt kassaflöde inte ska ändras från hur ditt kassaflöde ser ut idag”.
11 maj, 2012 kl. 09:35 #144994DavidWiggDeltagareIngen som vet vilken den ”hemliga” butiken var? Den som har fått kört Klarnas kassa i ett tag.
Även beta-butikerna som ska köra igång innan sommaren?
11 maj, 2012 kl. 10:48 #144999bloggusDeltagare@pyhobby 44110 wrote:
Jag ser en stor fördel med att inte ha någon fakturaavgift, jag hade gärna haft det så även idag, men de höga avgifterna gör det omöjligt för oss. Jag tror det är en konverteringshöjare helt klart.
Vad är nackdelen idag? Du kan bara ta bort din faktureringsavgift om du tycker att det kommer öka din konvertering. Om man nu tar bort den i den nya kassan, så kan jag garantera dig att det är du på något sätt som kommer i slutändan stå för den avgiften ändå.
11 maj, 2012 kl. 10:50 #145001bloggusDeltagare@kontorsmagasinet 44118 wrote:
Men å andra sidan så känns det ju som att konverteringen går upp (Klarna hävdade att i sin testbutik ännu inte haft en enda kund som lämnat kassan, jmfr detta med ca 50% som brukar ses som en normal siffra).
ALLA positiva till kassan säger just det: ”konverteringen går upp”, men ingen här kan exakt säga varför? Snälla förklara det för oss som inte förstår, som om vi var 7 år ….
Dessutom har inget redovisats att det är så … och kommer väl aldrig göras, likväl påståendet att Klarna släpper igenom fler än Svea …
–
11 maj, 2012 kl. 11:13 #145007pyhobbyDeltagare@bloggus 44126 wrote:
Vad är nackdelen idag? Du kan bara ta bort din faktureringsavgift om du tycker att det kommer öka din konvertering. Om man nu tar bort den i den nya kassan, så kan jag garantera dig att det är du på något sätt som kommer i slutändan stå för den avgiften ändå.
För vår del är det en för stor kostnad att erbjuda faktura utan avgift idag.
Blir det som du ”garanterar” att kostnaden blir densamma med nya kassan också så kommer inte vi använda den, så enkelt är det.Vi erbjuder idag fri frakt över 500kr, jag tror det ger oss mer än fri fakturaavgift. Samtidigt borde vi kanske testa vad som sker med konverteringen om vi erbjuder fri faktura också. Tåls att tänka på, tack för väckningen!
Jag förväntar mig en mycket lägre kostnad per faktura med nya kassan, om det inte blir så är det ingenting vi kommer att använda oss av. Om det inte visar sig att alla som använder kassan helt plötsligt glider runt i fetare bilar såklart:)
11 maj, 2012 kl. 11:17 #145008Jimmy OstromDeltagareDå hänger jag på dig till klarna:)
@pyhobby 44134 wrote:
Om det inte visar sig att alla som använder kassan helt plötsligt glider runt i fetare bilar såklart:)
11 maj, 2012 kl. 11:38 #145009friedrichDeltagare@Per Nilsson 44105 wrote:
Klarna är grymma på marknadsföring. Kassan är inte ens lanserad och de har redan skapat värsta buzzet kring den.
”Produkten” dök inte direkt upp från ingenstans. Konceptet är testat hos utvalda handlare. Något säger mig att många ville vara med i denna testfas…
Duktiga på marknadsföring, absolut11 maj, 2012 kl. 11:42 #145010bloggusDeltagare@pyhobby 44134 wrote:
Jag förväntar mig en mycket lägre kostnad per faktura med nya kassan, om det inte blir så är det ingenting vi kommer att använda oss av. Om det inte visar sig att alla som använder kassan helt plötsligt glider runt i fetare bilar såklart:)
Det är klart att man kan komma att sänka avgifter för faktura, men om du samtidigt ligger på en högre avgift för kort/direktbetalning med deras kassa, så vinner du inget på den sänkningen. Jag tror inte att Klarna sänker sina marginaler och därmed tror jag inte att den totala avgiften (för alla betalningar) bli lägre för din som ehandlare.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.