Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Klarnas factoringavgifter på stoppade ordrar
- Detta ämne har 22 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 11 månader sedan av JohanK.
-
FörfattareInlägg
-
12 december, 2013 kl. 09:33 #171084flennstromDeltagare
Generellt gäller att vi tar betalt från det att fakturan är aktiverad. Det betyder att vi också tar bedrägeririsken från aktiveringstidpunkten. Om vi misstänker ett bedrägeri vill vi förstås stoppa leveransen så att bedragaren inte får blodad tand. Vi kommer att kontakta butiken och be butiken att, om möjligt, stoppa försändelsen. Har paketet kommit så långt i leveranskedjan så att det inte är möjligt kommer vi istället att kontakta transportören och försöka stoppa leveransen där. Om det lyckas kommer paketet att sändas i retur till butiken. Lyckas det inte kommer vi att betala ut pengar och ta bedrägeriförlusten.
Det är alltså inte meningen att butiken ska jaga ikapp lastbilar eller ens stå på huvudet i postburar för att hitta ett paket. Vi tar betalt men tar också ansvar för risken. Att vi frågar om det är möjligt att stoppa leveransen är för att det ibland blir smidigast för butiken – de kan då sälja varorna direkt utan att vänta på en omständlig returprocess.
Jag förstår det märkliga i att e-handlaren hjälper Klarna utan att få något för det. Vi kommer att diskutera processen nästa vecka för att se om vi på något sätt kan lösa det så att e-handlaren får ett incitament för att stoppa paketet utöver att slippa hantera returen osv.
Hoppas detta är svar på era frågor, annars fortsätt fråga här eller maila mig direkt på fredrik.lennstrom@klarna.com
16 december, 2013 kl. 07:03 #171182AndreasDeltagareFredrik, ett bra svar.
Dock måste ni på Klarna komma ihåg att vara övertydlig när ni kommunicerar och just denna bit är något som jag förstår att ehandlare kan reta upp sig väldigt på.
En annan sak jag hoppas ni idag tar på er är om det sker ett köp, köpet godkänns och ehandlaren levererar produkten spårbart. Dock lämnar sedan utelämningstället ut produkten till fel person (endera genom att personen uppvisat falskt ID eller att personalen på utlämningstället inte begärt ID). Detta är ju inte ert fel, men inte heller ehandlarens. Utan utelämningstället som borde ta smällen, dock vet alla hur mycket fraktbolag mm hör på oss små ehandlare när de gäller frågor som detta. Ni på Klarna är en större aktör som på ett bättre vis kan trycka på.
Fredrik vad är din och Klarnas ståndpunkt kring detta?
16 december, 2013 kl. 09:46 #171186flennstromDeltagareDu beskriver två fall och vi gör som du önskar i båda:
1. Ett ombud lämnar ut ett paket mot ett falskt ID. Vi kommer då att ta bedrägeririsken.
2. Ett ombud lämnar ut ett paket utan att göra ID-koll. Vi tar bedrägeririsken men håller ombudet/speditören ansvariga.I båda fallen gäller att handlaren skickat med en spårbar och försäkrad försändelse, tex Postens MyPack och i övrigt följt vår bedrägeripolicy. Ett varubrev är spårbart men inte försäkrat och där står vi inte för bedrägeririsken.
16 december, 2013 kl. 10:11 #171187BorjeDeltagare@flennstrom 73112 wrote:
Du beskriver två fall och vi gör som du önskar i båda:
1. Ett ombud lämnar ut ett paket mot ett falskt ID. Vi kommer då att ta bedrägeririsken.
2. Ett ombud lämnar ut ett paket utan att göra ID-koll. Vi tar bedrägeririsken men håller ombudet/speditören ansvariga.I båda fallen gäller att handlaren skickat med en spårbar och försäkrad försändelse, tex Postens MyPack och i övrigt följt vår bedrägeripolicy. Ett varubrev är spårbart men inte försäkrat och där står vi inte för bedrägeririsken.
Hej,
Bra tråd, med bra svar. Jag har en fråga angående försäkrade försändelser. Många mindre ehandlare skickar med DHL Servicepoint. Där ligger ersättningen som standard inte så högt även om det är en försäkrad försändelse. Står ni för hela varans värde vid bedrägeri eller bara upp till det försäkrade värdet? Tror det ligger på 500 kronor för ett normalt litet paket utan extraförsäkring med DHL Servicepoint.
16 december, 2013 kl. 13:54 #171196flennstromDeltagareDHL godkänner inte reklamationer som är bedrägeri. I vår policy står:
”Det logistikföretag med vilket Partnern skickar varorna ska godkänna returer, klagomål och kompensation vid godkända klagomål. Partnern ska ge Klarna fullmakt för sitt Logistikföretag. Om Logistikföretaget inte godkänner att Klarna hanterar ärendet ska Partnern hantera ärendet och informera Klarna till fullo om utvecklingen i ärendet.”
Så för att undvika problem med ersättning för bedrägerier bör man undvika DHL som fraktsätt.
16 december, 2013 kl. 13:57 #171197AndreasDeltagare@flennstrom 73112 wrote:
Du beskriver två fall och vi gör som du önskar i båda:
1. Ett ombud lämnar ut ett paket mot ett falskt ID. Vi kommer då att ta bedrägeririsken.
2. Ett ombud lämnar ut ett paket utan att göra ID-koll. Vi tar bedrägeririsken men håller ombudet/speditören ansvariga.I båda fallen gäller att handlaren skickat med en spårbar och försäkrad försändelse, tex Postens MyPack och i övrigt följt vår bedrägeripolicy. Ett varubrev är spårbart men inte försäkrat och där står vi inte för bedrägeririsken.
Hej, bra att ni ändrat er policy. För 2-3 år sedan hade jag ett liknande fall och där fick jag ”diskutera” länge innan ni tog på er följande kostnad. Det rörde sig iofs om en högre summa.
Detta är dock historia nu, men tänkte du ville veta orsaken till varför jag ställde frågan ovan. I detta fall hade de lämnats ut utan ID.
16 december, 2013 kl. 14:49 #171148JohanKDeltagare@flennstrom 73125 wrote:
DHL godkänner inte reklamationer som är bedrägeri. I vår policy står:
”Det logistikföretag med vilket Partnern skickar varorna ska godkänna returer, klagomål och kompensation vid godkända klagomål. Partnern ska ge Klarna fullmakt för sitt Logistikföretag. Om Logistikföretaget inte godkänner att Klarna hanterar ärendet ska Partnern hantera ärendet och informera Klarna till fullo om utvecklingen i ärendet.”
Så för att undvika problem med ersättning för bedrägerier bör man undvika DHL som fraktsätt.
Utveckla detta så det är helt klart tack.
Vad händer om ett dhl ombud lämnat ut ett paket utan id, falskt id?
Hemkörning med dhl som tar legitimation vid överlämnandet?
16 december, 2013 kl. 15:09 #171201flennstromDeltagareEnligt de uppgifter jag har så ersätter vi inte något av fallen i händelse av bedrägeri.
16 december, 2013 kl. 16:04 #171203JohanKDeltagareOj, då använder vi klarna utan anledning. .
Tråkigt.
16 december, 2013 kl. 17:52 #171217PiratessanDeltagare@flennstrom 73132 wrote:
Enligt de uppgifter jag har så ersätter vi inte något av fallen i händelse av bedrägeri.
Hur är det med Schenker och Posten (MyPack)? Går det att få ersättning vid bedrägeri där?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.