Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Klarnapengar?
- Detta ämne har 13 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 11 månader sedan av MissM.
-
FörfattareInlägg
-
29 december, 2011 kl. 19:48 #133269danielanderssonDeltagare
@Andreas 31259 wrote:
Tycker du också det är ok att vänta upp til 4 veckor?
Nej, men huvudfrågan var att pengarna var fördröjda en dag.
29 december, 2011 kl. 19:51 #133270QarillionDeltagareVi har ganska precis gått över till att fakturera i egen regi igen och hittills har det funkat över förväntan.
Vi har en snittorder på ca ~3000:- och att då ge bort 2½% + en upplysningkostnad blir helt enkelt för dyrt för oss när man slår ut det och ser att det kostar runt ~150-200tkr/år.
Nu är man ju medveten om att dom stora drakarna som omsätter 50miljoner eller mer säkerligen har rätt bra avtal med tex Klarna. Men när vi på en omsättning hos klarna på ca 4,5 miljoner ex. moms ville förhandla så var det inte aktuellt med någon sänkning eller förhandling. Därav har vi idag fakturering i egen regi sedan ett par månader tillbaks.
Man får helt enkelt vara lite mer försiktig och neka när det ser för dåligt ut helt enkelt. Vi brukar som regel be kunden att betala i förskott istället och vi resonerar nog så att om han inte har råd med detta nu så har han nog inte råd om 2 veckor heller. Annars är det ju faktiskt bara för kunden att vänta dom två veckorna som det tar att få råd på innan han förskottsbetalar ordern.
Vi tar idag 49:- för en fakturabetalning och då täcker vi in kostnaden för att göra en kreditupplysning på privatperson.
29 december, 2011 kl. 19:52 #133271QarillionDeltagareAtt pengar är försenade en dag ser inte jag heller som en katastrof. Som lunarmys säger så borde man ha bättre relationer med sina leverantörer än att en dags försening är försumbar.
Det räcker ju att posten slarvar bort en faktura så kan det ta betydligt mer än så.
29 december, 2011 kl. 20:17 #133272MissMDeltagareEtt litet förtydligande kanske är på sin plats, tråden postades då jag inte fick ett ordentligt svar från merchantsupporten om hurvida utbetalningen var fördröjd eller något var fel. KlarnaFredrik löste detta med ett snabbt svar i denna tråd,det tackar jag för.
Angående mina relationer med leverantörer så finns det inga sådana problem och givetvis går inte världen under pga en eventuell sen betalning.Men rätt ska vara rätt. Spara pengarna och fakturera själv som lunarmys skriver, ja det hade ju varit en idé, men det har jag varken tid eller ork med. Jag använder Klarna just för att sånt bara ska flyta på -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.