Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Klarna vs svea
- Detta ämne har 152 svar, 43 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 1 månad sedan av Katrin Lundgren.
-
FörfattareInlägg
-
13 april, 2012 kl. 10:09 #142216AndreasDeltagare
Finns det några saker jag överlag stör mig på med försäljare är:
1. Övervänliga försäljare där allt bara blir så genomskinligt.
2. Försäljare som snackar på om grejer de inte vet något om. Det är okej att inte veta allt.
3. Avskyr dedär snabba avsluten, vill alltid fundera först. Är deras tjänst bra o de bryr sig om en som kund, ja då har de även tid att låta kunden fundera över saken.Detta är väl lite offtopic, men hör ändå delvis till tråden.
13 april, 2012 kl. 10:18 #142220Cha1Deltagare@Andreas 41114 wrote:
Finns det några saker jag överlag stör mig på med försäljare är:
1. Övervänliga försäljare där allt bara blir så genomskinligt.
2. Försäljare som snackar på om grejer de inte vet något om. Det är okej att inte veta allt.
3. Avskyr dedär snabba avsluten, vill alltid fundera först. Är deras tjänst bra o de bryr sig om en som kund, ja då har de även tid att låta kunden fundera över saken.Detta är väl lite offtopic, men hör ändå delvis till tråden.
Glöm inte, ”Det kostar… Men du får det för… ”Kanonpris”
13 april, 2012 kl. 13:19 #142245kontorsmagasinetDeltagareEn viktig aspekt vid valet av leverantör är acceptansgraden. Några tiondels procent i avgift tjänar man snabbt igenom man får igenom några ytterligare kunder. Vet inte så mycket om hur Svea jobbar, men jag vet att Klarna har ett stort team med jävligt smarta riskanalytiker som bara sitter och jobbar med att hitta på sätt att höja acceptansgraden, därför väljer vi Klarna.
13 april, 2012 kl. 18:16 #142295TinaDeltagareVi var på väg att byta från Svea till Klarna, men valde att stanna kvar hos Svea på grund av flera saker:
* Mycket bättre pris (här tror jag att man kan förhandla till sig mycket bättre priser än man kan hos Klarna när man har varit igång ett tag. Klarnas priser som jag fick (med 1.2 milj i omsättning på endast fakturor) var många gånger högre än Sveas.
* Enklare att implementera om man som vi har en egengjord webbshop (ärligt talat, jag fattade inget av Klarnas API). Sveas var inga problem att fixa själv och jag fick en kontaktperson jag kunde ringa om jag hade behövt hjälp.
* Pengarna dagen efter
* Att fakturorna går ut som brev direkt från Svea (har själv missat fakturor i paket för att jag har glömt att jag valt faktura, betalar alltid med kort om möjligheten finns)
När det gäller huruvida kunderna känner till Klarna eller Svea så tror jag inte att det spelar så stor roll faktiskt. De ser bara faktura och kör på det. Så såg jag på det innan jag själv blev e-handlare. Och läser man på nätet så är det många kunder som är sura på Klarna som på Svea. Ibland känns det som folk gärna vill skylla på andra när de inte kan/vill betala sin räkningar i tid.
Jag har förresten 14 dagars betalning på Svea, så det är inte omöjligt.
14 april, 2012 kl. 06:28 #142305AlldoGäst@Tina 41198 wrote:
Vi var på väg att byta från Svea till Klarna, men valde att stanna kvar hos Svea på grund av flera saker…
Det är bara en tidsfråga innan Svea är ett lika välkänt varumärke för de som brukar handla på nätet, som Klarna är idag. Så valet blir därför mycket enkelt.
Vi fick en mycket bra deal med Klarna, men kommer byta till Svea i alla fall. Vi har flera butiker, och dessutom flera kunder vi hjälper med val av betalningsleverantör, och vi har en punkt som vi inte kommer överens med Klarna om.
Tycker det är ett väldigt märkligt resonemang Klarna har. Är övertygad om att de kommer att förlora på detta, då det bara ger dem en kortsiktig besparing. Det förlorar iaf oss, och alla våra kunder med e-handel.
För mig är detta helt ofattbart – och jag hoppas givetvis att detta ska ta fram Svea i rampljuset…
14 april, 2012 kl. 07:30 #142311Anton ADeltagare@Alldo 41208 wrote:
Det är bara en tidsfråga innan Svea är ett lika välkänt varumärke för de som brukar handla på nätet, som Klarna är idag. Så valet blir därför mycket enkelt.
Vi fick en mycket bra deal med Klarna, men kommer byta till Svea i alla fall. Vi har flera butiker, och dessutom flera kunder vi hjälper med val av betalningsleverantör, och vi har en punkt som vi inte kommer överens med Klarna om.
Tycker det är ett väldigt märkligt resonemang Klarna har. Är övertygad om att de kommer att förlora på detta, då det bara ger dem en kortsiktig besparing. Det förlorar iaf oss, och alla våra kunder med e-handel.
För mig är detta helt ofattbart – och jag hoppas givetvis att detta ska ta fram Svea i rampljuset…
Vad är det för punkt ni inte är överens om?
30% av de som handlar på nätet känner igen Klarna medan 2% känner igen Svea. Om Svea når 30% kommer Klarna vara på minst det dubbla.
14 april, 2012 kl. 07:32 #142312Katrin LundgrenDeltagareAv nyfikenhet vad är det ni inte kommer överens om? Jag har totalt motsatt erfarenhet, att klarna är otroligt flexibla. Svea har blivit bättre med åren och att de fått en massa auriga personal har gjort underverk för deras api och detas tänk kring service, tidigare var det katastrof och du kunde vid integration av kunder få vänta flera veckor på svar på enkla frågor. Nu är de mer jämna i servicegrad
14 april, 2012 kl. 07:36 #142314Anton ADeltagare@Kodmyran 41216 wrote:
Av nyfikenhet vad är det ni inte kommer överens om? Jag har totalt motsatt erfarenhet, att klarna är otroligt flexibla. Svea har blivit bättre med åren och att de fått en massa auriga personal har gjort underverk för deras api och detas tänk kring service, tidigare var det katastrof och du kunde vid integration av kunder få vänta flera veckor på svar på enkla frågor. Nu är de mer jämna i servicegrad
Jag håller helt med dig de är övriga som inte håller med
Dels så har det handlat om att Klarna är ett mer igenkänt varumärke, något som bevisats genom en SIFO-undersökning.14 april, 2012 kl. 07:40 #142315Per NilssonDeltagare@skinza.se 41218 wrote:
Jag håller helt med dig de är övriga som inte håller med
Dels så har det handlat om att Klarna är ett mer igenkänt varumärke, något som bevisats genom en SIFO-undersökning.SIFO-undersökning?
Jag har googlat och googlat men hittar ingen sådan, du kanske kan hjälpa mig på traven?
14 april, 2012 kl. 07:45 #142316Anton ADeltagare@Kodmyran 41216 wrote:
Av nyfikenhet vad är det ni inte kommer överens om? Jag har totalt motsatt erfarenhet, att klarna är otroligt flexibla. Svea har blivit bättre med åren och att de fått en massa auriga personal har gjort underverk för deras api och detas tänk kring service, tidigare var det katastrof och du kunde vid integration av kunder få vänta flera veckor på svar på enkla frågor. Nu är de mer jämna i servicegrad
@Per Nilsson 41219 wrote:
SIFO-undersökning?
Jag har googlat och googlat men hittar ingen sådan, du kanske kan hjälpa mig på traven?
Jag ska maila min kontaktperson på Klarna. Så jag lär återkomma med den på måndag.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.