Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Klarna vs svea
- Detta ämne har 152 svar, 43 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 1 månad sedan av Katrin Lundgren.
-
FörfattareInlägg
-
9 augusti, 2012 kl. 08:22 #150057Per NilssonDeltagare
Jag är 98 procent nöjd med Svea.
Så länge kunderna betalar sina räkningar är det inga problem. En gång hade en kund flyttat och inte fått sin faktura, då fixade Svea problemet utan att knorra eller tjafsa.
De 2 procent jag ogillar med Svea är deras jävla tryck på sina kuvert de skickar ut. De formligen skriker ”INKASSO”. De borde verkligen fixa ett annat kuvert för sina Svea Webpay-utskick.
Hjärtat hoppar till varje gång man får ett sådant brev från dem. Automatiskt tänker jag: ”Va fan, inkasso?”
(samma kuvert till ALLA Sveas kunder)
Tillägg: Deras kundtjänst är öppen till 18 vardagar och till 16 på lördagar, så cred till dem för detta.
@Jimmy Öström 49684 wrote:
Jag har inget jätte negativt att säga om Svea, är 90% nöjd.
Sen finns det saker som kan bli bättre, som att man inte kan makulera en delbetalning själv (lär komma lösning på detta, men ändå kasst att man inte kan detta omgående).
Jag tycker det är riktigt dåligt att behöva skicka en faktura via brev, jag hade velat att det skulle gå på mejl, men alla mina e-handels kollegor håller inte med mig här.
Jag vill ha så man kan styra alla sina butiker från ett gränssnitt (funkar bara land för land och inte kan man ha Sverige, Norge, Finland eller Danmark i samma).
Har aldrig hört från en kund att dom inte fått fakturan från Svea, så detta är inget problem för oss.
Så jag är nöjd, gillar Svea mycket och givetvis är priset en stor faktor att jag är 90% nöjd!
9 augusti, 2012 kl. 09:07 #150064NicklasDeltagareJag är helt nöjd med Svea, har inga problem med utskick av fakturor då vi printar dessa och skickar med dem i ordrarna.
Supporten fungerar bra hos Svea.
Jag upplevde min support hos klarna som betydligt segare och det var mycket sällan som de löste problem med deras moduler som buggade ur fullständigt mellan varven.Jag förstår inte varför ni betalar Svea för att skicka ut era fakturor är det inte bättre att spara portoavgiften och skicka med fakturorna i era ordrar?
.9 augusti, 2012 kl. 10:45 #150078DavidWiggDeltagare@Nicklas 49720 wrote:
Jag är helt nöjd med Svea, har inga problem med utskick av fakturor då vi printar dessa och skickar med dem i ordrarna.
Supporten fungerar bra hos Svea.
Jag upplevde min support hos klarna som betydligt segare och det var mycket sällan som de löste problem med deras moduler som buggade ur fullständigt mellan varven.Jag förstår inte varför ni betalar Svea för att skicka ut era fakturor är det inte bättre att spara portoavgiften och skicka med fakturorna i era ordrar?
.Det finns val i deras admin att ställa in detta? Sitter och funderar på att byta. De har också en kampanj med en av mina e-butikslösningar att man får ett år utan månadsavgifter.
En stor anledning är att pengarna betalas ut i princip dagen efter.
10 augusti, 2012 kl. 11:31 #150145Richie72DeltagareNågot som är enormt jobbigt med Klarna är att de nuförtiden erbjuder alla kunder kontoavtal. Jag gjorde en beställning på nätet och fick ett kontoavtal som jag aldrig frågat efter. Extremt irriterande. Nu sitter jag med ett brev från en kund som också undrar varför hon fått ett kontoavtal hon aldrig begärt.
Extremt irriterande. I princip så går de från att hjälpa oss med fakturering till att stjäla våra kunder.
Är det någon som diskuterat detta med Klarna? Eller är reflekterat över samma sak?
10 augusti, 2012 kl. 11:35 #150146Jimmy OstromDeltagareVi ska börja med detta i höst på vårt 3PL företag.
@Nicklas 49720 wrote:
Jag förstår inte varför ni betalar Svea för att skicka ut era fakturor är det inte bättre att spara portoavgiften och skicka med fakturorna i era ordrar?
.11 augusti, 2012 kl. 17:33 #150191Ellis75DeltagareÅterkoppling till det långa inlägget jag skrev om mitt missnöje med Svea tidigare. Även vår handläggare på Svea fick ett utförligt mail om vad vi var missnöjda med angående Svea och deras tjänster och varför vi ville säga upp vårt avtal med dem. Mailet vidarebefordrades till chefen för Svea WebPay som ringde upp mig direkt och faktiskt bad om ursäkt. Cred för att hon ringde, men det hjälper ju inte just vår situation.
Förhoppningsvis tar de kanske tag i just de bitar som många verkar vara missnöjda med. Kanske kommer de få en kundtjänst framöver som faktiskt kan kallas kundtjänst. Och kanske slipper andra företag ett alltför stort missnöje med Svea. För övrigt drabbas väl de hårdast som har företag med ganska många kunder/köp och lite större företag. Så för de som är små märks det nog inte så mycket.
Blev även informerad om att en internutredning skulle göras på personen som skött vårt regressärende. Chefen för Svea WebPay sa inte mycket mer än att hon höll med om att ärendet inte skötts bra, men vi vet ännu inte om det kommer dras tillbaka eller om vi kommer få de svar vi frågade efter. Återstår att se. Det blir dock _Aldrig_ mer Svea för vår del.
16 augusti, 2012 kl. 06:50 #150415flennstromDeltagare@Richie72 49807 wrote:
Något som är enormt jobbigt med Klarna är att de nuförtiden erbjuder alla kunder kontoavtal. Jag gjorde en beställning på nätet och fick ett kontoavtal som jag aldrig frågat efter. Extremt irriterande. Nu sitter jag med ett brev från en kund som också undrar varför hon fått ett kontoavtal hon aldrig begärt.
Extremt irriterande. I princip så går de från att hjälpa oss med fakturering till att stjäla våra kunder.
Är det någon som diskuterat detta med Klarna? Eller är reflekterat över samma sak?
Vi erbjuder inte alla konto. Det finns två möjligheter att en kund får ett kontoavtal:
1. Kunden väljer konto i kassan.
2. Kunden väljer faktura i kassan, men betalar sedan bara en del av summan. Då förvandlas fakturan till ett Klarnakonto.Det som ställer till det är om kunden beställer flera varor och sedan returnerar en vara. Om vi på Klarna inte får veta att en retur har skett innan vi registrerar betalningen, så tror vi att kunden delbetalat och då skickar vi ett kontoavtal.
Exempel:
- Kunden lägger en order på 1000 kr den 12 juli.
- Kunden får en faktura på 1000 kr.
- Den 26 juli vill kunden returnera varor för 200 kr och kontaktar butiken som meddelar att kunden nu kan betala 800 kr.
- 27 juli betalar kunden 800 kr.
- 28 juli tar Klarna emot betalningen och ser att det saknas 200 kr. Ett kontoavtal skickas till kunden.
- 30 juli kommer varorna i retur från kunden och butiken registrerar returen i Klarna Online.
För att det ska fungera måste alltså butiken kreditera de 200 kr omedelbart i Klarna Online.
Vi har ingen strategi att tvinga in era kunder i Klarna konto. Däremot erbjuder vi en flexibilitet för de kunder som önskar betala i sin egen takt. Ett ärende som beskrivits ovan löser sig alltid med vid en kontakt med vår kundservice. Antingen kundservicen för konsumenter eller för er handlare.
16 augusti, 2012 kl. 14:20 #150457Fredrik_NorbergDeltagareNi som har Svea, väljer verkligen konsumenterna delbetalning mtp deras skyhöga avgifter?
Och blir det mycket knorr bland dessa kunder när de upptäcker vad delbetalningen verkligen kostade?16 augusti, 2012 kl. 15:34 #150463ParvelitoDeltagare@Fredrik_Norberg 50157 wrote:
Ni som har Svea, väljer verkligen konsumenterna delbetalning mtp deras skyhöga avgifter?
Och blir det mycket knorr bland dessa kunder när de upptäcker vad delbetalningen verkligen kostade?Jag har varken Svea eller Klarna, men jag har ändå kikat lite på det där under sommaren, för att göra en framtida spaning, och några handlare har delat med sig av siffror. Andelen som aktivt väljer avbetalning i första skedet är ungefär lika många vare sig man har Svea eller Klarna. Mode- och elektronikbutiker har högst andel avbetalare. Bägges villkor är ungefär lika vad gäller kronor och ören, och det är inte alls svårt att komma upp i effektiva räntor på 40-50-60% även om man punktligt betalar vad man skall betala.
De som använder avbetalning mest är i åldern 20-30år följt av de som är 30-40 år. Mycket få över 50 år väljer avbetalning. Kvinnor väljer det mer än män. Avbetalningsköpare är ofta återkommande kunder.
Pratade även med kommunens skuldrådgivare om detta som konstaterade att det beviljades krediter till människor med väldigt låga och osäkra inkomster, och de får ofta svårt att fullfölja betalningarna enligt plan när de blir utförsäkrade eller får sänkt ersättning. Då tillkommer det en hel rad avgifter och räntor till, vilket satt en del människor rejält i skuldträsket.
Siffrorna ligger i en ”att-göra-mapp” så jag har inte hunnit titta mer än så på det här. Tänkte fylla på med en del räkneexempel samt försöka visa på vad det här betyder för ehandlares försäljning. Helt klart driver det försäljning för stunden, men det totala konsumtionsutrymmet för konsumenterna minskar ju när de skall betala många procent mer för varje produkt de köper.
Återkommer med en spaning när (och om) tid finnes.
17 augusti, 2012 kl. 13:47 #150528PrixDeltagareAtt tänka på:
Kan säga aldrig Klarna!!! Har helt och hållet missat en faktura jag fått på mejl. Hade totalt glömt den…
Idag dimper det ner ett inkassokrav… Men var är påminnelsen?
Jag ringer och blir så extremt nonchalant bemött och att påminnelsen har skickats ut. – Ja men jag har aldrig fått något?? Har inte fått en påminnelse, men ska ändå betala påminnelseavgift och ”det är inte vårt problem att du inte fått den, du skulle betalt originalfakturan i tid. Du får ta med ditt lokala postkontor varför du inte fått den så får dem lösa det” ….
Vad fan ska Posten lösa här, enda troliga förklaringen är att det försvunnit!
Jag vet mycket väl i att felet ligger hos mig som glömde originalfakturan på mejl. Men det är extremt lätt hänt, och när man får inkasso direkt och inte ens en påminnelse så blir jag bara arg!
Kommer aldrig någonsin välja Klarna igen!!!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.