Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Klarna vs svea
- Detta ämne har 152 svar, 43 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 2 månader sedan av Katrin Lundgren.
-
FörfattareInlägg
-
19 april, 2012 kl. 18:19 #143157DavidWiggDeltagare
@Prix 42116 wrote:
En fågel har viskat till mig att imorgon kan saker och ting hända hos klarna. Får se om det stämmer!
Mäh, så där kan du ju inte säga. Man blir ju så nyfiken
19 april, 2012 kl. 18:34 #143160Anton ADeltagare@Prix 42116 wrote:
En fågel har viskat till mig att imorgon kan saker och ting hända hos klarna. Får se om det stämmer!
Har du sagt A, måste du säga B :p
20 april, 2012 kl. 08:21 #143188PrixDeltagareRingde en säljare igår och försökte sälja in sig och Klarna hos mig, efter pratat en stund så sa att han bara just det ”imorgon tror vi som jobbar här att det är lansering av nya tjänsten, som för övrigt är väldigt hemlig”. Dock så var detta ett rykte bland de anställda och jag har väl inte sett något hända än.
20 april, 2012 kl. 08:25 #143190Per NilssonDeltagare@Prix 42150 wrote:
Ringde en säljare igår och försökte sälja in sig och Klarna hos mig, efter pratat en stund så sa att han bara just det ”imorgon tror vi som jobbar här att det är lansering av nya tjänsten, som för övrigt är väldigt hemlig”. Dock så var detta ett rykte bland de anställda och jag har väl inte sett något hända än.
Är det inte hemliga SIFO-rapporter så är det hemliga tjänster… :rolleyes:
7 augusti, 2012 kl. 22:16 #150014Ellis75DeltagareVi har kört med Sveas tjänster (både B2B och B2C – faktura plus delbetalning) i snart ett år och jag har aldrig i hela mitt liv varit så missnöjd med ett företag och deras sk. service.
Vi håller på att förhandla fram ett nytt avtal med Klarna, med vilka vi haft avtal tidigare och alltid varit 110% nöjda. Dels är de fenor på att ta hand om våra kunder och dels är deras service gentemot deras egna kunder outstanding. Det har den åtminstone varit för oss.
På grund av olika omständigheter och omstrukturering av företaget sa vi upp avtalet med Klarna 2010. Men så, för drygt ett år sedan, samt på grund av att vi växer så det knakar, gjorde vi ännu en omstrukturering och behövde då ett utomstående bolag som kunde ta hand om fakturering, kredit- och bedrägeririsk. Just vid det tillfället kunde inte Klarna erbjuda oss B2B lösningar så vi vände oss till Svea.
Och som sagt. Det har varit otroligt mycket problem. De är snabba på att betala ut pengar, men tack vare Sveas arroganta inställning och ovillighet att hjälpa våra kunder med så enkla saker som att lämna besked om skuldsaldon, när fakturor blivit betalda etc. har gjort att vi nästan tappat några mycket viktiga kunder. Vi fick tillbaka dem, men att använda Svea är att skjuta sig själv i foten och skaffa dåligt rykte till sitt företag.
Vi har, upprepade gånger, blivit uppringda av våra kunder som blivit skickade till oss från Sveas kundtjänst med frågor vi inte kan besvara – helt enkelt för att vi inte har tillgång till de uppgifter kunderna behövt. Det har framför allt rört sig om frågor om kvarvarande skuldsaldon, frågor om när fakturor har blivit betalda samt hur mycket som har betalats och frågor om någon faktura är obetald. Man kan i administrationsgränssnittet se en del information – men mycket är sådant som bara Svea kan se och som Svea enligt deras avtal och policy ska hjälpa till med.
Ett alldeles för stort antal kunder har också hört av sig om att de inte har fått originalfakturorna (vilka i vårt fall skickas ut från Svea direkt), däremot har de fått påminnelser och inkassokrav. En av våra kunder råkade ut för detta vid vartenda köp och till slut lade vi över kunden på vår egna faktura. Vi har inte en enda gång haft problem avseende sena eller uteblivna betalningar från denna kund.
Slutligen – det som troligtvis är det mest oprofessionella jag någonsin stött på – och då har jag själv arbetat som skattejurist på storföretagsskattekontoret i många år (man möter en hel del original där) – är en bedrägerihärva där Svea rätteligen skulle ha tagit både kredit och bedrägeririsken då vi från vår sida följde avtalsvillkoren till punkt och pricka. Personen som hanterade ärendet gjorde det extremt illa, med nonchalans och arrogans och utan något som helst grundat svar på våra invändningar. Vi inkom med en invändning till regressen (där vi blir återbetalningsskyldiga gentemot Svea) i mars i år. Därefter hade vi en mängd kontakt med bland annat polis där vi hänvisade tillbaka till Svea på grund utav att skadeståndskravet var deras. Under flera månader hörde vi ingenting från personen som hanterade ärendet. Ingenting om någonting, fram tills för någon vecka sedan där han skriver att regressen är gjord och inte mer än så. Inte ett ord om, eller återkoppling till våra invändningar, utan svarar med en axelryckning och en käftsmäll. Detta TROTS att vi som sagt följt avtal och inkommit med en legitim invändning mot regressen.
Att stirra sig blind på vad något kostar och välja det billigare alternativet kan bli mycket dyrt i längden. Aldrig mer Svea. Oseriösa, okunniga och nonchalanta.
8 augusti, 2012 kl. 16:34 #150030GonteDeltagare@Ellis75 49659 wrote:
Ett alldeles för stort antal kunder har också hört av sig om att de inte har fått originalfakturorna (vilka i vårt fall skickas ut från Svea direkt), däremot har de fått påminnelser och inkassokrav. En av våra kunder råkade ut för detta vid vartenda köp och till slut lade vi över kunden på vår egna faktura.
Här kan jag bara flika in min egen erfarenhet; För mig har Sveas fakturor brukat dyka upp på förfallodagen, eller möjligen dagen innan. Enstaka gånger kan jag skylla på postgången, men med deras fakturor har det varit så konsekvent.
8 augusti, 2012 kl. 17:57 #150032AndreasDeltagareLåter ju verkligen som skitstil om detta är sant.
Jimmy, hur är det för dina kunder hur upplever de Svea?
8 augusti, 2012 kl. 18:19 #150033Jimmy OstromDeltagareJag har inget jätte negativt att säga om Svea, är 90% nöjd.
Sen finns det saker som kan bli bättre, som att man inte kan makulera en delbetalning själv (lär komma lösning på detta, men ändå kasst att man inte kan detta omgående).
Jag tycker det är riktigt dåligt att behöva skicka en faktura via brev, jag hade velat att det skulle gå på mejl, men alla mina e-handels kollegor håller inte med mig här.
Jag vill ha så man kan styra alla sina butiker från ett gränssnitt (funkar bara land för land och inte kan man ha Sverige, Norge, Finland eller Danmark i samma).
Har aldrig hört från en kund att dom inte fått fakturan från Svea, så detta är inget problem för oss.
Så jag är nöjd, gillar Svea mycket och givetvis är priset en stor faktor att jag är 90% nöjd!
8 augusti, 2012 kl. 21:47 #150040Anton ADeltagare@Ellis75 49659 wrote:
Vi har kört med Sveas tjänster (både B2B och B2C – faktura plus delbetalning) i snart ett år och jag har aldrig i hela mitt liv varit så missnöjd med ett företag och deras sk. service.
Vi håller på att förhandla fram ett nytt avtal med Klarna, med vilka vi haft avtal tidigare och alltid varit 110% nöjda. Dels är de fenor på att ta hand om våra kunder och dels är deras service gentemot deras egna kunder outstanding. Det har den åtminstone varit för oss.
På grund av olika omständigheter och omstrukturering av företaget sa vi upp avtalet med Klarna 2010. Men så, för drygt ett år sedan, samt på grund av att vi växer så det knakar, gjorde vi ännu en omstrukturering och behövde då ett utomstående bolag som kunde ta hand om fakturering, kredit- och bedrägeririsk. Just vid det tillfället kunde inte Klarna erbjuda oss B2B lösningar så vi vände oss till Svea.
Och som sagt. Det har varit otroligt mycket problem. De är snabba på att betala ut pengar, men tack vare Sveas arroganta inställning och ovillighet att hjälpa våra kunder med så enkla saker som att lämna besked om skuldsaldon, när fakturor blivit betalda etc. har gjort att vi nästan tappat några mycket viktiga kunder. Vi fick tillbaka dem, men att använda Svea är att skjuta sig själv i foten och skaffa dåligt rykte till sitt företag.
Vi har, upprepade gånger, blivit uppringda av våra kunder som blivit skickade till oss från Sveas kundtjänst med frågor vi inte kan besvara – helt enkelt för att vi inte har tillgång till de uppgifter kunderna behövt. Det har framför allt rört sig om frågor om kvarvarande skuldsaldon, frågor om när fakturor har blivit betalda samt hur mycket som har betalats och frågor om någon faktura är obetald. Man kan i administrationsgränssnittet se en del information – men mycket är sådant som bara Svea kan se och som Svea enligt deras avtal och policy ska hjälpa till med.
Ett alldeles för stort antal kunder har också hört av sig om att de inte har fått originalfakturorna (vilka i vårt fall skickas ut från Svea direkt), däremot har de fått påminnelser och inkassokrav. En av våra kunder råkade ut för detta vid vartenda köp och till slut lade vi över kunden på vår egna faktura. Vi har inte en enda gång haft problem avseende sena eller uteblivna betalningar från denna kund.
Slutligen – det som troligtvis är det mest oprofessionella jag någonsin stött på – och då har jag själv arbetat som skattejurist på storföretagsskattekontoret i många år (man möter en hel del original där) – är en bedrägerihärva där Svea rätteligen skulle ha tagit både kredit och bedrägeririsken då vi från vår sida följde avtalsvillkoren till punkt och pricka. Personen som hanterade ärendet gjorde det extremt illa, med nonchalans och arrogans och utan något som helst grundat svar på våra invändningar. Vi inkom med en invändning till regressen (där vi blir återbetalningsskyldiga gentemot Svea) i mars i år. Därefter hade vi en mängd kontakt med bland annat polis där vi hänvisade tillbaka till Svea på grund utav att skadeståndskravet var deras. Under flera månader hörde vi ingenting från personen som hanterade ärendet. Ingenting om någonting, fram tills för någon vecka sedan där han skriver att regressen är gjord och inte mer än så. Inte ett ord om, eller återkoppling till våra invändningar, utan svarar med en axelryckning och en käftsmäll. Detta TROTS att vi som sagt följt avtal och inkommit med en legitim invändning mot regressen.
Att stirra sig blind på vad något kostar och välja det billigare alternativet kan bli mycket dyrt i längden. Aldrig mer Svea. Oseriösa, okunniga och nonchalanta.
Detta är ju ett bra argument till diskussionen ”allt är inte pengar” förut.
Håller verkligen med om att Klarnas kundservice är outstanding! Hjälper både oss såväl som våra kunder samtidigt som de är generösa med att ta bort påminnelseavgifter etc.Den främsta anledningen till varför Svea har så bra priser, enligt vad jag tror, är att det är deras enda sätt att konkurrera med Klarna..
9 augusti, 2012 kl. 08:18 #150055Henrik_GDeltagareJag kan bara svara som kund till företag som använder Svea. Det har inte varit roligt på senaste tiden. Felaktiga fakturor och en kundtjänst som många gånger upplevs som extremt otrevlig och arrogant. Skulle aldrig våga låta dem sköta våra kundkontakter.
Som privatkund är det dessutom väldigt irriterande att deras kundtjänst stänger kl 17. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.