Startsida Forum E-handelsforumet Betalsystem Klarna tracking

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98839
    Tigern
    Deltagare

    http://www.sounden.com/post/33257656466/klarna-new-branding-logo-with-tracking

    ”Man skulle kunna jämföra detta med att alla e-handlare kopplar på tracking-kod av en “Google Analytics Light” på alla anslutna till deras tjänst, det framgår inte riktigt någonstans eller? Sparas denna data in? vad används denna data till?”

    Klarna brukar ju svara i detta forum då och då och jag tror att detta är ett sådant tillfälle då det hade varit intressant men lite information som svar på ovan.

    #153507
    Joel
    Deltagare

    Rent spontant så motsätter jag mig det inte så länge som:

    1) Det går att välja att hosta loggan själv istället för hos Klarna

    eller

    2) Man kan välja att inte sätta eid i tracking-koden.

    Jag kan inte tänka mig att informationen används till något annat än att förbättra Klarnas tjänster alt. ge förslag på vad butiken skall göra för att förbättra sig gentemot andra butiker i samma segment.

    Men jag kan hålla med om att det borde framgå hur denna typ av information kommer användas och om den sparas hos Klarna. Det är nog inte många som tänker så långt, eller förstår hur den kan användas av Klarna.

    #153508
    GregerA
    Deltagare

    Har det någon betydelse för spårningsmöjligheterna om eid finns där eller inte?
    IP och referer finns ju där i alla fall, och de räcker för att identifiera butiken. Så exakt samma möjligheter finns ändå när man använder en hostad logga.

    Tänk vilka möjligheter Amazon har på allt content som ligger på deras CDN.

    Det blir kanske ett ämne på emeet idag … för er som är där. ;)

    #153510
    Tigern
    Deltagare

    Det är inget konstigt egentligen med att Klarna hämtar in data, t.o.m självklart. Och dem kommer framöver nu hävda att det är för att förbättra tjänsten för både handlare och deras/våra kunder, såklart. Man kommer även att hävda att man skyddar sitt varumärke genom att via eid:t ger dem en signal om att man använder rätt grafiskt material.
    Båda stämmer såklart säkert, men är en dimridå.

    Där jag har problem är att man döljer det. Eller i alla fall underlåter att informera om det.
    Om klarna i samband med att man uppmanar att uppdatera till deras nya hostade logos tydligt hade förklarat syftet med att samla in informationen så hade man undvikit det som redan på twitter kallas #klarnagate. Just den taggen känner jag är att ta i lite för mycket men fakta kvarstår dock att man erbjuder en service genom att hosta logon när man in själva verket placerar ett potentiellt analysverktyg i sina kunders verksamheter.

    Nu dyker det dessutom upp rapporter hur de lagt in mätmöjligheter i moduler för ex. opensource-lösningarna. Klantigt hanterat av Klarna kan jag tycka då många i denna bransch är tekniskt bevandrade och inte går på några lätta finter.

    Hade Klarna redan från början varit transparanta och förklara syftet med datainsamlandet, t.ex. ”ni kommer i nya Klarna online få tillgång till unika insikter och statistik för att öka din konvertering” så hade man undvikit denna kritiska tråd.

    #153512
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Jag tycker ni överreagerar och att det är ett icke problem. Visst använder du en logga via ett CDN så kan man ge bort statistik, precis som alltid när man använder ett CDN. Inget konstigt med det. MEN klarna har aldrig sagt att du MÅSTE använda CDN. Vi har fått loggor i en zipfil att använda och lägga in precis som vanligt, så det är väl bara att välja.

    #153511
    Tigern
    Deltagare

    @Kodmyran 53551 wrote:

    Jag tycker ni överreagerar och att det är ett icke problem.

    Ja, så är det sannolikt ;-) Jag har inga invändningar mot att de samlar in data, för en verksamhet som Klarnas är det en självklarhet att de samlar in så mycket som dem bara kan, det är att man döljer det som stör mig. Man ska använda en variant av logo (mätpunkt) på sin startsida, en annan variant av logo (mätpunkt) på sina produktvisningssidor och en tredje variant av logo (mätpunkt) i sin kassa. Det blir mycket data det…

    #153566
    GregerA
    Deltagare

    Det är nog ingen konspirationsteori som ligger bakom. Klarna vill väl bara göra det enklare för både sig själv och alla handlare att använda rätt logga, och att den ser bra ut i alla storlekar.

    Man ser ju fortfarande deras första logga ”fakturera mig” på ett och annat ställe, och ibland har folk skalat om bilderna så att det ser gräsligt ut. 😮

    Så det handlar i dagsläget nog mer om att vårda sitt varumärke.

    Men visst öppnar det för möjligheter …

    Det är ju dock fullt möjligt att man låter ens site hämta loggan från Klarna en gång per dygn, och lagrar den på sin egen server, varifrån man visar den för kund. Då kan man både säkerställa att man har den senaste loggan – och att man inte delar med sig av besökardata. (Blir Kodmyran först med detta? ;) )

    #153584
    flennstrom
    Deltagare

    Hej!
    Det är helt riktigt att vi kan se varje anrop som görs till oss. En e-handlare och Klarna har en väldigt integrerad relation, det är inbyggt i vår gemensamma affär och jag hoppas verkligen att det uppfattas att vi tar den relationen på allvar. Vi hanterar ju faktiskt e-handlarens plånbok och kunder. Vi skulle knappast kunna driva en verksamhet om vi börjar missbruka förtroendet.

    Med det sagt, över till orsakerna till att ha eid, som en option, i vår grafiklösning:

    Genom att uppge eid i loggan uppnår vi flera fördelar i vår relation med e-handlaren.

    Vi kan:
    – levererera speciell grafik per e-handlare, tex vid kampanjer eller andra tillfälliga ändringar.
    – göra A/B-tester tillsammans med e-handlare där vi tillsammans testar olika grafik.
    – skydda systemet mot intrångsförsök som kan leda till nertid genom att enklare monitorera och sortera anropen.

    Vi har, som sagt, aldrig för avsikt att använda den data som skapas i relationen mellan oss och en e-handlare i något annat syfte än att öka försäljningen hos e-handlaren i fråga. Tillämpningen av datan sker i samråd med e-handlaren. Detta gäller såväl transaktionsdata från påbörjade och avslutade besök.

    Har ni ytterligare frågor så ring mig gärna på 0700-012945 så reder vi ut.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.