Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Klarna sommarkampanj
- Detta ämne har 14 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 8 månader sedan av bloggus.
-
FörfattareInlägg
-
5 april, 2012 kl. 10:24 #97825lenpDeltagare
Ni som har Klarna, tänker ni haka på? Hur brukar resultatet vara, är det värt det?
Tror jag kör på det, men är osäker på hur mkt det verkligen har gett på de två senast körda kampanjerna…
/L
10 april, 2012 kl. 19:37 #141870ElinaDeltagareJag tänkte prova det för första gången.. Provade inte förra året, för då hade jag noll-koll men hoppas det kan funka i år..
Köp din sexleksak nu, betala den i augusti
11 april, 2012 kl. 07:17 #141921AndreasDeltagareFör oss innebär kampanjen en högre procentuell kostnad per transaktion.
Gick ifjol med i kampanjen och märkte först efteråt att vi godkänt en högre transaktionsprocent.
Detta är lite ful stil av Klarna att inte informera om att just för mig så innebär detta en högre kostnad.
11 april, 2012 kl. 09:06 #141945Katrin LundgrenDeltagareJag har en liten fundering kring kampanjerna som jag inte vet om jag är ensam om. I julas körde vi Klarna köp nu betala i feb, liksom många andra gjorde. Det gör att man betalar i feb dvs på feblönen. I Mars hade vi otroligt dåligt med köp, medan julen, jan och feb var bra. Kan det vara en effekt att alla förköpt sig i jul och så kom det surt i februari vilket gjorde att folk inte hade pengar alls i mars och försäljninge stannade totalt. fler med samma teori?
11 april, 2012 kl. 09:20 #141947pyhobbyDeltagareVi kommer nog köra kampanjen igen, men det känns inte livsviktigt. Det ger säkert en del extra slantar men är ingen ”universalmetod” för ökad försäljning, i alla fall inte för vår del.
Kodmyran: vi slog ATH i mars så för vår del hade kunderna fortsatt god köplust under mars månad trots julkampanjen. Men nu säljer ju inte vi så dyra produkter, vilket kanske gör att vi inte påverkas på samma sätt?!
11 april, 2012 kl. 09:58 #141951flennstromDeltagare@Kodmyran 40833 wrote:
Jag har en liten fundering kring kampanjerna som jag inte vet om jag är ensam om. I julas körde vi Klarna köp nu betala i feb, liksom många andra gjorde. Det gör att man betalar i feb dvs på feblönen. I Mars hade vi otroligt dåligt med köp, medan julen, jan och feb var bra. Kan det vara en effekt att alla förköpt sig i jul och så kom det surt i februari vilket gjorde att folk inte hade pengar alls i mars och försäljninge stannade totalt. fler med samma teori?
Det här var en intressant vinkel. Menar du att om man gör en framgångsrik kampanj (klarnakampanj eller annan) i en tidsperiod som gör att kunderna handlar bra då och avstår att handla senare, så är kampanjen inte bra?
11 april, 2012 kl. 10:03 #141952Katrin LundgrenDeltagareJag menar att det kan komma ett bakslag man inte tänkt på, om man har kunder som har dåligt med pengar Det vore spännande att höra statistik från er på Klarna om försäljningen i mars, var lika hög som exvis i feb eller jan, som brukar vara ganska dåliga månader för många generellt.
11 april, 2012 kl. 10:17 #141953GregerADeltagareDet ligger säkert något i att folk kan ha lite mindre pengar att röra sig med direkt efter att en stor räkning skall betalas. Men för oss som säljare så är det nog ändå bättre med affärer som har kommit till stånd än sådana som kanske kommer till stånd någon gång i framtiden …
11 april, 2012 kl. 11:06 #141962Katrin LundgrenDeltagareVisst är det så, och kampanjerna är bra, men det jag funderar på är om det finns en baksida man kanske missat. Jag tycker det vore spännande att höra från Klarna som har mycket statistik om man sett några trender, dels under kampanjerna, men gärna även månaden efter kunderna betalat kampanjerna
12 april, 2012 kl. 06:09 #142063flennstromDeltagareJag har tittat på våra interna siffror för konto- och kampanjköp och ser att försäljningen som väntat dalar i januari och februari som en naturlig följd till den starka julförsäljningen. Under vårmånaderna tar dock försäljningen rejäl fart igen. Om vi tar 2011 som exempel ökade antalet köp med 30% från februari till mars.
Jag har tittat på Sverige som helhet, det finns dock enskilda undantag. En del företag har en mycket stark försäljning i januari och för andra är skillnaden mellan januari och december dramatisk. Detta beror dels på vilken bransch man verkar i, men även vilka aktiviteter företaget gör.
Vad jag vill trycka på är att siffrorna visar att med välplanerade kampanjer kan man styra sin försäljning, även när marknaden är svag i sig själv.
Och som GregerA sa: Den bästa försäljningen är den som blir av!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.