Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Klarna sämsta lösningen för B2B
- Detta ämne har 10 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 11 månader sedan av AnnaW.
-
FörfattareInlägg
-
7 januari, 2015 kl. 13:40 #102362E-RollupDeltagare
Har någon bättre lösning?
Vi säljer nästan uteslutande B2B o valde Klarna för varumärket men vi fakturerar nu 30% i vårt eget sidoflöde då det bara inte går att få till en lösning med Klarna som fungerar för oss men framförallt för våra kunder.
Stora kunder/företag har ofta anmärkningar o diverse som får någon trigger att slå till och de blir kreditstoppade,,, våra största kunder, kommuner, försäkringsbolag och andra stabila köpare får felkod i kassan o köp nekas o de hänvisas till kortbetalning…. tidigare i ett annat projekt hade vi Gothia o de gick efter mycket tjat med på att släppa igenom alla orders o vi som företag fick ta kreditrisken, vi vi historiskt haft 99,9% betalande kunder var detta inget problem o kunden märkte inte av i köpprocessen att vi i ett senare skede kommer granska kreditvärdigheten… Dock är det så att ett nekat köp till dessa kunder gör att de går vidare och blir tappade kunder,, visst vi kan gå in i efterhand o se missade köp men då är ju allt försent.. vi lever ju i realtid.
Vi har även försökt få faktura till en adress och leverans till en annan då hälften av våra reklambyråer beställer åt andra men detta går bara om det på förväg är anmält till Klarna… fungerar såldes inte i realtid online…
Jag förstår allt det här med säkerheter och kalkylerade kreditrisker men vi är villiga att ta hela risken men ändå går inte detta..
I kassan så måste vi ha två kassor,, KCO och Klarna Faktura,, rörigt.
Kortbetalning till företag verkar inte fungera på Klarna faktura utan vi fick lägga till PayPal för att få in kort på företagskassan.
Alla kunder som skriver in adress och sedan skriver in org nummer o trycker hämta adress gör att är inte inskriven adress exakt den klarna har lagrad försvinner allt o man får börja om från början,,, mycket säljhämmande med felkod.
Sist med inte minst i en rad av andra problem så ringer alla våra stora kunder och kräver 30 dagar på sina fakturor men detta går inte heller så vi krediterar dem och fakturerar själva.
Vår fråga är om det finns någon betalningslösning som fungerar B2B på de premisser företag gör affärer, förstår väl att deras lösning är bra mot privatpersoner men B2B är ju i stark frammarsch..
Finns detta inte återgår vi till vår egen fakturahantering… speciellt eftersom vi inte ens får våra pengar som kund betalat kontant med kort fören efter 3 veckor..
Extremt missnöjd och letar ny leverantör…
7 januari, 2015 kl. 15:13 #160813C.LarssonDeltagareHör med Billmate. De borde kunna fixa något åt dig
7 januari, 2015 kl. 19:45 #160814david71Deltagare@C.Larsson 80723 wrote:
Hör med Billmate. De borde kunna fixa något åt dig
+1 på Billmate. Trevliga att ha och göra med!
7 januari, 2015 kl. 21:34 #160815CroonaDeltagareOm ni nu säljer nästan uteslutande till företag, varför valde ni då KCO? Avvikande leveransadress går att hantera genom att lägga till en meddelanderuta och skriva ”lämna meddelande, t.ex. avvikande leveransadress”.
Att få kommuner och liknande godkända i kreditupplysning, det tror jag inte spelar någon roll vilket bolag du använder faktiskt….Eftersom KCO inte funkar på företag så är det klart att kortbetalningen därigenom inte funkar…
30 dagar går att få men är en förhandlingsfråga och kräver lite högre avgifter.
Men eftersom du har en hel del kunder som inte blir godkända i kreditupplysning, kräver 30 dagar samt avvikande leveransadress så får du nog kolla på någon egen lösning med t.ex. Creditsafe.
8 januari, 2015 kl. 07:42 #160817E-RollupDeltagare@Croona 80725 wrote:
Om ni nu säljer nästan uteslutande till företag, varför valde ni då KCO? Avvikande leveransadress går att hantera genom att lägga till en meddelanderuta och skriva ”lämna meddelande, t.ex. avvikande leveransadress”.
Att få kommuner och liknande godkända i kreditupplysning, det tror jag inte spelar någon roll vilket bolag du använder faktiskt….Eftersom KCO inte funkar på företag så är det klart att kortbetalningen därigenom inte funkar…
30 dagar går att få men är en förhandlingsfråga och kräver lite högre avgifter.
Men eftersom du har en hel del kunder som inte blir godkända i kreditupplysning, kräver 30 dagar samt avvikande leveransadress så får du nog kolla på någon egen lösning med t.ex. Creditsafe.
Vi har KCO och faktura dvs två olika kassor för de kan tydligen inte vara i samma så blir rörigt… Eftersom vi måste fokusera på företag men även har idrottsföreningar etc så måste vi erbjuda betalningar till privatpersoner också och detta fungerar rätt ok men B2B biten känns som inte klarna tänkt igenom alls… Många företag vill betala med kort och ibland har man privata företagskort och då går det inte för detta… Jag anser att en betalningslösning som fungerar borde inte vara så komplicerat för ett så stort bolag, speciellt inte när vi är villiga att stå för alla kreditrisker.. då har de livrem och hängslen,, det enda vi vill är att inte tappa kunder i kassan som vi nu gör i alldeles för stor utsträckning..
8 januari, 2015 kl. 08:36 #160819TigernDeltagareKlarna kommer att lansera KCO för B2B. Enligt info på Emeet från deras produktansvarige så är det redan beta-kunder igång och det kommer om jag inte minns fel att lanseras Q1 el. Q2 publikt. Lite osäker dock eftersom det var mycket på gång där och i vilken ordning allt låg kommer jag inte ihåg, men jag uppfattade definitivt att det var uppe på tapeten.
8 januari, 2015 kl. 09:58 #160821KlarnaSEDeltagareHej,
Det är tråkigt att läsa att vår betallösning mot företag inte fungerar för er och att ni tappar kunder på grund av detta. Vi är medvetna om de problem ni beskriver och vi prioriterar B2B för Klarna Checkout för Norden. Har du frågor angående B2B i KCO är du välkommen att kontakta Olov som är produktansvarig på olov.eriksson@klarna.comEmma
8 januari, 2015 kl. 10:11 #160822NicklasDeltagareKlarna har snackat i flera år om att fixa till en lösning för B2B, bli inte förvånade om den inte dyker upp.
8 januari, 2015 kl. 13:36 #160823JoelDeltagareProblemet för Klarna med B2B är att dom kommer behöva ta betydligt större risker och antagligen utsättas för en hel del bedrägerier då det nästan omöjligt går att gardera sig när det ska till avvikande leveransadresser och generellt betydligt större orders än b2c.
I 9/10 är tror jag den enskilda företagaren gör en bättre kreditbedömning än Klarna varpå hela tänket med ”Klarna tar risken” kanske inte lämpar sig så bra för B2B-orders. Och antagligen därför de ännu inte har stöd för det.
Det ska bli spännande att se hur dom löser ovan och allt annat och hur bra det kommer fungera i praktiken!
19 januari, 2015 kl. 19:46 #161010markus.janssonDeltagareHej!
Vi har en flexibel lösning som kan anpassas efter de önskemål du beskriver. Om jag förstått dina problem rätt så kan vi lösa dem alla; fakturahanteringen, adresseringsproblemet, kortbetalning för företag och 30 dagars faktura skall inte vara några problem. Oavsett om det är allt i samma betallösning (Payer Checkout) eller separat.
Hör av dig om du har frågor, markus.jansson@payer.se
Mvh,
Markus
Prod. developer och account manager -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.