Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Klarna Reservationsnummer – heads up!
- Detta ämne har 2 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 6 månader sedan av flennstrom.
-
FörfattareInlägg
-
4 juni, 2013 kl. 12:57 #100199jerkerusDeltagare
Vi har via en av våra kunder fått ta del av följande från Klarna:
”Klarna reservationsnummer
Under 2013 har vi på Klarna arbetat intensivt med att lansera ett helt nytt system som kommer säkra en förbättrad stabilitet och en kortare responstid på köpsignaler.
De som först kommer att dra fördel av det nya systemet är de som använder Klarna Checkout samt de som använder vår ”avancerade integration”.
Det här betyder inga ändringar för våra handlare förutom på en punkt; idag svarar Klarna med ett reservationsnummer om 9 siffror som ett svar på köpsignaler. Det reservationsnumret kommer inom en nära framtid att vara en sträng på upp till 255 tecken. I början kommer reservationsnumret att vara 39 tecken långt som kommer
att öka med tiden.Med anledning av detta ber vi er vänligen att se till att ni, senast den 6:e juni, kan stödja ett 255-tecken långt reservationsnummer i form av en sträng.”
För vår del innebar det att vi behövde göra en förändring i systemet, eftersom reservationsnumren tidigare varit begränsade i längd. Ingen stor förändring, men konsekvenserna av att inte göra det blir att reservationerna inte går att göra eller aktivera lite beroende på hur systemen är byggda.
Troligtvis har de vanligare e-handelssystemen justerats för detta, men jag vet att det är fler som sitter med egna system eller moduler eller macron osv som möjligen påverkas. Jag har varit i kontakt med Klarna, som tror sig ha meddelat alla berörda i god tid. Men eftersom vi fick reda på det av en slump, misstänker jag att det kan finnas fler som inte känner till det.
Så om ni använder den ”avancerade integrationen” eller något eget system som lagrar reservationsnummer – kolla att det funkar med längre strängar. Använder ni ett standardsystem – dubbbelkolla med er leverantör. Det var ju inte så gott om tid innan det ändras. Om ni har läget under kontroll – läs något roligare.
4 juni, 2013 kl. 13:04 #164756Katrin LundgrenDeltagare@jerkerus 65600 wrote:
Vi har via en av våra kunder fått ta del av följande från Klarna:
”Klarna reservationsnummer
Under 2013 har vi på Klarna arbetat intensivt med att lansera ett helt nytt system som kommer säkra en förbättrad stabilitet och en kortare responstid på köpsignaler.
De som först kommer att dra fördel av det nya systemet är de som använder Klarna Checkout samt de som använder vår ”avancerade integration”.
Det här betyder inga ändringar för våra handlare förutom på en punkt; idag svarar Klarna med ett reservationsnummer om 9 siffror som ett svar på köpsignaler. Det reservationsnumret kommer inom en nära framtid att vara en sträng på upp till 255 tecken. I början kommer reservationsnumret att vara 39 tecken långt som kommer
att öka med tiden.Med anledning av detta ber vi er vänligen att se till att ni, senast den 6:e juni, kan stödja ett 255-tecken långt reservationsnummer i form av en sträng.”
För vår del innebar det att vi behövde göra en förändring i systemet, eftersom reservationsnumren tidigare varit begränsade i längd. Ingen stor förändring, men konsekvenserna av att inte göra det blir att reservationerna inte går att göra eller aktivera lite beroende på hur systemen är byggda.
Troligtvis har de vanligare e-handelssystemen justerats för detta, men jag vet att det är fler som sitter med egna system eller moduler eller macron osv som möjligen påverkas. Jag har varit i kontakt med Klarna, som tror sig ha meddelat alla berörda i god tid. Men eftersom vi fick reda på det av en slump, misstänker jag att det kan finnas fler som inte känner till det.
Så om ni använder den ”avancerade integrationen” eller något eget system som lagrar reservationsnummer – kolla att det funkar med längre strängar. Använder ni ett standardsystem – dubbbelkolla med er leverantör. Det var ju inte så gott om tid innan det ändras. Om ni har läget under kontroll – läs något roligare.
…och för er som nu undrar Kodmyran har tagit höjd för det tidigare så det fungerar hos oss.
4 juni, 2013 kl. 13:52 #164758flennstromDeltagareHej!
Vi har kontaktat de partner/plattformsleverantörer som vi har en kontakt och avtal med. Vi har också kontaktat alla butiker som har avancerad integration (och som därmed berörs av förändringen), både via mail och för större butiker även via telefon.Det som kan hända är att en butik som har en teknisk samarbetspartner som vi inte har en direkt relation till, måste informera sin leverantör att en ändring måste ske.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.