Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Klarna och bedrägerisk – case.
- Detta ämne har 19 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 3 månader sedan av Oscar Troedson.
-
FörfattareInlägg
-
7 augusti, 2013 kl. 09:22 #100472Oscar TroedsonDeltagare
Hej,
Har ett intressant ärende som jag eftersöker lite feedback på. En kund köpte, för många månader sedan, en ganska dyr klocka (4000 kr-klassen). Vår rutin är att alltid kontrollera innehållet på dyrare varor samt att kontrollera viktloggen extra noga. Klockan skickades ut med DHL, paketet hämtades ut av kunden – allt frid och fröjd.
En månad efter att kunden hämtat ut varan, hörde personen av sig och meddelade att det inte fanns någon klocka i paketet. Vi påtalade för kunden att det vore bra om hen hade öppnat paketet när hen hämtade ut det men kunden tyckte inte det var några konstigheter att låta ett paket ligga ouppackat i en månad efter uthämtning. Vi kontaktade DHL för att försöka driva igenom en reklamation på klockan. Detta visade sig dock vara fruktlöst eftersom att kunden inte kunde förse oss med varken fotobevis på att försändelsen var uppbruten eller ens beskrivna tecken på att så skulle vara fallet.
Kunden bestred fakturan, ärendet gick vidare till Klarnas bedrägeriavdelning som nu återkommit (efter många månader) med utslaget att de inte kan inte kan tvinga kunden att betala utan att vi skall driva detta ärende vidare mot kunden utan deras inblandning.
Frågan är då, vad är det för vits att använda Klarna om kunderna kan hämta ut ett paket, plocka ut varan och sedan hävda att varan inte fanns med? Några förslag på hur vi i framtiden kan undvika detta? Vi har viktloggar, plockningen på dessa dyrare varor kontrolleras två gånger samt att DHL har vägt in korrekt vikt när.
7 augusti, 2013 kl. 11:13 #166570bizDeltagareLåter som en klassisk klarna lösning där man lämnar över kreditrisken på säljaren om man kan genom att hänvisa till något. Dessvärre får du nog skicka en egen faktura till kunden som du seden driver till KFM och vid bestridan till KFM begär överlämning till Tingsrätten så får rätten bedöma hur trovärdig kundens förklaring är, kan du dessutom visa att vikten som registrerats hos DHL motsvarar vad paketet med en klocka i paketet väger (ta ett foto med klocka + kartong, packmaterial på en våg och bifoga som bevis till rätten).
Vi hade ett lustigt fall där klarna inte ville stå för bedrägeririsken, DERAS system hade inte registrerat kundens IP adress och därmed ville de inte stå för risken då det inte fanns ett IP (vi kunde ge dem kundens IP då vårt eget system hade registrerat den, minns inte om de tog risken efter det dock)
7 augusti, 2013 kl. 16:33 #166582JonkejoberDeltagareHar ingen input men låter precis som du säger märkligt. Vad ska man med klarna till om de ändå inte står för bedrägeririsken?
Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
8 augusti, 2013 kl. 08:11 #166600Oscar TroedsonDeltagare@Jonkejober, Precis så känner jag.
@Biz, tack för svaret – precis som du skriver får man väl helt enkelt försöka driva det själv men ånyo då tappar ju Klarna hela sitt syfte .8 augusti, 2013 kl. 08:45 #166606MagnusJohanssonDeltagareBara så jag förstår saken rätt. Klarna står i det här fallet inte för risken då ditt företag inte kan bevisa att kunden faktiskt fick varan (ändå att allt tyder på det)?
Följdfrågan blir ju då om Klarna spärrar denna kund för framtida köp? Vilket väl borde vara helt legalt.
8 augusti, 2013 kl. 08:56 #166608Oscar TroedsonDeltagare@Magnus, precis så är det. I realiteten innebär detta – för oss prejudicerade fall – att vilken kund som helst – när som helst kan hämta ut ett paket, hävda att det är tomt (om inte invägning sker vid utlämning) och sedan strunta i att betala. I övrigt har Klarna hanterat det väldigt dåligt, med flera olika kontakter för både oss och kund samt väldigt ’ad-hocigt’ (kommit på saker längs med vägen liksom)
Vet inte hur de gör med kunden, troligen inget de kommer att delge oss.
9 augusti, 2013 kl. 13:04 #166650Lilla IvyDeltagareNu har jag ett liknande problem. Kunden påstår att den inte fått hela leveransen. Vi har provvägt och hela leveransen skall väga 3,7 kg. Samma vikt som både vi och dhl har vägt.
Vet någon om dhl väger vid utlämning? Kunden menar att varan kan ha försvunnit i dhls hantering om vägning sker innan den lämnas på servicepoint hade varit bra… Är en vara på värde 1000:-.
9 augusti, 2013 kl. 16:50 #166653C.LarssonDeltagareJag ringde dhl en gång om ett ärende och ville ha vikten på ett paket men då sa de att de bara väger genom stickkontroller
10 augusti, 2013 kl. 00:01 #166662henrikDeltagareJag kan nog ändå förstå Klarna lite grand här. Hade de gått på säljarens uppgifter så är det samtidigt som det är lika lätt för kunden att säga att paketet var tomt så är det lika lätt för säljaren att skicka ett tomt paket och hävda att allt var packat som det skulle, casha in pengarna och låta Klarna ta striden. Det blir svårt för Klarna att ta det med kunden. Just i det här fallet blev det kanske olyckligt men ser man på helheten så kan jag ändå förstå Klarnas agerande. Men visst är det tråkigt när man vet att man själv inte gjort fel. Men detta är tyvärr nog något man får acceptera oavsett om det är Klarna eller någon annan leverantör.
10 augusti, 2013 kl. 00:41 #166663FruktsamDeltagare@henrik 67808 wrote:
Jag kan nog ändå förstå Klarna lite grand här. Hade de gått på säljarens uppgifter så är det samtidigt som det är lika lätt för kunden att säga att paketet var tomt så är det lika lätt för säljaren att skicka ett tomt paket och hävda att allt var packat som det skulle, casha in pengarna och låta Klarna ta striden.
Fast nu har ju visserligen DHL vägt paketet en gång iaf och vikten visar på att varan fanns i paketet när det skickades. Hade kunden sagt att paketet varit fyllt med sten så hade det varit en annan femma.
Att kunden dessutom påstår att paketet legat oöppnat i en månad och att det sen ska ha visat sig vara tomt ökar ju inte trovärdigheten precis.Tycker det är ett solklart fall av försök till bedrägeri. Jag förstår faktiskt inte att Klarna agerar som de gör. Hur ska ett bedrägerifall se ut för att de ska agera egentligen?
Sen är det nog få företag som skulle skicka tomma paket för att lura folk på pengar då de har väldigt mycket att förlora på ett sådant beteende. Skulle det finnas något ekonomiskt intresse i sådant så skulle man få sätta det i system och då blir man inte långvarig.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.