Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Klarna nere
- Detta ämne har 27 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 7 månader sedan av Bjorn.
-
FörfattareInlägg
-
27 april, 2012 kl. 17:53 #143846DanDeltagare
Själv ligger jag på 99.65% senaste rullande året på Roliga Prylar fördelat på 338 nedgångar med 1d 7h 13m 35s
Dock är majoriteten korta nedgångar när min backup och databasdump körs klockan 1 på natten.
27 april, 2012 kl. 17:56 #143849ParvelitoDeltagare@Per Nilsson 42881 wrote:
9 timmar om året är rätt så mycket tycker jag. Nu snackar vi inte om min e-handel eller ens Klarna för den delen.
9 timmar betyder att leverantören kan ha 18 driftstopp på en halvtimme om året eller 32 driftstopp på en kvart om året.
Tänk dig om SOS skulle ligga nere 32 gånger per år i ”bara” en kvart.
Nu är tack och lov min webshop inte lika viktig som SOS Alarm. Jag är säker på att de investerat många sköna miljoner på att ha sitt system igång med maximal upptid. Och ÄNDÅ så händer det att det inte går att ringa dit, och man istället får gå ut med meddelanden om att ringa brandkåren på ett lokalt nummer istället.
27 april, 2012 kl. 17:56 #143850Per NilssonDeltagare@Dan 42882 wrote:
Intressant, men får man nån hostingleverantör att gå med på det utan att avgiften blir helt orimlig då?
Känns inte som att det för mig exempelvis nånsin skulle vara lönt rent spontant.
För oss är det helt lönlöst. Vi får hoppas att vi inte får 20 timmar driftstopp under julhandeln bara
Oftast så lägger ju inte en myndighet (jo, ibland är de så jävla dumma att de gör det) alla sina ägg i en korg utan kör flera leverantörer av precis samma system. På så sätt är kunden också redundant och då kan man ta 99% upptid.
Jag har jobbat mycket med just redundans och SLA:er.
27 april, 2012 kl. 17:57 #143852Per NilssonDeltagare@Dan 42885 wrote:
Själv ligger jag på 99.65% senaste rullande året på Roliga Prylar fördelat på 338 nedgångar med 1d 7h 13m 35s
Dock är majoriteten korta nedgångar när min backup och databasdump körs klockan 1 på natten.
Sådant där räknas inte in i upptiden, det går under planerat underhåll.
Det är hur många oplanerade stopp du har haft som visar den totala upptiden.
27 april, 2012 kl. 17:59 #143854DanDeltagareAha, men det kan jag inte se för det håller jag inte koll på. Jag kollade bara rapporten på Pingdom
27 april, 2012 kl. 18:02 #143859ParvelitoDeltagare@Per Nilsson 42889 wrote:
För oss är det helt lönlöst. Vi får hoppas att vi inte får 20 timmar driftstopp under julhandeln bara
Oftast så lägger ju inte en myndighet (jo, ibland är de så jävla dumma att de gör det) alla sina ägg i en korg utan kör flera leverantörer av precis samma system. På så sätt är kunden också redundant och då kan man ta 99% upptid.
Jag har jobbat mycket med just redundans och SLA:er.
Jag säger bara haveriet på Tieto. Det pratas om krav på runt en miljard i skadestånd totalt sett.
27 april, 2012 kl. 18:06 #143862Per NilssonDeltagare@Parvelito 42898 wrote:
Jag säger bara haveriet på Tieto. Det pratas om krav på runt en miljard i skadestånd totalt sett.
Ja, det var en PR-mardröm för dem. Från den dagen så började företag att fundera över sina outsourcingar.
Hade dock Apoteket inte litat blint på Tieto utan sett till att ha lite eget ansvar också med en egen lösning så hade det inte blivit så mycket rabalder.
Om DIBS ligger nere så sliter inte jag mitt hår, då switchar jag över till Payson eller Paypal.
28 april, 2012 kl. 13:48 #143962BjornDeltagareJapp, man får göra vad man kan för att skapa redundans. Att nå 100% är inte omöjligt men på tok för dyrt, men 99,95% bör man kunna sikta på utan allt för stora extrakostnader.
@Dan 42885 wrote:
Själv ligger jag på 99.65% senaste rullande året på Roliga Prylar fördelat på 338 nedgångar med 1d 7h 13m 35s
Dock är majoriteten korta nedgångar när min backup och databasdump körs klockan 1 på natten.
Du kan köra en replikering av DB till en annan VPS och dumpa från den slaven istället, så slipper du nertiden och har dessutom alltid en i princip exakt kopia på en annan burk. Bör räcka med en VPS för någon hundring, ännu bättra förstås om slavservern ligger hos en annan leverantör.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.