Startsida Forum E-handelsforumet Betalsystem Klarna nere

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 27 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #143743
    Andreas
    Deltagare

    @Per Nilsson 42767 wrote:

    99,9 procent blir inte 15 minuter nertid per år. (365*24*60*.001/60)

    Nej, det skall naturligtvis vara per månad.

    Skall inte skriva allt från huvudet märker jag när här finns folk som kontrollerar en. =)

    #143796
    Bjorn
    Deltagare

    När du väl sitter i skiten och tappar hur många tiotusen som helst i försäljning pga att servern är nere så är ett SLA rätt klen tröst när kompensationen på sin höjd oftast inte är mer än att du får tillbaka en månadskostnad.

    #143797
    Per Nilsson
    Deltagare

    @Björn 42835 wrote:

    När du väl sitter i skiten och tappar hur många tiotusen som helst i försäljning pga att servern är nere så är ett SLA rätt klen tröst när kompensationen på sin höjd oftast inte är mer än att du får tillbaka en månadskostnad.

    Absolut!

    Jag har dock sett många avtal där det finns med saftiga vitesbelopp till kundens fördel om SLA-gränserna inte hålls.

    #143803
    Dan
    Deltagare

    Ett SLA är ju en försäkring.

    Försäkringar är lite som att spela på Casino, huset vinner alltid.

    Ett SLA som inte är skit och faktiskt ersätter intäktsbortfall, ja det kommer kosta dig mer varje månad i avgifter än du möjligen kommer få tillbaka vid ett haveri ;)

    Those are the rules of the house.

    #143810
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    @Dan 42842 wrote:

    Ett SLA är ju en försäkring.

    Försäkringar är lite som att spela på Casino, huset vinner alltid.

    Ett SLA som inte är skit och faktiskt ersätter intäktsbortfall, ja det kommer kosta dig mer varje månad i avgifter än du möjligen kommer få tillbaka vid ett haveri ;)

    Those are the rules of the house.

    Kunde inte sagt det bättre själv. När jag jobbade med drift på större företag så var det inga små summor man betalade för sina SLA, och framförallt för att ha dygnet runt drift med 1 h inställelsetid oavsett när något gick ner. De summorna skulle nog ingen e- handlare vara beredd att lägga ut, det blir billigare att ta inkomst bortfallet garanterat….

    #143836
    Parvelito
    Deltagare

    99,90% är 8,76 timmar per år, eller knappt 45 minuter i månaden vad gäller nedtid. Skall vi ned till 15 minuter per månad måste upptiden vara 99,97%.

    99,90% (exkl planerad nedtid) är vad de flesta försöker uppnå. Några hundradelar till kan man få med lite tur, men skall klara de sista bitarna upp till 100% börjar det kosta väldigt mycket pengar, ofta mer pengar än kunderna är beredda att betala.

    #143841
    Per Nilsson
    Deltagare

    @Dan 42842 wrote:

    Ett SLA är ju en försäkring.

    Försäkringar är lite som att spela på Casino, huset vinner alltid.

    Ett SLA som inte är skit och faktiskt ersätter intäktsbortfall, ja det kommer kosta dig mer varje månad i avgifter än du möjligen kommer få tillbaka vid ett haveri ;)

    Those are the rules of the house.

    Jepp :)

    Det är i första hand inte inkomstbortfallet man reglerar med viten. Vitena är piskan som ska se till att leverantören håller sig på din smala vägen och ser till att systemen är superredundanta.

    Det är inte intressant för SOS, KBM och liknande att bli ersatta för inkomstbortfall.

    Du kan ALDRIG få en leverantör att betala eventuellt utebliven inkomst. T.ex. att börshandeln inte fungerar och liknande. Eller att lösning X sänker värdet på företaget i och med [insert valfri händelse här].

    Viten är spelarens säkerhet. :)

    #143842
    Per Nilsson
    Deltagare

    @Parvelito 42875 wrote:

    99,90% är 8,76 timmar per år, eller knappt 45 minuter i månaden vad gäller nedtid. Skall vi ned till 15 minuter per månad måste upptiden vara 99,97%.

    99,90% (exkl planerad nedtid) är vad de flesta försöker uppnå. Några hundradelar till kan man få med lite tur, men skall klara de sista bitarna upp till 100% börjar det kosta väldigt mycket pengar, ofta mer pengar än kunderna är beredda att betala.

    9 timmar om året är rätt så mycket tycker jag. Nu snackar vi inte om min e-handel eller ens Klarna för den delen.

    9 timmar betyder att leverantören kan ha 18 driftstopp på en halvtimme om året eller 32 driftstopp på en kvart om året.

    Tänk dig om SOS skulle ligga nere 32 gånger per år i ”bara” en kvart.

    #143843
    Dan
    Deltagare

    Intressant, men får man nån hostingleverantör att gå med på det utan att avgiften blir helt orimlig då? :)

    Känns inte som att det för mig exempelvis nånsin skulle vara lönt rent spontant.

    @Per Nilsson 42880 wrote:

    Jepp :)

    Det är i första hand inte inkomstbortfallet man reglerar med viten. Vitena är piskan som ska se till att leverantören håller sig på din smala vägen och ser till att systemen är superredundanta.

    Det är inte intressant för SOS, KBM och liknande att bli ersatta för inkomstbortfall.

    Du kan ALDRIG få en leverantör att betala eventuellt utebliven inkomst. T.ex. att börshandeln inte fungerar och liknande. Eller att lösning X sänker värdet på företaget i och med [insert valfri händelse här].

    Viten är spelarens säkerhet. :)

    #143846
    Dan
    Deltagare

    Själv ligger jag på 99.65% senaste rullande året på Roliga Prylar fördelat på 338 nedgångar med 1d 7h 13m 35s

    Dock är majoriteten korta nedgångar när min backup och databasdump körs klockan 1 på natten.

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 27 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.