Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Klarna nere
- Detta ämne har 27 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 12 månader sedan av
Bjorn.
-
FörfattareInlägg
-
27 april, 2012 kl. 09:03 #143743
Andreas
Deltagare@Per Nilsson 42767 wrote:
99,9 procent blir inte 15 minuter nertid per år. (365*24*60*.001/60)
Nej, det skall naturligtvis vara per månad.
Skall inte skriva allt från huvudet märker jag när här finns folk som kontrollerar en.
27 april, 2012 kl. 15:46 #143796Bjorn
DeltagareNär du väl sitter i skiten och tappar hur många tiotusen som helst i försäljning pga att servern är nere så är ett SLA rätt klen tröst när kompensationen på sin höjd oftast inte är mer än att du får tillbaka en månadskostnad.
27 april, 2012 kl. 15:57 #143797Per Nilsson
Deltagare@Björn 42835 wrote:
När du väl sitter i skiten och tappar hur många tiotusen som helst i försäljning pga att servern är nere så är ett SLA rätt klen tröst när kompensationen på sin höjd oftast inte är mer än att du får tillbaka en månadskostnad.
Absolut!
Jag har dock sett många avtal där det finns med saftiga vitesbelopp till kundens fördel om SLA-gränserna inte hålls.
27 april, 2012 kl. 16:21 #143803Dan
DeltagareEtt SLA är ju en försäkring.
Försäkringar är lite som att spela på Casino, huset vinner alltid.
Ett SLA som inte är skit och faktiskt ersätter intäktsbortfall, ja det kommer kosta dig mer varje månad i avgifter än du möjligen kommer få tillbaka vid ett haveri
Those are the rules of the house.
27 april, 2012 kl. 16:41 #143810Katrin Lundgren
Deltagare@Dan 42842 wrote:
Ett SLA är ju en försäkring.
Försäkringar är lite som att spela på Casino, huset vinner alltid.
Ett SLA som inte är skit och faktiskt ersätter intäktsbortfall, ja det kommer kosta dig mer varje månad i avgifter än du möjligen kommer få tillbaka vid ett haveri
Those are the rules of the house.
Kunde inte sagt det bättre själv. När jag jobbade med drift på större företag så var det inga små summor man betalade för sina SLA, och framförallt för att ha dygnet runt drift med 1 h inställelsetid oavsett när något gick ner. De summorna skulle nog ingen e- handlare vara beredd att lägga ut, det blir billigare att ta inkomst bortfallet garanterat….
27 april, 2012 kl. 17:42 #143836Parvelito
Deltagare99,90% är 8,76 timmar per år, eller knappt 45 minuter i månaden vad gäller nedtid. Skall vi ned till 15 minuter per månad måste upptiden vara 99,97%.
99,90% (exkl planerad nedtid) är vad de flesta försöker uppnå. Några hundradelar till kan man få med lite tur, men skall klara de sista bitarna upp till 100% börjar det kosta väldigt mycket pengar, ofta mer pengar än kunderna är beredda att betala.
27 april, 2012 kl. 17:49 #143841Per Nilsson
Deltagare@Dan 42842 wrote:
Ett SLA är ju en försäkring.
Försäkringar är lite som att spela på Casino, huset vinner alltid.
Ett SLA som inte är skit och faktiskt ersätter intäktsbortfall, ja det kommer kosta dig mer varje månad i avgifter än du möjligen kommer få tillbaka vid ett haveri
Those are the rules of the house.
Jepp
Det är i första hand inte inkomstbortfallet man reglerar med viten. Vitena är piskan som ska se till att leverantören håller sig på din smala vägen och ser till att systemen är superredundanta.
Det är inte intressant för SOS, KBM och liknande att bli ersatta för inkomstbortfall.
Du kan ALDRIG få en leverantör att betala eventuellt utebliven inkomst. T.ex. att börshandeln inte fungerar och liknande. Eller att lösning X sänker värdet på företaget i och med [insert valfri händelse här].
Viten är spelarens säkerhet.
27 april, 2012 kl. 17:51 #143842Per Nilsson
Deltagare@Parvelito 42875 wrote:
99,90% är 8,76 timmar per år, eller knappt 45 minuter i månaden vad gäller nedtid. Skall vi ned till 15 minuter per månad måste upptiden vara 99,97%.
99,90% (exkl planerad nedtid) är vad de flesta försöker uppnå. Några hundradelar till kan man få med lite tur, men skall klara de sista bitarna upp till 100% börjar det kosta väldigt mycket pengar, ofta mer pengar än kunderna är beredda att betala.
9 timmar om året är rätt så mycket tycker jag. Nu snackar vi inte om min e-handel eller ens Klarna för den delen.
9 timmar betyder att leverantören kan ha 18 driftstopp på en halvtimme om året eller 32 driftstopp på en kvart om året.
Tänk dig om SOS skulle ligga nere 32 gånger per år i ”bara” en kvart.
27 april, 2012 kl. 17:51 #143843Dan
DeltagareIntressant, men får man nån hostingleverantör att gå med på det utan att avgiften blir helt orimlig då?
Känns inte som att det för mig exempelvis nånsin skulle vara lönt rent spontant.
@Per Nilsson 42880 wrote:
Jepp
Det är i första hand inte inkomstbortfallet man reglerar med viten. Vitena är piskan som ska se till att leverantören håller sig på din smala vägen och ser till att systemen är superredundanta.
Det är inte intressant för SOS, KBM och liknande att bli ersatta för inkomstbortfall.
Du kan ALDRIG få en leverantör att betala eventuellt utebliven inkomst. T.ex. att börshandeln inte fungerar och liknande. Eller att lösning X sänker värdet på företaget i och med [insert valfri händelse här].
Viten är spelarens säkerhet.
27 april, 2012 kl. 17:53 #143846Dan
DeltagareSjälv ligger jag på 99.65% senaste rullande året på Roliga Prylar fördelat på 338 nedgångar med 1d 7h 13m 35s
Dock är majoriteten korta nedgångar när min backup och databasdump körs klockan 1 på natten.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.