Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Klarna målspårning!
- Detta ämne har 2 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 2 månader sedan av AntonIjas.
-
FörfattareInlägg
-
27 augusti, 2014 kl. 18:40 #102026JensaDeltagare
Hej!
Kör klarna checkouts betalningslösning i min webbshop.
Vilken url kör ni som mål i analytics?
Vill kunna spåra vilka källor som leder till köp.
Tack på förhand!
Mvh,
Jens28 augusti, 2014 kl. 18:48 #175993JensaDeltagareÄr det verkligen ingen som kör klarna checkout och spårar ”målen” i analytics?
Tack
29 augusti, 2014 kl. 14:57 #175999AntonIjasDeltagareHej,
Jag heter Anton Ijäs och jobbar på Klarnas Integrationsavdelning.
Det korta svaret på din fråga är att du sätter den URL som är tacksidan som mål. Här nedan kommer en lite mer teknisk förklaring om det är intressant:
Den URL som kunden kommer till när de slutfört köp är den som i Klarna Checkout kallas för confirmation_uri, alltså tacksidan hos er. För att spårningen av slutförda köp ska fungera korrekt så bör du alltså ange denna URL som mål i Google Analytics. Observera att det ibland tillkommer diverse parametrar i anropet som du bör ignorera i målet.
Exempel
Kassan: http://www.exempelbutik.com/checkout/
Tacksidan: http://www.exempelbutik.com/thank-you/?cid=12345&klarna_order=123abc456defMålet i detta fall kan exempelvis vara en regexp-matchning på exempelbutik.com/thank-you/.*
Det bör alltså inte bry sig om vilka parametrar som skickas med utan ta med allt som kommer efter ”/thank-you/” för att vara säker på att inte missa ordrar.
Om du har frågor kring detta så får du gärna kontakta mig på anton.ijas@klarna.com
Mvh
Anton Ijäs -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.