Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Klarna granskas
- Detta ämne har 44 svar, 22 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 8 månader sedan av Reager.
-
FörfattareInlägg
-
12 april, 2014 kl. 06:22 #174129Katrin LundgrenDeltagare
@MickeB 76640 wrote:
Jo, det är faktiskt extremt konstigt. Dessa avgifter är till för att täcka de administrativa kostnader det medför att skicka ut påminnelser och krav. Det har aldrig varit lagstiftarens avsikt att detta är något man skall använda för att tjäna pengar på.
Efter veckor av debatter och inlägg från Klarna och dess underleverantörer med försök att rentvå Klarna från all kritik de fått utstå (rättvis och orättvis), så tror jag det är viktigt (oavsett hur man ställer sig i debatten) för alla handlare att ställa sig frågan:
”Vad händer i MIN butik om Klarna får sin licens indragen?”
Självklart är det viktigt att fundera vad som händer om de får sin liscens indragen. Det är alltid nyttigt att fundera över worst case scenario och ha en plan för det. Nu tror jag sannolikheten för just det är extremt liten om inte näst intill försvinnnade. Jag är dock så naiv att jag tror faktiskt alla e-handlare har en sådan plan för sina butiker. Säkerligen alla som kör KCO eftersom där är du sårbar ifall Klarna bara har nertid under en längre period. Jag hoppas även att alla har backupplaner för mer vanliga scenarion som kvaddade servar, hårddiskfel, hackade uppgifter, poststrejker och annat som är mer sannolikt. Man ska alltid ha tänkt igenom sådant för att kunna agera om det händer.
Även om det inte är lagstiftarens mening så tjänar banker och finansbolag pengar på just sådana avgifter, och som sagt även mindre ehandlare som hanterar det själva. Det är ingen större hemlighet. Det gör det inte till fel på dessa företag. Det ser en chans att tjäna pengar och tar den. Däremot kan man tycka att det är fel på själva lagen som ger dem chansen och att den borde ses över från samhällets sida, men det är en helt annan diskussion.
12 april, 2014 kl. 06:31 #174130Katrin LundgrenDeltagare@stocktown 76641 wrote:
Hur många positiva artiklar behöver man skriva för att få en bra deal med Klarna samt få en like på sin facebook-sida från Sebastian Siemiatkowski? Vore trevligt med lite transparens här.
Jag vet faktiskt inte eftersom jag aldrig fått en like från honom.
Däremot så skulle jag och andra med mig säkert kunna få en facebooklike eftersom han bevisligen är aktiv i sociala medier. Det räcker säkert med en bild på en söt hundvalp eller liknande. Det kan nog du också få utan problem. Du kan ju prova om du är intresserad .Vi andra nöjer oss med att konstatera att vi är nöjda med att Klarna tar åt sig av kritik som finns och jobbar för att förbättra sina tjänster. Vi är nöjda med att de lyssnar på oss handlare och även på konsumenter när kritik framförs. Utan konstruktiv kritik kan inte företag utvecklas, men det är när den inte är konstruktiv eller starkt vinklad och egentligen bara är åsikter som det blir galet.
Vad gäller transparens så kan vi säga så här: Först när man vågar tala om vem man är och vad man står för samtidigt. Då först kan man komma och prata om transparens eller ens begära transparens från andra.
12 april, 2014 kl. 07:35 #174131MickeBDeltagare@Kodmyran 76645 wrote:
Även om det inte är lagstiftarens mening så tjänar banker och finansbolag pengar på just sådana avgifter, och som sagt även mindre ehandlare som hanterar det själva.
Är du säker på det?
60kr för att kontrollera sin reskontra, skriva ut påminnelse, kuvertera, frankera och springa till postlådan. En avvikelse som dessutom stoppar upp ordinarie sysslor en stund.
Jag tror inte den lilla e-handlaren som lever på sin verksamhet och fakturerar på egen hand tjänar pengar på den avgiften. Det är först när man bygger en affärsverksamhet kring det och effektiviserar det hela som det går att tjäna pengar.
De stora bankerna är såklart effektivare än den lille ehandlaren på detta och därmed blir det kanske lite över för dem att lägga på annat. Men å andra sidan har de ju också skickat ut en fysisk faktura som de haft kostnader för.
Har du några siffror som belägger det du säger?
12 april, 2014 kl. 07:42 #174132pyhobbyDeltagareMickeB: Här har du en tråd från forumet med något år på nacken där detta tas upp:
http://www.ehandel.se/forum/betalsystem/2260-fakturera-sjaelv-eller-anlita.html12 april, 2014 kl. 09:31 #174134Katrin LundgrenDeltagareTack pyhobby precis den tråden jag letade efter. Där var första gången jag hörde de tankarna, och jag har även hört det i enskilda samtal med många mindre handlare. Det görs inga direkta undersökningar på detta så några siffror kan jag nog tyvärr inte visa dig, men det förekommer helt klart att man tjänar på det hela.
12 april, 2014 kl. 18:47 #174139stocktownDeltagare@Kodmyran 76646 wrote:
Jag vet faktiskt inte eftersom jag aldrig fått en like från honom.
Vad gäller transparens så kan vi säga så här: Först när man vågar tala om vem man är och vad man står för samtidigt. Då först kan man komma och prata om transparens eller ens begära transparens från andra.
Så Kodmyran har inte fått en like på Facebook av han?
Vill kunna framföra mina åsikter utan att riskera att få en dålig deal av Klarna i framtiden.
12 april, 2014 kl. 18:57 #174141Katrin LundgrenDeltagare@stocktown 76655 wrote:
Så Kodmyran har inte fått en like på Facebook av han?
Vill kunna framföra mina åsikter utan att riskera att få en dålig deal av Klarna i framtiden.
Nej inte en enda faktiskt. Jag får väl jobba hårdare om nu det är något att stå efter
Det känns som en dålig ursäkt då du klart sagt i tidigare trådar att du aldrig någonsin kommer använda Klarna, så kom igen och våga vara öppen och transparent du också. Kritik kan de dessutom hantera rätt bra kan jag meddela från säker källa. Jag har varit rätt hård med dem vid en del tillfällen gällande KCO och det har aldrig varit några problem. Man lyssnar och konstaterar att vi inte är överens och så är det inte mer med det.
12 april, 2014 kl. 19:12 #174142PrixDeltagarePå detta forumet så berättar man vem man är om man vill delta i diskussioner. Bara att läsa villkoren. En anonym åsikt är inte värd tiden den tar att läsa.
Åter till diskussionen om Klarna. Vill först framföra att jag är på Klarnas sida, de främjar ehandel i Sverige och deras VD, Sebastian, är så ödmjuk mot alla kunder och säkert en av de bästa ledarna som finns att se upp emot.
Det jag däremot inte tror på är massor av bloggande osv. då jag tror de bara gör ämnet hetare. Och det är som att ta ställning mot en kundgrupp. De som inte har problem med Klarna bryr sig inte men de som har behöver nog bemötas personligt sätt och på deras plan.
12 april, 2014 kl. 22:39 #174143stocktownDeltagare@Kodmyran 76657 wrote:
Nej inte en enda faktiskt. Jag får väl jobba hårdare om nu det är något att stå efter
Ser det klart och tydligt på hans sida, du verkar inte ha koll.
Men visst du har en poäng med transparens, men tycker det inte borde ha så stor betydelse, det viktiga är vad man skriver och inte vem.
13 april, 2014 kl. 06:47 #174145pyhobbyDeltagare@stocktown 76659 wrote:
Men visst du har en poäng med transparens, men tycker det inte borde ha så stor betydelse, det viktiga är vad man skriver och inte vem.
I ditt fall så skriver du en jäkla massa skit som du inte backar upp. Om du skriver att någonting är ”si eller så”, kom då med någonting mer. Varför upplever du att det är si eller så?
För mig är du bara ett stort troll.
Kom fram i ljuset eller sluta besudla forumet med en massa skitsnack.
Forumets regler är tydliga när det gäller trollande vilket du med största sannolikhet inom kort får erfara….
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.