Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Klarna granskas
- Detta ämne har 44 svar, 22 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 8 månader sedan av Reager.
-
FörfattareInlägg
-
9 april, 2014 kl. 09:43 #174081karfoDeltagare
Jag är novis inom e-handel. Men fick detta meddelande från en kund till mig i förra veckan då jag hade slut på en produkt som även fanns hos en konkurrent. Hon uppskattade att hellre handla hos mig då betalningen var mycket smidigare och leveransen gick snabbare.
Klarna är ett bra företag och jag tror de kommer rida ut stormen galant.
Det enda jag saknar är faktiskt möjligheten att kunna skriva ut fakturan och skicka med i paketet till kunden. Detta känns mer som man ger kunden en faktura i handen ”efter ett avslutat jobb”. Blir mer personligt.
Att folk väljer faktura ofta med KCO vet jag inte, brukar kika emellanåt, många betalar med kort och direktbetalning också.
9 april, 2014 kl. 10:01 #174082argitDeltagareDetta sammanfattar diskussionen angående Klarna, på ena sidan finns konsumenterna som tror sig ha en uppfattning om vad som sker. Och på andra sidan finns de som arbetar med E-handel och inte upplever samma problem.
I slutänden handlar det om okunskap och hur konsumenten kan ta del av denna kunskap som alla som arbetar med E-handel besitter. Vi kanske är dåliga på att informera om hur köpet genom Klarna går till?
9 april, 2014 kl. 10:22 #174083ReagerDeltagareSjälv undviker jag Klarna när jag kan, både för att jag själv har drabbats av detta att fakturor inte kommer utan man får helt enkelt endast påminnelsefakturan, dels för att jag själv är dålig på att faktiskt betala de fakturor jag får i tid
Saker som jag tycker Klarna borde fixa.
1. Mobil-köp. Här uppdateras inte adressen på kunden automatiskt, vilket i mitt fall ledde till att Klarna skickade (åtminstone påstod de att de skickat) fakturan samt påminnelsefakturan till en 3år gammal adress. Jag har flyttat 2ggr sedan jag bodde på den adressen vilket gjorde att jag inte fick något förrän Segoria plockade upp ärendet och snällt skickade ett inkassokrav till min gällande adress. Här tycker jag att det borde vara ett krav att Klarna faktiskt har uppdaterade uppgifter, särskilt i ett flöde där jag aldrig ser eller anger min egen adress.
2. Sluta skicka ut påminnelser med endast påminnelsebeloppet. Förstår att de vill krama ur folk varenda litet öre, men det är sjukt irriterande, även om det är mitt eget ansvar att betala i tid, att få en faktura på endast 60kr i påminnelseavgift eftersom det innebär att de faktiskt vet att jag betalat. Men men, pengar vill väl alla ha så mycket som möjligt av.
Har själv jobbat på Klarna och har aktier i företaget, så jag hoppas att de reder ut det går väldigt bra för dem i framtiden
11 april, 2014 kl. 08:18 #174113bslaskDeltagareDet jag (som konsument) starkt ogillar med Klarna är deras ganska så aggressiva sätt att nästintill tvinga kunden att betala med faktura. Visst kan man ändra betalsätt efteråt, men ärligt talat det gör ju knappast köpet enklare för den som vill handla med kort eller direktbank utan krånglar bara till det.
Jag är en ganska ordningsam person, men även jag har råkat ut för att få betalningspåminnelse, och skulle klart hellre få fakturan i paketet.Det jag (som ehandlare) starkt ogillar med Klarna är deras standardavtal med löjligt lång bindningstid, VARFÖR? om Klarna är en sådan fantastiskt bra betaltjänst varför är dom så rädda för att ehandlarna ska sluta använda dom? Samt även kravet på att vara enda betaltjänst vilket jag tycker är helt befängt.
Väl medveten om att bägge ovanstående förmodligen är förhandlingsbart, men varför ens börja på den nivån?11 april, 2014 kl. 12:33 #174119MagnusDeltagareDet som är mindre bra med Klarna är den långa bindningstiden samt att man nästan tvingar folk att handla på faktura. De har gjort det ”svårt” att betala med kort.
Läste även att 1/3 av Klarnas intäkter kommer från påminnelse och inkasso.
Det känns mindre bra om det stämmer. Har inte sett att Klarna har dementerat detta någonstans.Det positiva är att konverteringen ökar enligt Klarna själv och enligt vissa e-handlare.
11 april, 2014 kl. 17:55 #174123Katrin LundgrenDeltagarehar bloggat lite om mina tankar kring den granskningen om någon är intresserad
Klarna tar över vårt kontor E-handelstankar | E-handelstankarAtt man tjänar pengar på påminnelseavgifter och inkasso är inte direkt konstigt. Det gör alla finansbolag fast såklart i olika omfattning. Vet flera mindre handlare också som kör faktura i egen regi som också har en stor andel intäkt på just påminnelseavgifterna, och inte vill använda någon fakturaleverantör för att man tycker att man ger bort för stor del av intäkterna och tar bort en möjlighet för dem att tjäna extra pengar…..så även en de ehandlare tjänar faktiskt pengar så.
11 april, 2014 kl. 20:48 #174125MickeBDeltagare@Kodmyran 76638 wrote:
Att man tjänar pengar på påminnelseavgifter och inkasso är inte direkt konstigt.
Jo, det är faktiskt extremt konstigt. Dessa avgifter är till för att täcka de administrativa kostnader det medför att skicka ut påminnelser och krav. Det har aldrig varit lagstiftarens avsikt att detta är något man skall använda för att tjäna pengar på.
Efter veckor av debatter och inlägg från Klarna och dess underleverantörer med försök att rentvå Klarna från all kritik de fått utstå (rättvis och orättvis), så tror jag det är viktigt (oavsett hur man ställer sig i debatten) för alla handlare att ställa sig frågan:
”Vad händer i MIN butik om Klarna får sin licens indragen?”
11 april, 2014 kl. 21:56 #174126stocktownDeltagare@Kodmyran 76638 wrote:
har bloggat lite om mina tankar kring den granskningen om någon är intresserad
Klarna tar över vårt kontor E-handelstankar | E-handelstankarAtt man tjänar pengar på påminnelseavgifter och inkasso är inte direkt konstigt. Det gör alla finansbolag fast såklart i olika omfattning. Vet flera mindre handlare också som kör faktura i egen regi som också har en stor andel intäkt på just påminnelseavgifterna, och inte vill använda någon fakturaleverantör för att man tycker att man ger bort för stor del av intäkterna och tar bort en möjlighet för dem att tjäna extra pengar…..så även en de ehandlare tjänar faktiskt pengar så.
Hur många positiva artiklar behöver man skriva för att få en bra deal med Klarna samt få en like på sin facebook-sida från Sebastian Siemiatkowski? Vore trevligt med lite transparens här.
12 april, 2014 kl. 02:41 #174127Magnus BrathDeltagare@stocktown 76641 wrote:
Hur många positiva artiklar behöver man skriva för att få en bra deal med Klarna samt få en like på sin facebook-sida från Sebastian Siemiatkowski? Vore trevligt med lite transparens här.
Hur mycket måste man trolla i ett forum innan man blir utsparkad?
12 april, 2014 kl. 05:55 #174128pyhobbyDeltagareStocktown: Transparans är alltid välkommet. Nu är det ju dock så att vi som använder KCO över lag är ganska nöjda med hur Klarna fungerar och har hanterat den här ”krisen”. Varje gång jag kontaktat Klarna med feedback har jag fått mycket bra återkoppling.
Bara för att man är positiv till Klarna betyder det inte att saker och ting inte kan bli bättre. Det har under resdans gång funnits brister med KCO, brister som i de flesta fallen redan rättats till. Nu finns det uppenbart en del att jobba på fortfarande (vilket det finns för alla företag oavsett verksamhet. Den som slår sig till ro är snart körd), därför är det mycket glädjande att Klarna tar kritiken på allvar och inte gör som Payson och kör huvudet i sanden.
Du har tydligt tidigare visat vad du tycker om Klarna i andra trådar om KCO. Det är tydligt att du själv inte vill använda dig av Klarna och att du inte har så mycket information att dela förutom att du tycker illa om Klarna.
Vi som använder Klarna och framför allt checkout gör det till stor del för att det är ”framtiden” för oss. Framtiden för dig ser ju ut på ett annat sätt, för att använda dina egna ord:
”Framtidens kassa är att kunden får 50kr i rabatt och gör en direktöverföring från sin bank, win win för alla.”Så länge du anonymt kritiserar tas du inte på allvar här. Kom med lite kritek som du kan backa upp och se till att presentera dig lite tydligare så vi vet vem vi pratar med så ska du se att du är välkomnad på ett annat sätt!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.