Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Klarna granskas
- Detta ämne har 44 svar, 22 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 8 månader sedan av Reager.
-
FörfattareInlägg
-
9 april, 2014 kl. 06:05 #174063LastbrygganDeltagare
@Richie72 76546 wrote:
Hej Mats, hoppas allt är bra i Thailand.
Allt är toppen och vi börjar se slutet på denna långa semester, nu är det bara några veckor kvar innan verkligheten kommer ikapp igen.
@Richie72 76546 wrote:
Mitt svar hade varit något i stil med…
Riktigt bra svar!
Mitt svar till kunden kanske var något förhastat, samtidigt som jag ville ”ställa mig in” hos den enskilde kunden och besvara hans mejl på hans nivå av sätt att uttrycka sig på. Hans mejl var ju som synes ganska intetsägande och på en språknivå där jag ansåg att oavsett vad jag svarar så har han redan bestämt sig för att det blir som han skriver, något svar på mitt mejl har jag inte heller sett.@sebastian@klarna.com 76548 wrote:
Hejsan Mats och alla andra
Till att börja med, så här nära en tår har jag nog aldrig varit av att läsa ett foruminlägg tidigare.
Ja du Sebastian, för det första så värmer det nåt oerhört att just du mitt i all denna storm tar dig tid att läsa och bemöta oss enskilda e-handlare på ett forum som ehandel.se.
Jag är övertygad om att du menar varenda rad du skriver och att det är ett ärligt svar rakt igenom. Men jag tror att faran i att Klarna har vuxit så grymt mycket är att ni inte alltid når fram till den lilla negativa kundgruppen som redan har bestämt sig för att bojkotta Klarna. Jag har heller inget bra svar på hur ni skall nå dem eller om det verkligen är nödvändigt.
Kanske är det så att jag överskattar faran med dessa negativa kommentarer som skrivs i media och att denna grupp kunder är en så försvinnande liten del i sammanhanget.
Kanske är det så att jag har överreagerat på ett enskilt mejl från en kund, jag kan inte heller se någon trend att vi skulle ha minskat i antalet fakturor förra veckan. Men när man är het och får ett mejl som detta så är det lätt att tangenterna på datorn glöder även om man är på semester.
Och återigen, ni (du) hanterar hela situationen på ett föredömligt sätt och som jag skrev i mitt första inlägg så hoppas jag verkligen att det kan komma att bli något bra av hela den här soppan till slut.
9 april, 2014 kl. 06:38 #174065PrixDeltagare@Lastbryggan 76567 wrote:
Kanske är det så att jag överskattar faran med dessa negativa kommentarer som skrivs i media och att denna grupp kunder är en så försvinnande liten del i sammanhanget.
Kanske är det så att jag har överreagerat på ett enskilt mejl från en kund, jag kan inte heller se någon trend att vi skulle ha minskat i antalet fakturor förra veckan. Men när man är het och får ett mejl som detta så är det lätt att tangenterna på datorn glöder även om man är på semester.
Fick en orderkommentar med hårda ord mot Klarna i natt från en kund som slutat handla hos konkurrent och gett oss förtroende. Känner till kunden sedan tidigare och det är en stor filmkund som skulle svida att tappa.
Gick igenom omdömen på Prisjakt från kunder till olika butiker/konkurrenter. Antingen så klagades det på leveranser som gått fel eller på Klarna. En del var så intetsägande som ”En stjärna – tråkigt ni använder Klarna nu”.
Tycker detta bevisar att butiken och Klarna är ”ett” företag för kunden. Det är butiken som får lida om någon blir missnöjd.Som tidigare sagt så hanterar man det bra och bemöter kritik på ett moget sätt. Inte alla företag som gör det.
9 april, 2014 kl. 06:47 #174066ParvelitoDeltagareJag tycker det är synd att SvD valt Klarna som mål för sin granskning när det egentligen handlar om hela kreditgivningsbranschen som borde granskas. Uppifrån och ned, från de stora affärsbankerna till de små SMS-låneföretagen.
Ytterst är det en politisk fråga då man ideligen höjer taket för de avgifter man får ta ut, och anser skyhöga räntor vara förenliga med ockerlagstiftningen. Man tillåter också att staten skall driva in förhållandevis små skulder med hjälp av Kronofogden. Det gör kreditgivning av små belopp till mycket lönsamt i Sverige jämfört med andra länder.
Klarna är en del av det hela, och det är inte deras fel att det ser ut som det gör. Om inte Klarna beviljar krediter till kunderna så gör någon annan det istället. Jag upplever inte Klarna som mer drivna än någon annan på marknaden ur det här perspektivet, problemet är branschspecifikt, och vill man ta sig ur det måste politikerna våga ta tuffa reglerande beslut.
9 april, 2014 kl. 08:17 #174072TamTamDeltagare@Parvelito 76570 wrote:
Klarna är en del av det hela, och det är inte deras fel att det ser ut som det gör. Om inte Klarna beviljar krediter till kunderna så gör någon annan det istället. Jag upplever inte Klarna som mer drivna än någon annan på marknaden ur det här perspektivet, problemet är branschspecifikt, och vill man ta sig ur det måste politikerna våga ta tuffa reglerande beslut.
Håller både med och inte alls, just på grund att kritiken kommer när KCO har börjat få fotfäste hos många e-handlare.
Klarna lyssnar inte längre och har skapat en tjänst som skall ”suga” ut allt från e-handlare och deras girighet leder också sedan till klagomål hos kunderna.
För kunderna är det verkligen svårt att fatta hur de skall betala med annat än faktura. De som inte är vana fattar inte, då Klarna gör allt för att få kunden använda sig av deras faktura. Allt är utvecklat för att 99% skall ta faktura och strunta i kort och direktbanksbetalning.
Sedan kan det inte vara en slump att e-handlare har problem att skriva ut fakturor och lägga de i paketen och att man bestämmer sig att skicka dessa via e-post. Sebastian kan försvara det hur han vill, men det är ganska klart att upplägget är gjort för att någon inte skall få sina fakturor. Kundnöjdheten man redovisar för KCO är bara roligt – det är framförallt efter det uppkommer fel med fakturor och dessutom så fattar många inte att de kan välja andra betalsätt.
Ur e-handlarnas perspektiv, så är Klarna ett uruselt företag för att teckna avtal med, förmodligen det sämsta alternativet när man ser till avtalet. 2 års bindningstid, inte kunna använda andra betalmetoder och avgifter som sedan betalar och täcker de avtalen de gör med de stora drakarna. Den lilla e-handlaren får betala för att de stora skall kunna använda tjänsten. Jag som är i uppstarten väljer hellre Svea, Billmate eller Handelsbanken!
Vill Klarna stoppa bedrägerier? Jag undrar det … under tiden jag arbetade för en annan webbutik, så vet jag att ägaren ringde Klarna under flerårstid och bad de att spärra faktura för alla kunder från anonymitetstjänster. Gjorde man det? Nej. Man lagrar IP-adresser, men släpper igenom alla beställningar från anonymitetstjänster, då faktiskt det är det många bedragare använder. Det är ju inte så svårt!
Som konsument väljer även jag bort en butik med Klarna KCO om jag hittar samma varor i annan butik till samma pris och leveranstid. KCO får mig att vända i kassan direkt. KCO == oftast inget köp i den butiken.
9 april, 2014 kl. 08:40 #174075pyhobbyDeltagareTamTam: Det var det största skitsnack inlägget jag någonsin sett på ehandel.se.
Du vräker ur dig en massa skit och backar upp det med absolut ingenting. Din kritik är ganska hård och jag ser fram emot att du utvecklar din kritik.
”Klarna lyssnar inte längre och har skapat en tjänst som skall ”suga” ut allt från e-handlare och deras girighet leder också sedan till klagomål hos kunderna.”
Jag som använder KCO känner tvärt emot. Klarna har hela vägen lyssnat på oss som använder kassan. Gjort förändringar och hela tiden förbättrat och förtydligat flödet för kunderna. Varje gång jag haft några funderingar eller förslag och kontaktat Klarna har jag alltid fått god respons.
Jag har en del tankar kring hur man kan förbättra KCO. Mejlade dessa till Sebastian och vips så har jag ett telefonmöte inbokat på fredag med en person som har stort inflytande inom Klarna.
Din kritik är tagen helt ur luften och det är ju inte utan att man funderar varför du agerar som du gör TamTam.
9 april, 2014 kl. 08:57 #174076ModeratorDeltagare@TamTam 76576 wrote:
Håller både med och inte alls, just på grund att kritiken kommer när KCO har börjat få fotfäste hos många e-handlare.
Du bör komplettera din profil med korrekt namn och vilket företag du har.
Det känns inte som någon särskilt seriös kritik om man inte kan berätta vem man är och dessutom loggar in via anonymitetsservrar för att skriva.
9 april, 2014 kl. 09:19 #174077Katrin LundgrenDeltagareTam Tam: Det var det mest dumma inlägg jag sett på länge, utveckla gärna med FAKTA där du bevisar din kritik inte bara objektivt tyckande.
Inte lyssna på kunderna och suga ut handlarna vilket jäkla skitsnack rent ut sagt!
Jag och många handlare med mig har en helt annan uppfattning som vi baserar på fakta.
FAKTA är att Jag har genom alla år fått väldigt god respons på de förbättringsförslag jag skickat till klarna. Vi har inte alltid varit överens men man har alltid lyssnat och diskuterat, och det även gällande KCO och epostfakturor.
Tag gärna också och kliv ut ur anonymitetslådan och våga berätta vem du är och diskutera fakta på ett seriöst sätt i stället
9 april, 2014 kl. 09:39 #174078Richie72DeltagareTamTam ditt inlägg består mest av felaktigheter och åsikter baserade på dessa felaktigheter.
Jag hoppas ditt inlägg raderas eftersom det är helt oseriöst och du inte vågar stå för dina åsikter. Vi måste få bort den här typen av inlägg om forumet ska behålla sin seriositet.
9 april, 2014 kl. 09:40 #174079Jimmy OstromDeltagare+ 1 på den
@pyhobby 76579 wrote:
TamTam: Det var det största skitsnack inlägget jag någonsin sett på ehandel.se.
9 april, 2014 kl. 09:41 #174080Jimmy OstromDeltagare+ 1 på den!
@Kodmyran 76581 wrote:
Tag gärna också och kliv ut ur anonymitetslådan och våga berätta vem du är och diskutera fakta på ett seriöst sätt i stället
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.