Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Klarna en ovärdig partner
- Detta ämne har 26 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 4 månader sedan av Dottan.
-
FörfattareInlägg
-
5 augusti, 2014 kl. 16:26 #175717RashidDeltagare
@Runns.se 78601 wrote:
Helt otroligt med bara en paketförlust på fyra år! Hoppas det håller i sig.
Nu vet jag ju inte hur många paket ni skickar per dag men vi blir ”av” med ca 2-5 paket per månad som det bara är att bita ihop och betala tillbaka pengarna till kunden. Ett av dem brukar dyka upp senare hos någon granne eller komma i retur. Av de övriga vet man ju inte om det är stöld eller posten som slarvat bort dem.
Man får budgetera med att vissa luringar handlarHelt otroligt med bara 2-3 paket per månad. Vi har 2-5 brevförlust per vecka. Jag älskar e-handlarnas bästa vän dvs Posten.
5 augusti, 2014 kl. 16:29 #175718Runns.seDeltagare@Rashid 78603 wrote:
Helt otroligt med bara 2-3 paket per månad. Vi har 2-5 brevförlust per vecka. Jag älskar e-handlarnas bästa vän dvs Posten.
Och lika sur blir man varje gång 😡
Men vad kan man göra5 augusti, 2014 kl. 21:12 #175721nobynatorDeltagareDet där fenomenet att en kund ej kontaktar butiken utan endast fakturaleverantören har även vi haft med och göra flertal ggr. Min intuition säger att det är kunder som blåser företagen som inte vill ta kontakt med dem direkt utan vet hur fakturaföretagen funkar och kör den vanliga visan att de ej mottagit något paket eftersom de vet själva hur det funkar med ej spårbart.
5 augusti, 2014 kl. 23:13 #175723david71Deltagare@Rashid 78603 wrote:
Helt otroligt med bara 2-3 paket per månad. Vi har 2-5 brevförlust per vecka. Jag älskar e-handlarnas bästa vän dvs Posten.
Jag undrar om det verklige går att skylla på Posten. Även vi är skonade från försvunna icke spårbara försändelser. Har på 5 år skickat ca 10000 ordrar och endast ett brev har försvunnit. Det är nog snarare så att vi hat olika hederliga kunder.
6 augusti, 2014 kl. 06:38 #175724bizDeltagare@nobynator 78607 wrote:
Det där fenomenet att en kund ej kontaktar butiken utan endast fakturaleverantören har även vi haft med och göra flertal ggr. Min intuition säger att det är kunder som blåser företagen som inte vill ta kontakt med dem direkt utan vet hur fakturaföretagen funkar och kör den vanliga visan att de ej mottagit något paket eftersom de vet själva hur det funkar med ej spårbart.
För många år sedan föreslog jag till klarna att det skulle vara möjligt att markera på kunden i deras system att den haft brev som inte kommit fram, om man då ser att denna kunden har haft tex 10+ brev som ”försvunnit” tidigare från andra butiker så kan man som ehandlare välja att skicka spårbart oavsett hur lågt belopp fakturan är på, klarna som är så stora skulle ganska snabbt få de som satt detta i system ”svartlistade” i sitt system om de ville.
6 augusti, 2014 kl. 07:57 #175727DottanDeltagare@bslask 78598 wrote:
Om ni verkligen har så stort förtroende för era kunder så är ju frågan om ni inte skulle satsa på faktura i egen regi ändå. Sparar ju mycket pengar om man kan hitta ett effektivt sätt att hantera faktureringen.
Anser att jag själv också säljer i en ”säker bransch” och skötte faktureringen första åren själv, men det tog för mycket tid & var för tråkigt så numera låter jag Billmate göra det trots att jag ekonomiskt förmodligen skulle vinna på att administrera det själv då jag har extremt få fall av svinn/bedrägeri.
*bslask – Vi började med egna fakturor i december förra året och köpte ett bra faktureringsprogram. Den största tiden och arbetet är lagt genom att mata in ca 1000 artiklar i systemet som vi lejde bort. Har nu testat detta i ett halvår och vi lägger inte mycket mer tid på att bokföra, skickar några enstaka betalningspåminnelser. Så därför när detta med Klarna kom tog vi beslutet att avsluta och lita på våra kunder till 100 %. Vid större order gör vi en kreditupplysning och i några fall har vi bett om förskottsbetalning.
Men vi har även PayPal som alternativ och upplever att det blir mer och mer vanligt att betala via PayPal även för privatpersoner.
Tack igen alla för intressanta inlägg, är ny på sidan och inser nu att här kan man lära en hel del av er erfarna E-handlare
Vänligen
Helene Karlsson
Geocachen.se6 augusti, 2014 kl. 16:13 #175726299383920Deltagare@biz 78610 wrote:
För många år sedan föreslog jag till klarna att det skulle vara möjligt att markera på kunden i deras system att den haft brev som inte kommit fram, om man då ser att denna kunden har haft tex 10+ brev som ”försvunnit” tidigare från andra butiker så kan man som ehandlare välja att skicka spårbart oavsett hur lågt belopp fakturan är på, klarna som är så stora skulle ganska snabbt få de som satt detta i system ”svartlistade” i sitt system om de ville.
Bra idé. Fick du något svar på varför denna idé inte skulle kunna implementeras?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.