Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Klarna en ovärdig partner
- Detta ämne har 26 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 4 månader sedan av Dottan.
-
FörfattareInlägg
-
4 augusti, 2014 kl. 17:09 #175697pyhobbyDeltagare
Det hela låter lite bedrägeriaktigt och Klarna kunde säkert handterat det hela bättre. Till sist är det hur man än vrider och vänder på det så att ni inte har något ”bevis” att kunden hämtat varorna.
Sen att ni har ett billigare fraktalternativ som inte är spårbart fråntar inte ert ansvar som butik. Ni är ansvariga för att kunden får sin vara oavsett hur varan skickats. Har varan skickats icke spårbart och kunden säger ”jag har inte fått någon vara” då är det er skyldighet att snällt skicka en ny.
Jag skulle aldrig hänga ut en leverantör som du gör efter ett ”misstag”, som kanske inte ens är fel enligt avtalet. Än mindre skulle jag säga upp avtalet för en sådan sak.
Jag skulle däremot se till att få kontakt med någon som har något att säga till om inom Klarna, meddela vad jag varit med om och komma med förslag på hur man kan förbättrar relationen till handlarna i liknande fall.
Därefter skulle jag upplysa om att om något liknande händer igen kommer jag se mig om efter andra alternativ.Tror det är betydlig effektivare än skriva skit i ett forum och hota med pressen…
4 augusti, 2014 kl. 21:15 #175699NellyPeterDeltagareDet låter som om Klarna skulle kunna ha skött detta bättre. Defenitivt! Men om Ni har valt att skicka utan att det är spårbart och klarat Er bra i 4 år så är det ju fantastiskt. Jag tror att Ni själva är de stora förlorarna på att säga upp avtalet med Klarna!
Om man väljer att skicka icke-spårbart bör man ha med i kalkylen att det finns en och annan oärlig människa där ute som kommer att blåsa en.
5 augusti, 2014 kl. 09:16 #175703danielanderssonDeltagareKlarna säger ju att de endast tar kreditrisken om ni skickar som spårbar försändelse, så förutom hanteringen av ärendet, på vilket sätt har de gjort fel?
5 augusti, 2014 kl. 10:11 #175704RashidDeltagareLite OT kanske men eftersom Klarna har i sina villkoren att de tar inte kreditrisk för försändelser som skickas utan spåring borde man kanske förhandla om avtalet med Klarna. En avgift för försändelser med spårning där Klarna tar högre avgift för hantering av fakturan och kreditrisk och en annan och lägre avgift för icke spårbara paket och brev där klarna tar ingen risk och tar bara avgift för hantering av fakturor.
5 augusti, 2014 kl. 11:32 #175706poand67DeltagareHej alla,
Jag heter Pontus Andersson och jobbar som försäljningschef för Sverige på Klarna. Till att börja med: stort tack till er alla för att ni tar er tid att diskutera detta.
Jag har inte möjlighet att gå in på specifika fall, men jag kan generellt säga att vi inte kan ta någon risk när paket skickas ’ej spårbart’. I de flesta fall fungerar det som det ska; kunder handlar, mottar varorna, betalar och alla parter är nöjda. Men i få fall går det inte alltid lika bra. Om det beror på att kunden har mottagit varorna men hävdar motsatsen, eller om de faktiskt inte mottagit några varor, går ju inte att slå fast om paketet inte är spårbart. Vad som däremot är enkelt att slå fast är att konsumentlagen nästan alltid står på konsumentens sida.
@Dottan, jag hoppas att du känner att vi kommit fram till en bra lösning efter våra samtal igår och idag. Även om fall som detta händer en gång var 4:e år, som för dig, är det alltid olyckligt när det väl sker.Det är väldigt tråkigt att läsa att du känner att du blivit dåligt bemött av oss. Kan du beskriva hur du känner i ett mail till mig? Jag lyssnar mer än gärna på hur vi kan bli bättre. pontus.andersson@klarna.com
Bästa hälsningar,
Pontus5 augusti, 2014 kl. 11:46 #175707DottanDeltagareLäser och anser att ni alla har rätt i tanke och uppfattning och precis som Skinza.se skriver så har det ju inget med Klarna att göra att vi inte haft någon reklamation på 4 år…
Och som pyhoppy skriver är det vi i sista änden som har ansvaret. Saken i detta fallet är att kunden inte har kontaktat oss, de har inte gjort någon reklamation eller anmälan om saknad vara? Vi kontaktade Klarna och bad dem hänvisa kunden till oss, Klarna har inte svarat på våra mail utan väljer att plocka bort en faktura som uppenbart är bedrägeri.
Vi har givetvis haft några fall av klagomål och skött dem smidigt och snyggt, men man måste då som kund göra en reklamation och kanalerna till oss är många. Så viljan hos denna kunden att få en ny vara eller liknande finns inte, hon har redan sin vara men vill inte betala för den.
Vi räknar givetvis med att förlora vissa ordrar på detta sättet men Klarnas agerande har varit väldigt oprofessionellt, visst att de är första händelsen på 4 år men just därför kanske man kan vara service inriktad och föra en dialog med kunden (oss) innan man stormar på och annullerar fakturor?
Blir förvånad över ditt osakliga inlägg över lag phobby? Alla de saker du spaltar upp har vi förklarat och är medvetna om. Vi vet att vi bör skicka allt som betalas via Klarna spårbart, det är inte det saken handlar om. Och saken handlar inte heller om vad du hade gjort eller vad tycker om att ta upp detta ämne?
Om man räknar på vad Klarna kostar oss varje år och de få förluster vi haft på försvunna brev och obetalda fakturor ser vi nu efter dessa år att vi kommer tjäna på att dels hålla lägre frakter till våra kunder (ej spårbart) för vad är det en kund letar efter? Billig frakt helst gratis och det är inte billigt att skicka spårbart. Så om vi avstår Klarna ca 10 000 kr/år har vi en god buffert att ta från till denna typen av händelser själva.
Tack alla ni andra för visat intresse och sakliga inlägg vi tar med oss en del av tankar och förslag i ämnet, detta har nu fått Klarna att kontakta oss igen. De har i stort sett bett oss om ursäkt för att bemötandet och hanteringen har varit dålig och de kommer att ersätta oss för denna borttagna faktura.
Så igen phobby håller vi inte med er om att detta inte ska upp i forum som detta, det är när man belyser problemen i media man får respons på sin klagan
Ha en fortsatt fin tisdag
Helene Karlsson
Geocachen.se5 augusti, 2014 kl. 12:12 #175709bslaskDeltagareOn Topic: En orderförlust på 176kr på 4 år är ju helt otroligt bra, är det någon här som blivit ”blåst” på mindre på den perioden??? Högst tveksamt, bara att gratulera till ärliga & bra kunder Dottan!
Off Topic: ”Betalningsbolagen” borde helt klart ta mer hänsyn till historiken en webbutik har när det gäller dess kunders betalningsvilja. Vissa brancher är nästan helt fria från besvärliga kunder (läs: bedragare) och borde då få betydligt lägre avgift. Lite grann som försäkringsbolagen klassar olika områden och biltyper efter hur skade/inbrottsstatistiken ser ut.
5 augusti, 2014 kl. 12:41 #175711DottanDeltagareBra skrivet bslask.
Vi är förskonade från bedragare och har som du sa ej förlorat en inbetalning på dessa fyra snart fem år. Orsaken är att våra kunder och de varor vi säljer är riktade till en väldigt liten och nischad publik. Det handlar om sporten/hobbyn Geocaching, alla (nästan alla) de som utövar geocaching är som en stor gemenskap och man ses på små fikaevent, stora megaevent och vår butik är den största på svensk marknad. Om någon försöker smita från betalningen vet de att vi kommer stå där nästa gång på megaeventet eller finnas på de forum där de hänger. Alla som handlar hos oss skriver in sitt geocachingsalias och det kan inte döljas i varken event eller när de lägger ut gömmor och loggar andras gömmor. Det innebär att du syns överallt i vårt arbetsområde.
Vi är som sagt förskonade och jag är stolt över våra ärliga kunder och det rykte som vi jobbat upp under dessa år. God service, tillgänglighet och ömsesidigt förtroende.
Tack bslask och stort tack till dig Pontus från Klarna, vi uppskattar ert beslut och er vändning i ärendet.
Vänligen
Helene Karlsson
Geocachen.se5 augusti, 2014 kl. 13:17 #175712bslaskDeltagareOm ni verkligen har så stort förtroende för era kunder så är ju frågan om ni inte skulle satsa på faktura i egen regi ändå. Sparar ju mycket pengar om man kan hitta ett effektivt sätt att hantera faktureringen.
Anser att jag själv också säljer i en ”säker bransch” och skötte faktureringen första åren själv, men det tog för mycket tid & var för tråkigt så numera låter jag Billmate göra det trots att jag ekonomiskt förmodligen skulle vinna på att administrera det själv då jag har extremt få fall av svinn/bedrägeri.
5 augusti, 2014 kl. 15:53 #175715Runns.seDeltagareHelt otroligt med bara en paketförlust på fyra år! Hoppas det håller i sig.
Nu vet jag ju inte hur många paket ni skickar per dag men vi blir ”av” med ca 2-5 paket per månad som det bara är att bita ihop och betala tillbaka pengarna till kunden. Ett av dem brukar dyka upp senare hos någon granne eller komma i retur. Av de övriga vet man ju inte om det är stöld eller posten som slarvat bort dem.
Man får budgetera med att vissa luringar handlar -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.