Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Klarna en ovärdig partner
- Detta ämne har 26 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 8 månader sedan av
Dottan.
-
FörfattareInlägg
-
4 augusti, 2014 kl. 12:58 #175688
Croona
Deltagare@Dottan 78570 wrote:
Har precis fått besked av Klarna att de makulerar en av våra kunders fakturor? Trotts att vi sänt varorna och kunden ej gjort någon reklamation eller hört av sig angående utebliven vara?
Vi skickade kundens vara i maj, kunden har fått upprepade betalningspåminnelser men i juli kontaktar kunden Klarna och påstår att de ej fått vara av oss. Alltså 2 månader efter order? Klarna går på kundens linje och makulerar fakturan. Trotts att kunden aldrig hört av sig till oss eller begärt någon ny vara. Vi har inte ens haft chans att spåra paketet?
Är det någon mer än vi som varit utsatt för detta? Vi har haft Klarna i 4 år och inte en enda gång någon reklamation eller liknande. Vi kommer nu säga upp Klarna i båda våra butiker och skriver ett öppet brev i media.
Trodde faktiskt att de hade lärt sig något efter förra kritiken?
Helene Karlsson
Geocachen.seHar du mailat Klarna bevis på att kund har hämtat ut paketet? Klarna brukar kontakta oss när en kund bestrider faktura, men det har alltså inte hänt er?
4 augusti, 2014 kl. 13:07 #175689Dottan
DeltagareVi har svarat på 3 mejl och ringt dem lika många gånger, givit dem alla uppgifter vi har och bett dem hänvisa kunden till oss så att vi kan hjälpa henne. Men de har inte tagit det till sig och ett mejl kom att nu är den makulerad.
Väldigt praktiskt väg att gå för att slippa betala sina varor.
4 augusti, 2014 kl. 13:11 #175690Croona
DeltagareHar ni mailat kvittensen som transportbolaget får av ombudet att paketet är uthämtat av den personen som gjort beställningen?
4 augusti, 2014 kl. 13:33 #175691pyhobby
DeltagareOm ni skickat en riktigt spårbar försändelse och har bevis att kunden hämtat ut paketet så känns det som att Klarna gjort fel.
Från den information du skrivit här är det dock omöjligt att säga bu eller bä.
Finns bevis att kunden hämtat varorna eller inte?
4 augusti, 2014 kl. 13:46 #175692Dottan
DeltagareNej det är där det faller.
Vi har två val i butiken ett är dyrare med spårbart ett billigare ej spårbart, kunden måste aktivt välja ej spårbart och betala mindre. Ett avtal mellan oss och kunden. Vi skickar då via PackSoft och har inlämningskvitto men utlämningskvitto finns ej. Men inget har heller kommit i retur?
Kunden fick sitt paket i maj, hon fick en betalningspåminnelse i juni, redan då borde hon anmäl att hon saknade sin vara. Hon har sedan kontaktat klarna i juni då de ger henne 30 dagar kredit och fortfarande saknar hon inte sin vara. Därefter har hon kontaktat Klarna igen och de har plockat bort en påminnelse avgift och skickat henne en ny faktura, ingen vara saknas. Men så den 9/7 saknar hon sin vara. Och den 29/7 tar Klarna bort fakturan.
Märkligt fall, borde hon inte anmäla till butiken eller sakna sin vara när första påminnelsen kom?
4 augusti, 2014 kl. 13:52 #175693Croona
DeltagareHar för mig att man måste skicka med spårbart för att Klarna ska ta kreditrisken. Även om det låter som ett bedrägerifall så kan man nog inte göra så mycket.
4 augusti, 2014 kl. 13:58 #175694Dottan
DeltagareNej det är nog helt rätt men ett så uppenbart bedrägeri och extremt dåliga bemötande från Klarna, gör att vi ilsknar till och säger upp vårt avtal. Denna order var på 179 kr, vi betalar över 10 000 kr i varje butik per år till Klarna. Vi räknar då med att ta förluster som denna själva och kommer spara tusenlappar. Detta är enda fallet sedan vi startade 2009, allt annat har vi löst med kund på ett smidigt sätt.
Något som Klarna kanske borde börja tänka på. service och lyhörda kanske lite vänlighet också.
4 augusti, 2014 kl. 14:15 #175695Magento
DeltagareSå ni har haft Klarna i 4 år, detta är första och enda gången det hänt. Detta vilket renderar i att ni säger upp avtalet? Är inte 1 ”förseelse” på 4 år ett väldigt gott betyg?
4 augusti, 2014 kl. 16:16 #175696Anton A
Deltagare@Magento 78578 wrote:
Så ni har haft Klarna i 4 år, detta är första och enda gången det hänt. Detta vilket renderar i att ni säger upp avtalet? Är inte 1 ”förseelse” på 4 år ett väldigt gott betyg?
Har ju inget med Klarna att göra att de inte haft någon reklamation på 4 år…
4 augusti, 2014 kl. 17:09 #175697pyhobby
DeltagareDet hela låter lite bedrägeriaktigt och Klarna kunde säkert handterat det hela bättre. Till sist är det hur man än vrider och vänder på det så att ni inte har något ”bevis” att kunden hämtat varorna.
Sen att ni har ett billigare fraktalternativ som inte är spårbart fråntar inte ert ansvar som butik. Ni är ansvariga för att kunden får sin vara oavsett hur varan skickats. Har varan skickats icke spårbart och kunden säger ”jag har inte fått någon vara” då är det er skyldighet att snällt skicka en ny.
Jag skulle aldrig hänga ut en leverantör som du gör efter ett ”misstag”, som kanske inte ens är fel enligt avtalet. Än mindre skulle jag säga upp avtalet för en sådan sak.
Jag skulle däremot se till att få kontakt med någon som har något att säga till om inom Klarna, meddela vad jag varit med om och komma med förslag på hur man kan förbättrar relationen till handlarna i liknande fall.
Därefter skulle jag upplysa om att om något liknande händer igen kommer jag se mig om efter andra alternativ.Tror det är betydlig effektivare än skriva skit i ett forum och hota med pressen…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.