Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Klarna eller inte Klarna?
- Detta ämne har 27 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 4 månader sedan av Richie72.
-
FörfattareInlägg
-
2 juli, 2011 kl. 08:59 #96192CarolineDeltagare
Står i valet och kvalet om jag ska fortsätta använda Klarna eller inte. Har nu haft faktura och konto i ett år och det är dags att betala för ännu ett. Dock tvekar jag om det verkligen är värt det för min del. Tycker att det blir onödigt dyrt med tanke på att de flesta av mina kunder faktiskt betalar med kort. Hur stor betydelse har den där Klarna-loggan egentligen? Jag har fakturerat en del själv och tycker det är ganska smidigt, dock kommer jag nu att starta en fysisk butik också så det kanske är dumt att lägga till ännu ett moment…
Ni som fakturerar själva, vilken kreditupplysning använder ni? Hur gör ni rent praktiskt om ni vill neka kunden köp, skickar ut ett mail??
Tack för era tips
2 juli, 2011 kl. 09:21 #124258GregerADeltagareVi använder krditupplysning via Creditsafe. Jag har integrerat det i vårt system så det sker automatiskt. Kunder som inte godkänns per automatik (enligt den mall vi lagt upp hos Creditsafe) gör jag en manuell bedömning av. De som inte kan godkännas mailar jag och föreslår förskottsbetalning till bankgiro. Några få betalar så, de andra hör man aldrig av.
Beträffande Klarna, eller inte, så får du i alla fall vara beredd på att det blir en del påminnelsehantering och kanske ett o annat ärende som du måste skicka till Kronofogden. Så du får värdera din tid och kunskap mot vad kostnaden för Klarna är.
Ett inte ovanligt bedrägeriscenario är att kunden först lägger en liten order. Beviljas det köpet så kommer det snabbt en större order i förhoppningen att den då skall godkännas eftersom den första godkändes. Jag rekommenderar att man alltid tittar extra noga på de tre första köpen, och inte beviljar ett andra köp förrän det första är betalt. När man ser att betalningarna flyter på så kan man sätta kunden som ”godkänd” – dock fortfarande med löpande kreditkontroll.
2 juli, 2011 kl. 09:31 #124259GillettedirektDeltagareJag började nyligen använda SveaWebPay och tycker det funkar riktigt bra och mycket billigare än Klarna. Innan använde jag Ratsit för kreditupplysning och det gick också bra, men att slippa det momentet och dessutom få betalt redan dagen efter av Svea gör att den avgiften de tar är väl investerad.
2 juli, 2011 kl. 09:37 #124260CarolineDeltagareJa Greger, det är ju just detta jag funderar på.. om jag verkligen hinner (orkar) kontrollera så att jag får in alla betalningar och i rätt tid. Antar att mycket av mitt fokus kommer att ligga på den fysiska butiken under uppstarten…
2 juli, 2011 kl. 10:14 #124261CarolineDeltagareHar nu kikat lite på Svea istället men jag är faktiskt osäker på om det blir så mycket billigare i månaden. Visst är startavgiften rätt saftig hos Klarna men om man bortser från det verkar det inte skilja så mycket…
2 juli, 2011 kl. 15:03 #124266NicklasDeltagareDet är möjligt att förhandla bort alla fasta avgifter hos både Klarna och Svea.
.
2 juli, 2011 kl. 15:52 #124267ParvelitoDeltagareDet beror lite på hur många fakturor man har, och vilka belopp det är på dem. Generellt sett så krävs det att man har lite att komma med i form av antal och belopp för att det skall vara värt att förhandla med Klarna, Svea eller någon annan. De vet att det är ganska dyrt att göra det själv om man inte har någon volym på det. SHJ.se som jag använder säljer inte färre än 500 upplysningar/år i ett block, och Creditsafe tror jag inte heller går under det antalet.
Vad sedan gäller själva jobbet är det inte så mycket jobb egentligen om man gillar att ha ordning på pappren och kan det här med bokföring och administration. Det underlättar så klart om man har lite skinn på näsan när man behöver prata med människor om deras obetalda faktura, eller om varför man har nekat dem att handla på faktura. En del människor kan vara mycket provocerande och jädrigt otrevliga, i synnerhet de mer professionella bedragarna.
Jag tror det klokaste för dig är att räkna ut vad Klarna kostar dig under ett år, och fundera på hur mycket jobb du är beredd att göra för de pengarna. Man skall väl också ta med i beräkningen att Klarna garanterar de man ger faktura, och du skall också räkna med vad påminnelseavgifter, inkassoavgifter och dröjsmålsränta kan ge dig i form av intäkter.
4 juli, 2011 kl. 06:31 #124282teriffDeltagareHm tittade lite på din hemsida och skulle tippa på att du har en genomsnitts beställning på runt 230-280kr / beställning.
I kassan har du bara paypal och klarna betalning och Paypal är något som är ganska ovant för svenskar och många orders bler nog inte helt slutförda med detta eller hur?
Skulle vilja kalla det du säljer för ”småpill” så att själv lägga in kredituplysningar på kunderna är inte värt det…
Bättre att fokusera på att göra mer reklam och öka beställningarna på hemsidan än att snåla ner på betalningslösningarna / göra livet surt för sig själv med att lägga in mer jobb på schemat
4 juli, 2011 kl. 06:58 #124285pyhobbyDeltagareVi var i samma sits för några veckor sedan. Fortsätta med Klarna eller fakturera i egen regi. Det slutade med ett fortsatt samarbete med Klarna.
Jag ringde och försökte pruta på våra priser (som jag antar var Klarnas standardavtal), men vi hade för låg volym för att det skulle gå, vi skulle behöva komma upp i 4 fakturor om dagen innan det var aktuellt med en sänkning.
Däremot kunde man få lägre priser genom att låta Klarna vara förvalt i kassan. Detta var tydligen någonting man börjat med efter att vi skrivit under vårt första avtal för knappt ett år sedan. Så nu har vi ett ”mycket” (allting är relativt) bättre pris.
Så om ni har Klarnas standardavtal tycker jag ni ska lyfta luren och se till att få ta del av de bättre priserna om ni har möjlighet att låta Klarna vara förvalt/första alternativ i kassan.
4 juli, 2011 kl. 14:01 #124297CarolineDeltagare@teriff 21283 wrote:
Hm tittade lite på din hemsida och skulle tippa på att du har en genomsnitts beställning på runt 230-280kr / beställning.
I kassan har du bara paypal och klarna betalning och Paypal är något som är ganska ovant för svenskar och många orders bler nog inte helt slutförda med detta eller hur?
Skulle vilja kalla det du säljer för ”småpill” så att själv lägga in kredituplysningar på kunderna är inte värt det…
Bättre att fokusera på att göra mer reklam och öka beställningarna på hemsidan än att snåla ner på betalningslösningarna / göra livet surt för sig själv med att lägga in mer jobb på schemat
Hej på dig du!
Mer än hälften av mina kunder handlar via Paypal (om man bortser från kontantköpen) och det ökar hela tiden. Dessutom har jag märkt av att de handlar för allt högre summor med PP. Endast ett litet fåtal avbryter sina beställningar, det är väldigt, väldigt ovanligt. Men det beror kanske på vilken kundkrets man har också.Anledningen till att jag tar mig en funderare på Klarna är att jag har hållit på i ett år och börjar så smått se över avtal och liknande. Dessutom är jag i ett skede där jag kommer att göra väldigt stora (och roliga) förändringar med mitt företag. Jag tycker inte heller att det är helt fel att se över olika alternativ med jämna mellanrum istället för att bara köra på och betala in alla fakturor som ramlar in utan vidare eftertanke…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.