Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Klarna Checkout – frågor och svar
- Detta ämne har 620 svar, 115 deltagare, och uppdaterades senast för 2 år, 2 månader sedan av Greenbalance.
-
FörfattareInlägg
-
13 februari, 2014 kl. 13:01 #172817timmyDeltagare
Hur ser det ut med funktionaliteten för B2B köp i KCO? Finns det någon tidsplan på när det kan komma eller har det kommit nu det senaste?
13 februari, 2014 kl. 17:25 #172822Flagstore.seDeltagare@timmy 75053 wrote:
Hur ser det ut med funktionaliteten för B2B köp i KCO? Finns det någon tidsplan på när det kan komma eller har det kommit nu det senaste?
Lite OT men jag har noterat att några företag och minst en myndighet lyckats beställa via KCO hos mig. Gissar att de har handlat tidigare mot Klarnas fakturering och därmed redan finns i systemet hos Klarna!?
15 februari, 2014 kl. 16:53 #172858jggDeltagareJag har en del KCO-kunder, framförallt äldre personer, som av misstag väljer avbetalning (”Kampanj”) för småordrar. De kanske gör en beställning för några tior, och sedan debiteras de en ”uppläggningsavgift” på 29:- för en ”avbetalningsplan”.
Kunden undrar förstås vad det är frågan om: ”Det stod ’ingen fakturaavgift’ i butiken, men jag fick en ’uppläggningsavgift’ på 29:-, vad är detta?”
Det är uppenbart orimligt att lägga upp en avbetalningsplan där uppläggningsavgiften är i paritet med det totala ordervärdet. Jag undrar rentav om det överhuvudtaget är lagligt.
Jag trodde att jag hade gjort någon felaktig inställning, men det är tydligen avsett att vara så här. På administrationssidan finns en inställning för lägsta belopp för att kampanjen ska aktiveras, men den är satt till 0 kr och går inte att ändra. Enligt supporten har Klarna inte ”teknisk möjlighet” att reglera värdet.
Supportens lösningsförslag är att kunden ska ringa Klarnas kundtjänst för att ”få hjälp att se över om det är någonting vi skulle kunna åtgärda”. Jag skulle naturligtvis kunna lägga upp en varningstext, men det känns inte heller speciellt förtroendeingivande…”välkommen till kassan, men akta dig noga innan du klickar på något”.
Har Klarna några planer på att åtgärda detta? Det skapar onödig badwill för både Klarna och butiken.
17 februari, 2014 kl. 08:11 #172894flennstromDeltagare@Flagstore.se 75040 wrote:
Hur är det med KCO och C/O-adresser. Kan vilken kund som helst lägga in c/o eller måste de redan vara registrerade hos Klarna med c/o-adress?
(Har haft några kunder som vid kontakt efter returer bedyrar att de lagt in c/o men jag kan ej se det från mitt håll)
Det finns ingen spärr, en c/o-adress kan innebära en förändrad riskbedömning. Careofadressen finns i objektet men man måste ta hänsyn till den i integrationen. Om du gör en testorder, får du in c/o-adressen då? Om inte så kontakta vår support så kan de hjälpa dig.
17 februari, 2014 kl. 08:12 #172895flennstromDeltagare@Flagstore.se 75059 wrote:
Lite OT men jag har noterat att några företag och minst en myndighet lyckats beställa via KCO hos mig. Gissar att de har handlat tidigare mot Klarnas fakturering och därmed redan finns i systemet hos Klarna!?
Kan det vara så att de valt bort att ange personnummer och därmed kunnat genomföra ordern med kort eller internetbank?
17 februari, 2014 kl. 08:16 #172896flennstromDeltagare@jgg 75104 wrote:
Jag har en del KCO-kunder, framförallt äldre personer, som av misstag väljer avbetalning (”Kampanj”) för småordrar. De kanske gör en beställning för några tior, och sedan debiteras de en ”uppläggningsavgift” på 29:- för en ”avbetalningsplan”.
Kunden undrar förstås vad det är frågan om: ”Det stod ’ingen fakturaavgift’ i butiken, men jag fick en ’uppläggningsavgift’ på 29:-, vad är detta?”
Det är uppenbart orimligt att lägga upp en avbetalningsplan där uppläggningsavgiften är i paritet med det totala ordervärdet. Jag undrar rentav om det överhuvudtaget är lagligt.
Jag trodde att jag hade gjort någon felaktig inställning, men det är tydligen avsett att vara så här. På administrationssidan finns en inställning för lägsta belopp för att kampanjen ska aktiveras, men den är satt till 0 kr och går inte att ändra. Enligt supporten har Klarna inte ”teknisk möjlighet” att reglera värdet.
Supportens lösningsförslag är att kunden ska ringa Klarnas kundtjänst för att ”få hjälp att se över om det är någonting vi skulle kunna åtgärda”. Jag skulle naturligtvis kunna lägga upp en varningstext, men det känns inte heller speciellt förtroendeingivande…”välkommen till kassan, men akta dig noga innan du klickar på något”.
Har Klarna några planer på att åtgärda detta? Det skapar onödig badwill för både Klarna och butiken.
Vi inser problemet och vi testar olika varianter av tacksidan för att göra det tydligare att det är valfritt att välja att betala på annat sätt än den avgiftsfria fakturan som är standard.
17 februari, 2014 kl. 08:19 #172897flennstromDeltagare@timmy 75053 wrote:
Hur ser det ut med funktionaliteten för B2B köp i KCO? Finns det någon tidsplan på när det kan komma eller har det kommit nu det senaste?
B2B finns inte ännu i KCO. Enligt vår prioriteringslista så kommer vi att lösa ett B2B-stöd i år men vi har ingen definitiv tidpunkt satt. Jag förstår behovet och beklagar att detta dröjer ytterligare. Sättet att lösa det än så länge är att kombinera KCO med den klassiska fakturalösningen.
17 februari, 2014 kl. 08:21 #172899flennstromDeltagare@Fru Bad 74973 wrote:
Skiljer avgifter för inkasso, porto, elektronisk lagring, etc. sig, mellan de olika betalsystemen?
Hur är Klarna sina avgifter…?
En sak är ju det man direkt betalar i avgift per köp, en annan när det strular till sig med påminnelse, inkasso, och så.Du betalar en avgift, som standard 2,95%, för alla köp. Det tillkommer inga avgifter för påminnelse, inkasso osv. Har vi sagt ja till en transaktion så betalar vi ut pengarna oavsett om kunden betalar eller inte i sista änden.
17 februari, 2014 kl. 08:31 #172902KockenDeltagareVet att ni tidigare hade så kunderna kunde ”logga” in med sitt Facebookkonto, men att det är borta sedan ett tag. Är det något som kommer tillbaka?
17 februari, 2014 kl. 08:38 #172904pyhobbyDeltagareTror den togs bort eftersom funktionen inte användes av så många.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.