Startsida Forum E-handelsforumet Betalsystem Klarna Checkout – frågor och svar

Visar 10 inlägg - 491 till 500 (av 621 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #170014
    danielandersson
    Deltagare

    Sam, felet ligger hos Textalk.

    #170016
    pyhobby
    Deltagare

    @Sam 71765 wrote:

    Återigen, två små extra steg men hela idéen med KCO var att förenkla. Kassan är bland de känsligaste moment i en webbutik och där ska allt funka friktionsfritt.

    Håller med dig! Men rätt använd så förenklar KCO både för butiken och kunderna och det rejält. Textalks lösningar för butikerna med KCO är verkligen inte någon höjdare (de jag sett i alla fall).

    I ert fall blir det ingen förenkling med KCO. Tanken med KCO är som du själv säger att göra det enklare. Det blir inte enklare om man tillsammans med KCO erbjuder Faktura 14 dagar, Förskottsbetalning, Kortbetalning via Payson. Nu förstår jag att ni kanske har dessa betalsätten delvis för era internationella kunder eller?
    Men det är som sagt inte Klarnas fel att Textalk verkligen inte tänkt till.

    I er kassa kan jag välja Privatperson eller Företagskund. Inget fel i det, men även om privatperson är ibockat så visas ”Faktura – 14 dagar (för företagskunder)” som alternativt betalsätt.

    Jag tror helt ärligt inte ens det blir enklare för era svenska privatkunder med nuvarande utseende/funktion i kassan. KCO ska vara betalsättet. Om man i samma fönster kan välja kort via Payson eller förskottsbetalsning har du tvättat bort all förträfflighet med KCO.

    Vi har fått stor nytta av KCO i vår butik. Otroligt mycket bättre än vad jag förväntat mig.

    Vi säljer också internationellt och till företag men kör dessa köpen separat i vår gamla kassa. Det har fungerat klockrent för oss.

    Sen vet jag ju inte hur en situation ser ut fullt ut, har ni mycket internationella köp, ja då kanske KCO inte är vägen att gå redan nu när det bara finns stöd för SE, No och FI än så länge.

    Men faktum kvarstår, ni kommer nog aldrig få ånjuta fördelarna med KCO när det ser ut som i er kassa, tyvärr. KCO ska ersätta era andra betalsätt inte vara ett betalsätt man väljer bland andra.

    #170020
    Sam
    Deltagare

    @pyhobby 71769 wrote:

    Det blir inte enklare om man tillsammans med KCO erbjuder Faktura 14 dagar, Förskottsbetalning, Kortbetalning via Payson. Nu förstår jag att ni kanske har dessa betalsätten delvis för era internationella kunder eller?

    Det stämmer, KCO funkar fint för svenska kunder men vi måste behålla övriga betalningsalternativ för utländska kunder vilket resulterar i en rörig kassa.

    Ok grabbar, jag skriver till Textalk och återkommer med deras svar här då det finns säkert fler kollegor som har samma problem.

    #170023
    pyhobby
    Deltagare

    Företagsköp och internationella köp bör enligt mig hanteras i en kassa separerad från KCO. Men Textalk ser ut att ha valt en annan väg, betydligt rörigare enligt mitt tycke.

    Hoppas ni får till en smidigare lösning för ni förlorar säkerligen en del kosing på hur det ser ut nu.

    #170039
    Gonte
    Deltagare

    Min spontana tanke på hur det borde kunna fungera (som då måste åstadkommas av textalk själva):

    Butiken har två olika kassor, KCO och övriga betalsätt.

    Kunder som valt annan valuta eller surfar från utlandet: Övriga betalsätt
    (med länk till KCO-kassan om det faktiskt är en svensk privatkund)

    Svenska kunder med svenska kronor: KCO
    (med länk till övriga, för företags- eller utländska kunder)

    #170263
    Allabildelar
    Deltagare

    @Magento 71749 wrote:

    Jag skulle vilja påstå att ditt konverteringstapp från Tyskland beror helt på att tyskar (alltså i Tyskland) över huvud taget inte kan handla med KCO. KCO-Tyskland är ju inte lanserad ännu.

    Såvitt jag förstått finns KCO:s faktura- och kontoalternativ för Sverige, Norge och Finland. Om man väljer att inte ange personnummer kan man ju handla på kort.

    Det här har jag fått till svar av Klarnas support:
    ”Om en norrman handlar i er svenska butik (kräver att han loggat in så ni vet att han verkligen är norrman) skall ni ladda den norska varianten av Iframen. Dito för finnar. Om en dansk handlar i er svenska butik skall ni ladda den svenska Iframen eftersom KCO inte finns i Danmark än. Dansken kan då handla på kort.”

    Det låter ju som en smidig lösning, men för att bli helt på det klara med vad som gäller ställde jag följdfrågor om vem som skötte valutaomvandlingen när man betalade med kort (det borde vara Visa) eftersom vi själva måste valutaomvandla när vi laddar den norska eller finska Iframen.

    Då fick jag följande svar:
    ”Kort svar gällande de andra frågorna är att det generellt sett så att en Checkout-kassa på svenska är för svenska kunder. Det innebär att även om en dansk kan lägga köp med hjälp av VISA-kort så måste de ha en svensk adress.”

    Nu blir jag förvirrad. Vad är det som gäller egentligen? En dansk som bor i Sverige har ju sannolikt både svenskt personnummer och kontokort. Då är det meningslöst att låta honom använda sitt danska kort. Varför accepterar man danska kort om man inte får bo i Danmark? Helt ointuitivt och jag kan inte hitta det i handboken vi har fått. Kan någon peka på rätt sida i handboken om hur köp mellan länder skall gå till?

    #170302
    flennstrom
    Deltagare

    En vara som ska levereras till en svenska adress ska säljas i SEK och Checkouten ska då visas med svenskt språk.

    Motsvarande gäller för Norge men då men NOK förstås. I Finland finns det två språk för butiken att välja på – svenska och finska. Valutan i Finland är Euro.

    En dansk utan svenskt personnummer kan inte betala sin order med faktura. Om dansken befinner sig i Sverige och vill köpa i din butik och leverera till en svensk adress måste han utnyttja möjligheten att köpa utan personnummer och då förskottsbetala ordern med tex sitt Visakort. Orderbeloppet kommer att vara i SEK och Visa gör valutaomvandlingen så att hans danska Visakort blir debiterat rätt DKK.

    Hoppas att detta rätar ut frågetecknen.

    #170304
    Allabildelar
    Deltagare

    @flennstrom 72096 wrote:

    En dansk utan svenskt personnummer kan inte betala sin order med faktura. Om dansken befinner sig i Sverige och vill köpa i din butik och leverera till en svensk adress måste han utnyttja möjligheten att köpa utan personnummer och då förskottsbetala ordern med tex sitt Visakort. Orderbeloppet kommer att vara i SEK och Visa gör valutaomvandlingen så att hans danska Visakort blir debiterat rätt DKK.

    Hoppas att detta rätar ut frågetecknen.

    Nja, inte riktigt. Om dansken befinner sig i Danmark och vill få varan levererad till Danmark, kan han få det om han förskottsbetalar med Visakortet?

    Det här med försäljning till inom-EU-utlandet och utom-EU-länder är krångligt i allmänhet, moms, tull osv, så jag vore glad om jag i alla fall kunde få rätsida på hur Klarna fungerar.

    #170306
    flennstrom
    Deltagare

    I dagsläget inte då vi inte kan ta bedrägeririsken i Danmark (eller något annat land som inte KCO stöder).

    Via KCO är det bara SE, FI och NO som fungerar. Det krävs ett tilläggsavtal för respektive land också.

    Om man har försäljning till andra länder så får man komplettera med andra betalsätt helt enkelt.

    #170314
    Allabildelar
    Deltagare

    @flennstrom 72101 wrote:

    I dagsläget inte då vi inte kan ta bedrägeririsken i Danmark (eller något annat land som inte KCO stöder).
    Via KCO är det bara SE, FI och NO som fungerar. Det krävs ett tilläggsavtal för respektive land också.
    Om man har försäljning till andra länder så får man komplettera med andra betalsätt helt enkelt.

    Okej, då vet jag. Tack för svaret!

Visar 10 inlägg - 491 till 500 (av 621 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.