Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Klarna Checkout – frågor och svar
- Detta ämne har 620 svar, 115 deltagare, och uppdaterades senast för 2 år, 2 månader sedan av Greenbalance.
-
FörfattareInlägg
-
12 november, 2013 kl. 13:30 #169981SamDeltagare
@Richie72 71725 wrote:
Sam, om du kör multishop kan du ha olika betalningsalternativ på olika marknader. Då kan du ha KCO i Sverige och vanliga Klarna i Finland och kortbetalning till Tyskland (till exempel).
Tack för ditt svar Richie! Ditt förslag ingår i mina framtidsplaner. Har köpt motsvarande .de domän och letar efter en passande partner som kan den tyska marknaden bättre än jag.
12 november, 2013 kl. 14:10 #169983JohanKDeltagareytterligare problem med kco.
Hade en kund som inte kunde välja faktura, konto eller julkampanjen..
Han ringde och vi provade själva men det stod att faktura inte va tillgängligt, var vänlig välj annat betalsätt.
Gick in i klarna online och gjorde en manuell faktura på kunden som vart godkänd utan problem??
Varför ska man visa alternativen faktura, konto eller kampanj om kunden inte kan välja detta??
12 november, 2013 kl. 14:28 #169986MagentoDeltagare@Sam 71719 wrote:
Från Textalks support imorse:
”Hej,
Klarna Checkout stöder bara SEK och därför ändras valutan per automatik till SEK.”Jo men Textalk svarar ju inte för alla KCO kunder utan bara sina egna. Invände mot att du lade kritiken på KCO eftersom KCO faktiskt hanterar SEK, EURO och NOK.
12 november, 2013 kl. 14:48 #169989SamDeltagare@Magento 71736 wrote:
Jo men Textalk svarar ju inte för alla KCO kunder utan bara sina egna. Invände mot att du lade kritiken på KCO eftersom KCO faktiskt hanterar SEK, EURO och NOK.
Förmodar att det gäller om man har avtal med Klarna för Norge också.
Vi har avtal bara för Sverige och där ingår även kortbetalning som betalningsalternativ oavsett vilket land kunden köper ifrån. I så fall det minsta man kan förvänta sig att utländska kunder kan se beloppet i annat än SEK i kassan. Surfar du in i vår butik från t.ex. Tyskland då visas alla priser i EUR och sen när du kommer till kassan står det plötsligt ”259 kr i frakt” för en matta (29€ i praktiken och innan KCO). Då kan det verka avskräckande för det är inte många som har valutakursen i huvudet. Dessutom, 259 är rent psykologiskt mycket mer än 29. Det kan uppfattas som för dyrt helt enkelt och vår konverteringsnedgång pekar åt att så är fallet.
När det gäller kopplingen till Textalk i inlägget, det var mitt bidrag till någon som tidigare i tråden undrade om hur det funkar med kombination KCO och Textalk. Håller med om detta uppfattas som off topic i denna tråd.
12 november, 2013 kl. 15:31 #169997MagentoDeltagare@Sam 71740 wrote:
Förmodar att det gäller om man har avtal med Klarna för Norge också.
Vi har avtal bara för Sverige och där ingår även kortbetalning som betalningsalternativ oavsett vilket land kunden köper ifrån. I så fall det minsta man kan förvänta sig att utländska kunder kan se beloppet i annat än SEK i kassan. Surfar du in i vår butik från t.ex. Tyskland då visas alla priser i EUR och sen när du kommer till kassan står det plötsligt ”259 kr i frakt” för en matta (29€ i praktiken och innan KCO). Då kan det verka avskräckande för det är inte många som har valutakursen i huvudet. Dessutom, 259 är rent psykologiskt mycket mer än 29. Det kan uppfattas som för dyrt helt enkelt och vår konverteringsnedgång pekar åt att så är fallet.
När det gäller kopplingen till Textalk i inlägget, det var mitt bidrag till någon som tidigare i tråden undrade om hur det funkar med kombination KCO och Textalk. Håller med om detta uppfattas som off topic i denna tråd.
Jag skulle vilja påstå att ditt konverteringstapp från Tyskland beror helt på att tyskar (alltså i Tyskland) över huvud taget inte kan handla med KCO. KCO-Tyskland är ju inte lanserad ännu.
12 november, 2013 kl. 16:18 #170001flennstromDeltagare@Sam 71740 wrote:
Vi har avtal bara för Sverige och där ingår även kortbetalning som betalningsalternativ oavsett vilket land kunden köper ifrån. I så fall det minsta man kan förvänta sig att utländska kunder kan se beloppet i annat än SEK i kassan. Surfar du in i vår butik från t.ex. Tyskland då visas alla priser i EUR och sen när du kommer till kassan står det plötsligt ”259 kr i frakt” för en matta (29€ i praktiken och innan KCO). Då kan det verka avskräckande för det är inte många som har valutakursen i huvudet. Dessutom, 259 är rent psykologiskt mycket mer än 29. Det kan uppfattas som för dyrt helt enkelt och vår konverteringsnedgång pekar åt att så är fallet.
KCO kan visas i tre olika valutor, SEK (SE), NOK (NO), EUR (FI). Det finns ingen mekanism som känner av vilket land som kunden kommer från utan det måste butiken tala om för KCO. Har kunden valt Finland i webbutiken så måste KCO ”få reda” på det genom att sätta valuta och språk som KCO ska använda.
Tyskland stöds inte alls av KCO i dagsläget.
12 november, 2013 kl. 17:46 #170003pyhobbyDeltagareSom andra varit inne på, problemet ligger nog inte hos Klarna i detta fallet.
Jag har full förståelse för att konverteringen för era tyska kunder rasat. KCO ligger ju förvalt även för tyska kunder och KCO har ju som sagt inget stöd för Tyskland än.KCO borde inte visas alls för era tyska kunder, upplagt för problem så som ni har det idag tyvärr.
12 november, 2013 kl. 20:46 #170010SamDeltagarePoängen är att detta problem inte existerade med gamla Klarna som vi har kört i 2 år. Då kunde man ta med sig den förvalda valutan hela vägen genom processen och ändå ut i checkouten utan att den ändras till SEK.
Alltså problemet har uppstått vid övergången till KCO för en månad sen.
12 november, 2013 kl. 21:19 #170011DanDeltagareJa och det är ju Textalk som integrerat fel isåfall?
KCO-framen visar väl bara vad den blir tillsagd av kassa-sidan. Så om man inte säger i kassasidan vilken valuta KCO ska visa, ja då visar den SEK?
Och då är felet i Textalk?
12 november, 2013 kl. 21:53 #170013SamDeltagare@Dan 71763 wrote:
Ja och det är ju Textalk som integrerat fel isåfall?
KCO-framen visar väl bara vad den blir tillsagd av kassa-sidan. Så om man inte säger i kassasidan vilken valuta KCO ska visa, ja då visar den SEK?
Och då är felet i Textalk?
Hm, tror inte det Dan. Så här resonerar jag, rätta mig gärna om jag har fel:
Om vi har bara Klarna Sverige integrerat (och det har vi) då väljer den alltid SEK i kassan. Vidare, eftersom KCO är förvald betalningsmetod då ändras valutan till SEK så fort man hamnar i kassan och det är där krångel uppstår för då krävs det ytterligare två (små men ändå överflödiga) steg för kunden för att hamna till rätt valuta och inse vad det egentligen kostar att handla. Nämligen då måste man välja kortbetalning som metod och sen välja EUR som valuta. Visst, betalningsmetoden måste man välja oavsett (om den förvalda inte passar) men det kritiska här är att kunden stoppar i varukorgen en produkt som kostar exempelvis 549 € och framme i kassan står det plötsligt 6295 av nånting.
Återigen, två små extra steg men hela idéen med KCO var att förenkla. Kassan är bland de känsligaste moment i en webbutik och där ska allt funka friktionsfritt. Det blev kanske så för våra svenska kunder men vi tappade de tyska som det ser just nu…
En effektiv lösning kan vara att ställa in kortbetalning som förvald betalningsmetod men då strider man mot avtal med Klarna.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.