Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Klarna Checkout – frågor och svar
- Detta ämne har 620 svar, 115 deltagare, och uppdaterades senast för 2 år, 2 månader sedan av Greenbalance.
-
FörfattareInlägg
-
4 juli, 2013 kl. 06:24 #165580danielanderssonDeltagare
@pyhobby 66571 wrote:
Upptäckte precis att ”Fyll i fälten med facebook” inte fungerar i KCO (Testat i olika butiker). Är det lika för er andra eller är det min dator som packat ihop?
Det har varit så ett tag, märkte det för några veckor sen.. Facebook kanske blev arga?
15 juli, 2013 kl. 07:13 #165899pyhobbyDeltagareNu har jag använt KCO i snart två veckor och är över lag väldigt nöjd. Särskilt efter ett litet test under gårdagen då jag bad ett par mindre datorvana personer handla i butiken, både via KCO och gamla kassan.
Dock är det vissa detaljer bakom kulisserna som känns märkliga.
Om en kund hör av sig och vill lägga till en vara tänkte jag att det vore lämpligt att använda funktionen ”lägg till artikel” i Klarna Online.
Funktionen ser ut att fungera, varan läggs till i Klarna Online och allting ser ut att vara frid och fröjd. Men jag började fundera ”Undrar hur Klarna gör om kunden betalt direkt via kor/bank?”. Kontaktade Klarna för att få reda på hur man löste detta och fick till svar att funktionen inte fungerade med KCO. Samt att man från Klarnas sida varit tydliga mot anslutna butiker att funktionen inte fungerar. Nu till problemet, jag har inte hört ett knyst angående detta.Har ni andra som använder KCO informerats om att ”Lägg till artikel” skjuter lösa skott?
Edit: Fick precis bekräftat att det fungerar när kunden valt att betala via faktura. Så då är det bara i de fallen där kunden valt kort/bankbetalning som det inte fungerar. Dock kan man ju inte se i Klarna Online hur kunden betalt men det går ju att ta reda på i alla fall.
18 juli, 2013 kl. 08:07 #165976flennstromDeltagareNär man ska administrera order från Klarna Checkout är det viktigt att man använder merchants.klarna.com. Där kan man tex se på varje order vilket betalsätt som använts och om man försöker utöka en order som är förskottsbetald får man ett meddelande.
18 juli, 2013 kl. 08:16 #165978JoelDeltagare@flennstrom 67031 wrote:
När man ska administrera order från Klarna Checkout är det viktigt att man använder merchants.klarna.com. Där kan man tex se på varje order vilket betalsätt som använts och om man försöker utöka en order som är förskottsbetald får man ett meddelande.
Det vore grymt om man kunde utöka en order som är förskottsbetald, exempelvis genom att Klarna Online ger en retururl som man kan skicka till kunden för att betala den summan som fattas, genom att helt enkelt hamna på en KCO-sida och välja betalsätt på nytt.
18 juli, 2013 kl. 12:03 #165983JimmyDeltagareDet vore kanon om det var så.
Men jag kan inte hitta den informationen i merchants.klarna.com, och när jag pratade med supporten för en stund sedan så menar de att den funktionen är på gång men finns inte ännu.
Det går att se vilket betalningssätt kunden valt efter att man aktiverat reservationen men då är det för sent, då går det inte längre att utöka ordern.Du får gärna klargöra Fredrik, om det är något som jag och supporten har missat?!
@flennstrom 67031 wrote:
När man ska administrera order från Klarna Checkout är det viktigt att man använder merchants.klarna.com. Där kan man tex se på varje order vilket betalsätt som använts och om man försöker utöka en order som är förskottsbetald får man ett meddelande.
18 juli, 2013 kl. 12:33 #165985flennstromDeltagareMan kan se vilket betalsätt en kund använt, än så länge bara på fakturor. Inom kort kommer man att kunna se det på reservationer också.
Om man lägger till en vara på en reservation kommer systemet att protestera om reservationen är förskottsbetald. Om kunden valt faktura kommer det att gå att utöka ordern, så länge som kundens kreditlimit tillåter det förstås.
19 juli, 2013 kl. 21:57 #166026Kalle86DeltagareEn sak jag undrar över.
Om jag köper en vara i min kompis namn med hans uppgifter och får den skickat hem till honom och klarna godkänner vad händer sen? Min kompis har inte beställt varan. Vem tar risken. Säg att varan kostar 400 kr och min kompis vill inte ha den då han inte beställt den men beställningen ändå gått igenom då jag kan hans personuppgifter.
Har länge undrat över detta
19 juli, 2013 kl. 23:51 #166030MagentoDeltagare@Kalle86 67089 wrote:
En sak jag undrar över.
Om jag köper en vara i min kompis namn med hans uppgifter och får den skickat hem till honom och klarna godkänner vad händer sen? Min kompis har inte beställt varan. Vem tar risken. Säg att varan kostar 400 kr och min kompis vill inte ha den då han inte beställt den men beställningen ändå gått igenom då jag kan hans personuppgifter.
Har länge undrat över detta
Du har väl begått något i stil med bedrägeri och urkundsförfalskning.
20 juli, 2013 kl. 08:32 #166035Kalle86Deltagare@Magento 67093 wrote:
Du har väl begått något i stil med bedrägeri och urkundsförfalskning.
Ju självklart, men hur ser proceduren ut från klarnas synvinkel?
Hur drabbas butiken, dom och personen som blivit utsatt för bedrägeri?
Vad händer när den som fått hem varor och fakturan ringer till klarna och säger att han inte beställt nåt? Måste han göra polisanmäla? kommer butiken få tillbaka sin vara och få stå för frakten? Vad om det är en specialbeställd vara som inte går att lämna tillbaka?
Jag vill gärna veta svaret på mina frågor ur klarnas synvinkel och hur dom agerar.
22 juli, 2013 kl. 05:50 #166065flennstromDeltagareDen som inte beställt något ska inte betala för det.
Har vi godkänt beställningen så kommer butiken att få betalt för varorna.Vi äger då varorna och vi kan be kunden skicka dem till oss (på vår bekostnad). Vi kan också komma överens med butiken om att de tar tillbaka varorna.
För att vi ska ta bedrägeririsken måste butiken ha följt vår bedrägeripolicy (som varje butik kan se i Klarna Online), tex skickat försändelsen med en spårbar och försäkrad leveransmetod.
Polisanmälan kan både butiken, vi och konsumenten göra.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.