Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Klarna Checkout – frågor och svar
- Detta ämne har 620 svar, 115 deltagare, och uppdaterades senast för 2 år, 1 månad sedan av Greenbalance.
-
FörfattareInlägg
-
2 maj, 2013 kl. 17:12 #163549TinaDeltagare
Jag har stött på KCO två gånger när jag har handlat. Första gången gick jag igenom kassan och valde sedan att byta till kortbetalning (handlar aldrig på faktura om jag kan undvika det). Givetvis strulade mitt kort (jag hade glömt att uppdatera uppgifterna jag hade nerskrivna – mitt fel) och när jag till slut kom på det så gick det igenom. Men om jag hade suttit på jobbet tex och inte haft tillgång till de nya uppgifterna så hade jag inte i det läget kunnat avbryta ordern och göra om den hemma istället, utan jag hade fått det på faktura. Vilket jag inte ville.
Så nästa gång jag stötte på KCO så valde jag Paypal.
3 maj, 2013 kl. 06:38 #163590bslaskDeltagare@pyhobby 64148 wrote:
Fram tills att KCO är igång för företag och internationella kunder är det upp till en själv/butiksleverantören att fixa till en snygg lösning.
Jag tycker själv att Talex har gjort en snygg lösning där företagskunder och internationella kunder enkelt slussas till ”den vanliga kassan”.
Förhoppningsvis är dessa problemen snart ur världen:)
Nu kanske jag misstar mig, men vill minnas att det någonstans i tråden görs klart att Utland & Företag inte låg inom det närmaste i utvecklingspipen
20 maj, 2013 kl. 09:59 #164236Kenan83DeltagareJag har ansökt ang klarna checkout. Jag har även köpt en färdig template från themeforest till magento.
Har även en nystartad AB med över 200K i kapital och varor i den.
Nu tjatar säljaren från klarna att deras ”säkerhetsavdelning” ville se min butik online med produkter och att det ska kunna gå att lägga till dom i kassan.
Då jag redan visat vilken theme jag köpt så förstår jag inte varför dom tvivlar på mig?
Efter jag gjort det så säger dom att det kommer ta ca 14 dagar innan klarna är igång i min butik, så jag hngen lust att varken lägga ut min butik eller lägga in testprodukter och ändra designen för att dom ska kunna leka med den. Jag har 1000 andra grejer jag måste göra.
Det jag skulle kunna göra är att jag öppnar en gratisbutik hos någon annan (ex textalt) och ansöker på så sätt, men varför är dom så här jobbiga? Var dom det mot er också?
Nu har jag ingen lust att ha klarna längre, har fått över 10 mail från honom ang det här.
20 maj, 2013 kl. 10:02 #164237MagentoDeltagare@Kenan83 65009 wrote:
Jag har ansökt ang klarna checkout. Jag har även köpt en färdig template från themeforest till magento.
Har även en nystartad AB med över 200K i kapital och varor i den.
Nu tjatar säljaren från klarna att deras ”säkerhetsavdelning” ville se min butik online med produkter och att det ska kunna gå att lägga till dom i kassan.
Då jag redan visat vilken theme jag köpt så förstår jag inte varför dom tvivlar på mig?
Efter jag gjort det så säger dom att det kommer ta ca 14 dagar innan klarna är igång i min butik, så jag hngen lust att varken lägga ut min butik eller lägga in testprodukter och ändra designen för att dom ska kunna leka med den. Jag har 1000 andra grejer jag måste göra.
Det jag skulle kunna göra är att jag öppnar en gratisbutik hos någon annan (ex textalt) och ansöker på så sätt, men varför är dom så här jobbiga? Var dom det mot er också?
Nu har jag ingen lust att ha klarna längre, har fått över 10 mail från honom ang det här.
Det bottnar i att Klarna har riktlinjer för att t.ex. frakt tydligt ska framgå, varukorg/minicart skall vara presenterat när du befinner dig på checkoutsidan.
20 maj, 2013 kl. 10:07 #164238GonteDeltagare@Kenan83 65009 wrote:
Jag har ansökt ang klarna checkout. Jag har även köpt en färdig template från themeforest till magento.
Har även en nystartad AB med över 200K i kapital och varor i den.
Nu tjatar säljaren från klarna att deras ”säkerhetsavdelning” ville se min butik online med produkter och att det ska kunna gå att lägga till dom i kassan.
Då jag redan visat vilken theme jag köpt så förstår jag inte varför dom tvivlar på mig?
Efter jag gjort det så säger dom att det kommer ta ca 14 dagar innan klarna är igång i min butik, så jag hngen lust att varken lägga ut min butik eller lägga in testprodukter och ändra designen för att dom ska kunna leka med den. Jag har 1000 andra grejer jag måste göra.
Det jag skulle kunna göra är att jag öppnar en gratisbutik hos någon annan (ex textalt) och ansöker på så sätt, men varför är dom så här jobbiga? Var dom det mot er också?
Nu har jag ingen lust att ha klarna längre, har fått över 10 mail från honom ang det här.
Gissningsvis för att vad någon säger sig sälja, och vad hen sen faktiskt säljer i sin butik faktiskt inte alltid stämmer överens. Likaså ställer klarna krav på t.ex. hur tydligt köpvillkor framgår, vilken information kunden ser i kassan etc och vill lägga ett par testordrar för att se att all överförd data blir korrekt mellan din butik och deras system (tänk annars om kunder började få fakturor på fel belopp eller liknande för att integrationen felar).
Sen är det ju trots allt så att du ändå måste fixa med din webbutik om du ska ha någon webbutik att sälja varor i, så det är ju ingenting du gör bara för att klarna ska kunna leka med den
20 maj, 2013 kl. 10:12 #164239flennstromDeltagareVi är väldigt noga att allt ska bli korrekt med varje ny butik. Det har blivit ännu viktigare när vi nu sköter både kort och direktbankbetalningar. Både banker och Visa/Mastercard har strikta riktlinjer för hur det ska se ut. Det här kan naturligtvis kännas byråkratiskt och onödigt.
Men samtliga dessa riktlinjer och processer syftar till att säkerställa att konsumenten som handlar i en webbutik med Klarna Checkout har fått all information på rätt sätt. Vi ser Klarna som en garant för ett säkert köp. För att vi ska kunna ta det ansvaret så måste vi följa rutiner. Rutinerna är dels interna på Klarna och dels måste vi i vår tur följa rutiner som är uppställda av kortföretag och banker.
Som du säger, en plattform har redan gått igenom en certifieringsprocess och där är startsträckan lite kortare.
20 maj, 2013 kl. 10:21 #164240Kenan83Deltagare@Magento 65010 wrote:
Det bottnar i att Klarna har riktlinjer för att t.ex. frakt tydligt ska framgå, varukorg/minicart skall vara presenterat när du befinner dig på checkoutsidan.
Ja men för det måste min butik vara klar, och jag har ingen lust att lägga ut min butik då dom ändå inte kommer kunna ge mig KCO direkt, utan jag måste vänta ca 14 dagar.
@Gonte 65011 wrote:
Gissningsvis för att vad någon säger sig sälja, och vad hen sen faktiskt säljer i sin butik faktiskt inte alltid stämmer överens. Likaså ställer klarna krav på t.ex. hur tydligt köpvillkor framgår, vilken information kunden ser i kassan etc och vill lägga ett par testordrar för att se att all överförd data blir korrekt mellan din butik och deras system (tänk annars om kunder började få fakturor på fel belopp eller liknande för att integrationen felar).
Sen är det ju trots allt så att du ändå måste fixa med din webbutik om du ska ha någon webbutik att sälja varor i, så det är ju ingenting du gör bara för att klarna ska kunna leka med den
Ja, men jag får använda KCO i flera butiker. Dom sa även att jag kan lägga in vilken produkt jag vill, dom vill bara testa. Säljaren har inte sagt något om det, ha nvill bara att jag lägger upp min butik och att det ska gå att lägga in en vara i korgen, det är allt. Han har inte sagt nåt om köpvilkor eller att jag ska integrera det med deras system.
Ja, det är ganska logiskt att jag måste fixa med min webbutik för att kunna sälja, bra slutsats där.
@flennstrom 65012 wrote:
Vi är väldigt noga att allt ska bli korrekt med varje ny butik. Det har blivit ännu viktigare när vi nu sköter både kort och direktbankbetalningar. Både banker och Visa/Mastercard har strikta riktlinjer för hur det ska se ut. Det här kan naturligtvis kännas byråkratiskt och onödigt.
Men samtliga dessa riktlinjer och processer syftar till att säkerställa att konsumenten som handlar i en webbutik med Klarna Checkout har fått all information på rätt sätt. Vi ser Klarna som en garant för ett säkert köp. För att vi ska kunna ta det ansvaret så måste vi följa rutiner. Rutinerna är dels interna på Klarna och dels måste vi i vår tur följa rutiner som är uppställda av kortföretag och banker.
Som du säger, en plattform har redan gått igenom en certifieringsprocess och där är startsträckan lite kortare.
OK, det var inte så dom har sagt. Dom vill bara se en produkt i min shop (valfritt) och att man ska kunna lägga den i kassan. Tror inte ens jag nån gång sagt till säljaren vad jag ska sälja,
Ja, men då kan jag registrera mig på en sån plattform, och när jag fått OK från er förra över det till min riktiga webshop istället?
20 maj, 2013 kl. 10:31 #164241bizDeltagare@Kenan83 65013 wrote:
OK, det var inte så dom har sagt. Dom vill bara se en produkt i min shop (valfritt) och att man ska kunna lägga den i kassan. Tror inte ens jag nån gång sagt till säljaren vad jag ska sälja,
Ja, men då kan jag registrera mig på en sån plattform, och när jag fått OK från er förra över det till min riktiga webshop istället?
Du har väl en utvecklings site som klarna kan få tillgång till för att se butiken och även testa?
Du får inte sälja vad som helst med KCO tex p-rullar är inte tillåtet enligt klarnas policy, iafall som liten butik, om du omsätter lika mycket som ginza tex så går det bra att sälja p-rullar även med KCO då gäller inte policyn längre
20 maj, 2013 kl. 10:40 #164242Kenan83Deltagare@biz 65014 wrote:
Du har väl en utvecklings site som klarna kan få tillgång till för att se butiken och även testa?
Du får inte sälja vad som helst med KCO tex p-rullar är inte tillåtet enligt klarnas policy, iafall som liten butik, om du omsätter lika mycket som ginza tex så går det bra att sälja p-rullar även med KCO då gäller inte policyn längre
Ju det har jag, och jag blir la tvungen att lägga ut den. Men funderar starkt att byta till nån annan istället, för om jag får så här mycket krångel med odm i början gud vet hur det kommer bli senare, speciellt med deras 24 månader bindningstid.
Haha ja du, its all about the money
20 maj, 2013 kl. 10:54 #164243flennstromDeltagare@Kenan83 65013 wrote:
Ja, men då kan jag registrera mig på en sån plattform, och när jag fått OK från er förra över det till min riktiga webshop istället?
Rutinerna är till för att dina kunder, du och vi och våra samarbetspartner ska slippa klagomål och missnöjda kunder och i längden även ett urholkat förtroende för e-handeln som sådan. Därför ber jag dig att ta dig igenom processen som vi gör allt för att förenkla genom att guida dig och ge dig stöd.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.