Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Klarna Checkout – frågor och svar
- Detta ämne har 620 svar, 115 deltagare, och uppdaterades senast för 2 år, 2 månader sedan av Greenbalance.
-
FörfattareInlägg
-
16 april, 2013 kl. 20:59 #162857Societic Hair SwedenDeltagare
@flennstrom 63451 wrote:
Personnummer frågas bara för de kunder som inte handlat någonstans med Klarna på kombinationen epost och postnummer. Normalt är detta en minoritet, men för vissa shoppar som riktar sig till helt nya ehandelskunder kan detta såklart se annorlunda ut.
Ok..tyvärr är jag en av dem
@flennstrom 63451 wrote:
Idén med en video som visar hur det funkar är bra. Att lägga länken i Checkouten tror jag inte är rätt väg då det skulle röra till det för alla de som redan fattar. Bättre att tex skicka videon till kunderna när butiken går live med KCO.
Bara videon kommer så spelar det ingen roll.
Jag kan personligen tänka mig att ha en rad precis ovanför kassan eller i sidebar med en länk till videon under en kortare period tills folk känner igen sig.@flennstrom 63451 wrote:
Du kan ju spela in ett köp med dina egna uppgifter också
Tyvärr så känner jag att jag helst undviker att blotta mina personuppgifter offentligt på nätet.
@flennstrom 63451 wrote:
Det här förstår jag inte alls. (loopen)
Det poppar upp en ruta där man kan välja mellan:
1. Prova igen med andra uppgifter
2. Fortsätta utan att ange personnummer.När man trycker på att fortsätta ange utan personnummer så dyker den lilla cirkel upp när Klarna Checkout laddar / tänker och den fastnar i en loop.
Går runt, runt och laddar / tänker i all evighet och det går inte att stänga ner rutan på något sätt.@flennstrom 63451 wrote:
Testuppgifterna för KCO fungerar bara i testmiljön. De ”vanliga” testpersonerna fungerar inte i KCO, vare sig i testmiljö eller i skarp. Det går heller inte att med testuppgifterna testa olika flöden i KCO.
Det hade varit nice med testpersoner för KCO oxå
20 april, 2013 kl. 12:28 #163011BjornAnderssonDeltagareNär man ska beställa med Klarna checkout står det idag
”Direktbetalning – Nordea, SEB, Swedbank, Handelsbanken”Har haft ett par kunder som påpekat att det inte stämmer och att det inte går att göra direktbetalning med Swedbank. Hur står det till med detta?
20 april, 2013 kl. 14:35 #163016JoelDeltagare@BjörnAndersson 63632 wrote:
När man ska beställa med Klarna checkout står det idag
”Direktbetalning – Nordea, SEB, Swedbank, Handelsbanken”Har haft ett par kunder som påpekat att det inte stämmer och att det inte går att göra direktbetalning med Swedbank. Hur står det till med detta?
Jag har fått följande svar från Klarna tidigare:
Vi stödjer direktbetalning via Swedbank och tanken är att alla ska ha det men ibland så är Swedbank långsamma med att godkänna allting så vi går live utan Swedbank och sen läggs det till automatiskt när Swedbank godkänner det.
Ett tips till Klarna är väl att helt enkelt stryka Swedbank från KCO-fönstret för kunder som ännu inte fått det aktiverat.
20 april, 2013 kl. 15:24 #163020PelmeredDeltagareJag håller på att kolla på betalningslösningar för min nya ehandel och Klarna Checkout verkar vara ett väldigt bra alternativ av flera anledningar.
Fråga 1:
Vad jag förstår fungerar bara tjänsten i Sverige som det är nu och det är en verkligen en dealbreaker. Jag hittade på er hemsida att ni ska lägga till fler länder under 2013 (”Flera länder planeras att läggas till under 2013.”). Kan du precisera detta mer? Vilka länder är det tal om och när kommer det att fungera?
Vilka betalningsalternativ kommer kunna erbjudas?
Går det inte att ordna så att utländska kunder i alla fall kan förskottsbetala med kort?Fråga 2:
Om kunden väljer faktura och ni inte beviljar kredit, kan man då gå tillbaka och välja att någon av direktbetalningsalternativen? Hur tydligt är det att man kan gå tillbaka och göra detta? Har ni någon statistik på hur många som inte fullföljer sitt köp när det inträffar?Fråga 3:
Eftersom hela utcheckningen sker i en iFrame så förlorar man ju kontrollen över vad som händer där. Kan man få ut någon statistik om saker som exempelvis hur lång tid kunderna spenderar i varje fält och vilket fält eller vilket steg i processen de droppar ut på? Kolla på Form Analytics – Measuring and Optimizing Your Online Forms för att se på ett ungefär vad jag är ute efter. Det behöver dock inte vara riktigt så avancerat.
Men transparens när det gäller det här är jag nog helt såld på konceptet(förutsatt att ni lägger till fler länder snart).Fråga 4:
Finns det några möjligheter att lägga in egen text på något ställe i processen? Vilka ställen i så fall?Fråga 5:
Jag kommer implementera detta i WooCommerce. Finns det någon demobutik som använder WooComemrce om man kan kolla på hur det fungerar?20 april, 2013 kl. 18:21 #163028BjornAnderssonDeltagare@Joel 63638 wrote:
Jag har fått följande svar från Klarna tidigare:
Ett tips till Klarna är väl att helt enkelt stryka Swedbank från KCO-fönstret för kunder som ännu inte fått det aktiverat.
Tack för klargörandet. Det lät minst sagt amatörmässigt. Men vad vet jag det kanske är det som höjer konverteringen med upp till 27%
20 april, 2013 kl. 21:16 #163035Societic Hair SwedenDeltagare@Pelmered 63642 wrote:
Jag håller på att kolla på betalningslösningar för min nya ehandel och Klarna Checkout verkar vara ett väldigt bra alternativ av flera anledningar.
Fråga 1:
Vad jag förstår fungerar bara tjänsten i Sverige som det är nu och det är en verkligen en dealbreaker. Jag hittade på er hemsida att ni ska lägga till fler länder under 2013 (”Flera länder planeras att läggas till under 2013.”). Kan du precisera detta mer? Vilka länder är det tal om och när kommer det att fungera?
Vilka betalningsalternativ kommer kunna erbjudas?
Går det inte att ordna så att utländska kunder i alla fall kan förskottsbetala med kort?Fråga 2:
Om kunden väljer faktura och ni inte beviljar kredit, kan man då gå tillbaka och välja att någon av direktbetalningsalternativen? Hur tydligt är det att man kan gå tillbaka och göra detta? Har ni någon statistik på hur många som inte fullföljer sitt köp när det inträffar?Fråga 3:
Eftersom hela utcheckningen sker i en iFrame så förlorar man ju kontrollen över vad som händer där. Kan man få ut någon statistik om saker som exempelvis hur lång tid kunderna spenderar i varje fält och vilket fält eller vilket steg i processen de droppar ut på? Kolla på Form Analytics – Measuring and Optimizing Your Online Forms för att se på ett ungefär vad jag är ute efter. Det behöver dock inte vara riktigt så avancerat.
Men transparens när det gäller det här är jag nog helt såld på konceptet(förutsatt att ni lägger till fler länder snart).Fråga 4:
Finns det några möjligheter att lägga in egen text på något ställe i processen? Vilka ställen i så fall?Fråga 5:
Jag kommer implementera detta i WooCommerce. Finns det någon demobutik som använder WooComemrce om man kan kolla på hur det fungerar?1. Det är väl de länder som Klarna finns i idag som Norge, Danmark, Tyskland osv och de kommer väl när de kommer.
För utländska kunder se svar på fråga 5.2. Kunden uppger personnummer och kreditupplysning görs innan man får välja betalningsalternativ.
Klarar kunden inte upplysningen och inte får handla på faktura så syns inte ens fakturaalternativet utan de måste välja mellan kort / direktbetalning.3. Vill jag också ha svar på.
4. Tror inte det eftersom hela poängen med KCO är att de skall se exakt likadant ut på alla butiker.
5. KCO ser likadant ut på alla plattformar.
Det som händer i KCO är att du skapar en Klarna Checkout sida som kunderna skickas till istället för den vanliga Woo Checkout sidan när det dags att gå till kassan och betala.Här kan du dock lägga in en länk till standard Checkout på Woo och låta utländska kunder att betala med t.ex Paypal.
22 april, 2013 kl. 05:37 #163062flennstromDeltagare@Pelmered 63642 wrote:
Fråga 1:
Vad jag förstår fungerar bara tjänsten i Sverige som det är nu och det är en verkligen en dealbreaker. Jag hittade på er hemsida att ni ska lägga till fler länder under 2013 (”Flera länder planeras att läggas till under 2013.”). Kan du precisera detta mer? Vilka länder är det tal om och när kommer det att fungera?
Vilka betalningsalternativ kommer kunna erbjudas?
Går det inte att ordna så att utländska kunder i alla fall kan förskottsbetala med kort?Fråga 2:
Om kunden väljer faktura och ni inte beviljar kredit, kan man då gå tillbaka och välja att någon av direktbetalningsalternativen? Hur tydligt är det att man kan gå tillbaka och göra detta? Har ni någon statistik på hur många som inte fullföljer sitt köp när det inträffar?Fråga 3:
Eftersom hela utcheckningen sker i en iFrame så förlorar man ju kontrollen över vad som händer där. Kan man få ut någon statistik om saker som exempelvis hur lång tid kunderna spenderar i varje fält och vilket fält eller vilket steg i processen de droppar ut på? Kolla på Form Analytics – Measuring and Optimizing Your Online Forms för att se på ett ungefär vad jag är ute efter. Det behöver dock inte vara riktigt så avancerat.
Men transparens när det gäller det här är jag nog helt såld på konceptet(förutsatt att ni lägger till fler länder snart).Fråga 4:
Finns det några möjligheter att lägga in egen text på något ställe i processen? Vilka ställen i så fall?Fråga 5:
Jag kommer implementera detta i WooCommerce. Finns det någon demobutik som använder WooComemrce om man kan kolla på hur det fungerar?1. Landordningen är Norge/Finland först, leverans innan hösten. Därefter är det inte bestämt i vilken ordning länderna kommer att följa. Vi har också planer på att lösa kortbetalning i EU, jag har ingen tidsplan på det ännu dock.
2. Det finns två fall när detta kan inträffa.
a, Kunden har handlat tidigare och vi vet att den inte är kreditvärdig för det aktuella köpet. Då visas Kort och bankbetalning direkt. Se Nekad kredit i Klarna Checkout | eVERYTHING
b, Kunden har inte handlat tidigare så vi måste göra en extern upplysning. Då visas alla betalsätt i samma utseende som a. Först när kunden trycker på slutför köp kan vi göra en upplysning, kunden kan då bli nekad och då gråas Fakturavalet bort och kunden kan välja mellan kort och bank.3. Vi har själva fullständig koll på formuläret. Vi gör 10000-tals transaktioner varje dag och har därför unika möjligheter att testa olika utseenden. En av idéerna med KCO är just att du som e-handlare ska kunna lita på att kassan är så bra som möjligt och koncentrera dig på andra delar av din verksamhet.
4. Inne i IFramen kan du skicka in ditt företagsnamn och en länk till dina köpvillkor. I övrigt är du hänvisad till att lägga text i designen som Iframen ligger i.
5. Nej inte ännu. Kolla med Klarna Checkout för WooCommerce… snart på gång – Krokedil Produktionsbyrå AB
22 april, 2013 kl. 06:17 #163063PelmeredDeltagare@flennstrom 63692 wrote:
1. Landordningen är Norge/Finland först, leverans innan hösten. Därefter är det inte bestämt i vilken ordning länderna kommer att följa. Vi har också planer på att lösa kortbetalning i EU, jag har ingen tidsplan på det ännu dock.
2. Det finns två fall när detta kan inträffa.
a, Kunden har handlat tidigare och vi vet att den inte är kreditvärdig för det aktuella köpet. Då visas Kort och bankbetalning direkt. Se Nekad kredit i Klarna Checkout | eVERYTHING
b, Kunden har inte handlat tidigare så vi måste göra en extern upplysning. Då visas alla betalsätt i samma utseende som a. Först när kunden trycker på slutför köp kan vi göra en upplysning, kunden kan då bli nekad och då gråas Fakturavalet bort och kunden kan välja mellan kort och bank.3. Vi har själva fullständig koll på formuläret. Vi gör 10000-tals transaktioner varje dag och har därför unika möjligheter att testa olika utseenden. En av idéerna med KCO är just att du som e-handlare ska kunna lita på att kassan är så bra som möjligt och koncentrera dig på andra delar av din verksamhet.
4. Inne i IFramen kan du skicka in ditt företagsnamn och en länk till dina köpvillkor. I övrigt är du hänvisad till att lägga text i designen som Iframen ligger i.
5. Nej inte ännu. Kolla med Klarna Checkout för WooCommerce… snart på gång – Krokedil Produktionsbyrå AB
Tack för svaren!
1. Okej. Det känns helt klart som en dealbreaker att man inte ens kan erbjuda kortbetalningar för alla genom KCO. På ditt svar låter det som om ni inte kommer få kortbetalningar inom EU inom ett år, och är bara kort inom EU måste man ju ändå erbjuda någon form av fallbacklösning om man satsar lite utanför Sverige. Jag tycker ni borde lägga krutet här och det borde inte ta så lång tid att få igång eftersom all avancerad funktionalitet med kreditbedömningar m.m. kan tas bort helt.
Hade KCO varit en helhetslösning som fixade allt åt mig för både svenska och internationella kunder så hade så hade jag varit såld, för jag gillar verkligen tänket.2. Det låter bra och vettigt.
3. Tolkar det som att det inte kommer finnas några möjligheter att få någon information om detta så att man göra egna analyser. Det är synd.
4. Tack. Ja, det är väl viktigare att försöka hålla ett enhetligt gränssnitt.
5. Den har väl varit ute i nästan en månad? KCO-uppdateringen släpptes väl i påsk? Jag antar att det inte finns någon demobutik med WC då
22 april, 2013 kl. 15:37 #163114WoolwichDeltagareHur ser KCO-avtalet ut? Kan man välja att återgå till sin gamla kassa med andra betalleverantörer (t.ex. SveaWebPay) eller är man tvingad att använda Klarna Checkout under hela avtalstiden på 24 månader?
23 april, 2013 kl. 07:21 #163139flennstromDeltagareAvtalet gäller i 24 mån och du kan inte ha en annan lösning som gör samma sak (kort, direktbank, faktura, konto till privatkonsumenter i Sverige). Du kan komplettera tex med Postförskott.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.