Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Klarna Checkout – frågor och svar
- Detta ämne har 620 svar, 115 deltagare, och uppdaterades senast för 2 år, 1 månad sedan av Greenbalance.
-
FörfattareInlägg
-
18 mars, 2013 kl. 11:09 #161714simpDeltagare
Ber om ursäkt om någon tagit upp detta tidigare i tråden, söken fungerade inte…
Jag håller just nu på att installera Klarna Kco, och undrar om man kan få emailen av er utan att kunden slutför köpet?
Jag tänker att det är många som bara fyller i sin emailadress och inte hela adressen / slutför köpet?
På så sätt kan det ju hända att ni sitter på massa emailadresser till min kunder som jag aldrig får tillgång till?
Hade vart fint om jag kunde få dom skickat till mig eller se dessa någonstans?
Sen undrar jag också varför jag inte får kundens personnummer?
Tack!
20 mars, 2013 kl. 07:21 #161793flennstromDeltagareDu har tillgång till alla påbörjade checkouter så du kan återvinna epostadresser. Än så länge finns det ingen funktion i tex Klarna Online för att komma åt dem. Så här fungerar det:
1. Ett checkout objekt skapas. Du får ett id på checkouten. Status blir checkout_incomplete.
2. Kunden fyller på delar av informationen, tex epost. Status är fortfarande checkout_incomplete.
3. Kunden genomför köpet. Status sätts till checkout_complete.
4. Ditt system bekräftar ett anrop från Klarna. Status sätts till created.Du kan då skapa en lista på alla checkoutid. De som efter x dagar/timmar har status checkout_incomplete kan du hämta och läsa in informationen. I informationen ligger också vilka varor. Det är alltså en mycket bra grund för att skapa tex ett mail som påminner om vilka varor de inte köpte.
20 mars, 2013 kl. 11:23 #161800simpDeltagare@flennstrom 62245 wrote:
Du har tillgång till alla påbörjade checkouter så du kan återvinna epostadresser. Än så länge finns det ingen funktion i tex Klarna Online för att komma åt dem. Så här fungerar det:
1. Ett checkout objekt skapas. Du får ett id på checkouten. Status blir checkout_incomplete.
2. Kunden fyller på delar av informationen, tex epost. Status är fortfarande checkout_incomplete.
3. Kunden genomför köpet. Status sätts till checkout_complete.
4. Ditt system bekräftar ett anrop från Klarna. Status sätts till created.Du kan då skapa en lista på alla checkoutid. De som efter x dagar/timmar har status checkout_incomplete kan du hämta och läsa in informationen. I informationen ligger också vilka varor. Det är alltså en mycket bra grund för att skapa tex ett mail som påminner om vilka varor de inte köpte.
Ah just det, glömde att jag kan ”fetcha()” ordern lite senare o hämta kunders emails för oavslutade orders.
Tack för bra svar!
26 mars, 2013 kl. 10:46 #162076Societic Hair SwedenDeltagareFinns det fortfarande folk som är intresserade av resultatet av att gå över till Klarna Checkout, jag ska nämligen gå över den närmsta veckan och kan dela med mig lite erfarenhet här om det finns intresse ?
26 mars, 2013 kl. 11:11 #162079QarillionDeltagareTror att det alltid kommer finns folk som är intresserade av om Checkout verkligen är en konverteringshöjare av rang
26 mars, 2013 kl. 12:06 #162084GhostSTHLMDeltagareJapp! Jag är mycket intresserad!
Återkom gärna i ärendet.
26 mars, 2013 kl. 12:44 #162085Societic Hair SwedenDeltagareOK.
Jag kommer dock inte lämna något åt slumpen.
Jag kommer att designa en helt ny hemsida, special anpassad för smartphones och tablets med tanke på att Checkout är optimerat för att öka försäljning via dessa kanaler.Kommer förhoppningsvis vara klar med allt veckan efter påsk.
26 mars, 2013 kl. 12:53 #162086DanDeltagareOm du kör KCO bara på denna version riktad mot en annan plattform så blir ju jämförelsen helt orättvis om du inte kör A/B-test med icke-KCO på samma plattform.
26 mars, 2013 kl. 14:25 #162087Societic Hair SwedenDeltagare@Dan 62578 wrote:
Om du kör KCO bara på denna version riktad mot en annan plattform så blir ju jämförelsen helt orättvis om du inte kör A/B-test med icke-KCO på samma plattform.
Håller med dig Dan.
Men jag har inte mycket till övers för A/B tester där konverteringen har ökat x antal procent, så det är inte heller syftet.
Jag kommer istället ta hänsyn till alla faktorer när jag presenterar resultatet .Kommer det att leda till fler eller mindre förvirrade kunder?
Kommer samtal till kundtjänst öka eller minska ?
Kommer jag spara tid (och pengar) på returer och bokföring som motiverar prishöjningen av att gå över till KC?
Kommer det att leda till mindre antal avbrutna beställningar ?26 mars, 2013 kl. 14:28 #162088danielanderssonDeltagare@Societic Hair Sweden 62579 wrote:
Håller med dig Dan.
Men jag har inte mycket till övers för A/B tester där konverteringen har ökat x antal procent, så det är inte heller syftet.
Jag kommer istället ta hänsyn till alla faktorer när jag presenterar resultatet .Kommer det att leda till fler eller mindre förvirrade kunder?
Kommer samtal till kundtjänst öka eller minska ?
Kommer jag spara tid (och pengar) på returer och bokföring som motiverar prishöjningen av att gå över till KC?
Kommer det att leda till mindre antal avbrutna beställningar ?Haha, men va?
Om du inte kör A/B, hur vet du om antalet avbrutna beställningar ökar/minskar? Det vore väl inte helt rättvist att jämföra med tidigare månad/år Inte heller för förvirring eller kundtjänst.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.