Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Klarna Checkout – frågor och svar
- Detta ämne har 620 svar, 115 deltagare, och uppdaterades senast för 2 år, 1 månad sedan av Greenbalance.
-
FörfattareInlägg
-
20 februari, 2013 kl. 09:42 #160069pyhobbyDeltagare
Jag anmälde mig precis till e-postutskicket. Hade hoppats att det inte skulle plinga till i inboxen så snabbt som det gjorde:(
”10:29 Vårt system har tekniska problem. Köpfunktionen är påverkad. Vi jobbar på att lösa detta. Klicka här: http://goo.gl/H88rW”
Jag har tidigare varit riktigt intresserad av KCO. Nu är jag mer tveksam. För min del gäller det att Klarna under en längre tid kan uppvisa bra upptid och ett backup-system som automatiskt slår om innan jag tänker överväga KCO igen.
Man jobbar såklart häcken av sig för att lösa problemen som trots detta dyker upp med jämna mellanrum. Bara det inte är en ny posten.se historia i antågande…
20 februari, 2013 kl. 14:53 #160098Jimmy OstromDeltagareBrrrrrrrr nu kommer jag ha mardrömmar i flera veckor:o
@pyhobby 60942 wrote:
Bara det inte är en ny posten.se historia i antågande…
21 februari, 2013 kl. 12:04 #160125LastbrygganDeltagareDet är lite märkligt att flennström var inne och läste i tråden för en stund sedan (Senaste aktivitet: idag 12:41) men inte kommenterade senaste nertiden.
Det känns som att det är fler än jag som skulle vilja ha en förklaring från Klarnas relationskontakt om vad det är som händer och varför och vad de gör för att undvika liknande nertid i framtiden.
21 februari, 2013 kl. 15:46 #160157flennstromDeltagareI onsdags kväll hade vi ett totalt stopp för både köp och Klarna Online. Det påverkade alltså alla våra tjänster. Vi beklagar förstås händelsen och vi är smärtsamt medvetna om konsekvenserna.
På vår driftsida kan ni läsa om incidenten.
Driftsidan togs i bruk dagen innan men är förstås inte en del av vårt transaktionssystem. Anledningen till nertiden var alltså inte förknippad med uppdateringen av driftsidan.
Vi har, som Sebastian tidigare pratat om, under en längre tid arbetat både kort- och långsiktigt med att förbättra stabiliteten i vårt system.
I tisdags var det dags att driftsätta en förändring i systemet. Förändringen har vi testat i labbmiljö och även i livemiljön under låglastperioder (läs nattetid). Vi kände oss därför mogna att ta steget fullt ut och driftsätta förändringen. Det visade sig dock att under mer last uppstod ett fel. Felet gjorde att systemet gick ner. När en server går ner hos oss finns det alltid en backup-server. Problemet denna gång var att felet gjorde det omöjligt att byta till den andra servern. Vi var därför tvungna att vänta på att systemet startar om. När väl systemet startat om så var det också i full drift.
Vad gör vi för att förhindra liknande incidenter?
Problemet är svårlöst då det endast uppstod under verklig last. Vi har system som kan simulera last, men en exakt kopia av en verklig live-miljö är svår att åstadkomma. Det går helt enkelt inte att garantera att en liknande kedja av fel uppstår igen på kort sikt. På lång sikt arbetar vi fortfarande mot en lösning som i sin uppbyggnad är annorlunda och mer robust.Varför blev inte driftsidan uppdaterad snabbare?
Driftsidan var helt ny och, trots alla tester innan, så fungerade inte uppdateringen av driftstatusen tillförlitligt. Vi har åtgärdat dessa problem vilket vi fick bevis på redan dagen efter då vi under onsdagen fick smärre problem med timeouts. Detta larm syntes omedelbart på vår driftsida.22 februari, 2013 kl. 09:14 #160202danielanderssonDeltagare@flennstrom 61038 wrote:
I onsdags kväll hade vi ett totalt stopp för både köp och Klarna Online. Det påverkade alltså alla våra tjänster. Vi beklagar förstås händelsen och vi är smärtsamt medvetna om konsekvenserna.
Hur kompenseras butiker för detta?
Från ert avtal: ”Ingen Part ska hållas ansvarig för utebliven eller försenad prestation om orsaken är blixtnedslag, sabotage, myndighetsåtgärd, strömavbrott, nedgång av Internet eller telekommunikation, eller någon annan händelse utom Parts rimliga kontroll.”
Det lät mer som felet berodde på en bugg, mao en människa gjorde fel, så borde inte täckas av ovanstående paragraf.
22 februari, 2013 kl. 09:28 #160204Thomas THLDeltagare@flennstrom 60645 wrote:
Nu är det allvar!
Flera handlare som kommit igång med Klarna Checkout ringer oss och klagar över nyfikna personer som bara tittar och inte köper. Ibland köper de och avbokar sin beställning.Ingen på detta forum skulle ju komma på tanken på något sådant, men om ni hör någon annan som skulle umgås med sådana tankar kan ni väl hänvisa dem till:
klarna.vaimo.com eller demo.prestaworks.se istället?
Där kan de lägga order och slippa avboka!
Har handlat en gång med KCO och ska erkänna att jag inte fattade att jag hade lagt ordern när den var lagd.
Kände mig lite lurad faktiskt. Jag skulle visserligen handla men ändå.Det leder förstås till ökad konvertering men samtidigt till fler avbeställningar.
22 februari, 2013 kl. 09:42 #160205GregerADeltagare@Thomas THL 61087 wrote:
Har handlat en gång med KCO och ska erkänna att jag inte fattade att jag hade lagt ordern när den var lagd.
Kände mig lite lurad faktiskt. Jag skulle visserligen handla men ändå.Det där var min första reaktion på KCO – men jag fick bara veta att jag nog hade skruv lös … skönt att veta att det finns fler …
22 februari, 2013 kl. 09:53 #160206MagentoDeltagare@Thomas THL 61087 wrote:
Har handlat en gång med KCO och ska erkänna att jag inte fattade att jag hade lagt ordern när den var lagd.
Kände mig lite lurad faktiskt. Jag skulle visserligen handla men ändå.Det leder förstås till ökad konvertering men samtidigt till fler avbeställningar.
Just den funktionaliteten är vad jag förstått en e-handlares dröm. Köpet har redan gått igenom innan kunden väljer betalsätt. Men det tar kanske ett tag innan detta blir kutym bland kunderna.
Vi får hoppas på att folk inte avbeställer – Pacta sunt servanda
22 februari, 2013 kl. 11:12 #160212Bjorn FDeltagare@Magento 61089 wrote:
Just den funktionaliteten är vad jag förstått en e-handlares dröm. Köpet har redan gått igenom innan kunden väljer betalsätt. Men det tar kanske ett tag innan detta blir kutym bland kunderna.
Vi får hoppas på att folk inte avbeställer – Pacta sunt servanda
Det har faktiskt kommit en del klagomål på det här de senaste dagarna, det är många som missar att det går att ändra betalsätt efter att köpet har gått genom. I förrgår kom första avbeställningen på grund av det. Det borde finnas en möjlighet för kunden att ändra betalsätt efter att den har lämnat affären – en länk i e-postfakturan till exempel.
22 februari, 2013 kl. 11:29 #160215flennstromDeltagare@lunarmys 61085 wrote:
Hur kompenseras butiker för detta?
Från ert avtal: ”Ingen Part ska hållas ansvarig för utebliven eller försenad prestation om orsaken är blixtnedslag, sabotage, myndighetsåtgärd, strömavbrott, nedgång av Internet eller telekommunikation, eller någon annan händelse utom Parts rimliga kontroll.”
Det lät mer som felet berodde på en bugg, mao en människa gjorde fel, så borde inte täckas av ovanstående paragraf.
Klarna finns för att vi har en tjänst som våra kunder använder. Om vi inte har en tillräckligt bra tjänst så kommer vi inte att kunna fortsätta växa och konkurrera om kunder. Det gör att vi verkligen gör allt vi förmår för att leverera den bästa tjänsten. Nu vet vi alla att vi för tillfället inte till 100% uppnår vårt mål, vilket vi absolut inte är nöjda med.
Våra avtal är utformade ungefär som alla andra leverantörers avtal när det gäller kompensation vid driftstörningar. Diskussioner om enskilda avtal och avtalsdetaljer vill jag inte föra här på forumet, men jag kan inte se att vi skiljer oss särskilt från andra leverantörer av tjänster som eventuellt kan påverka försäljning och resultat negativt om tjänsten inte fungerar vid enskilda tillfällen.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.