Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Klarna Checkout – frågor och svar
- Detta ämne har 620 svar, 115 deltagare, och uppdaterades senast för 2 år, 1 månad sedan av Greenbalance.
-
FörfattareInlägg
-
11 februari, 2013 kl. 09:28 #159635flennstromDeltagare
Det finns några saker som jag skulle vilja förtydliga.
Ej kreditvärdiga kunder.
Vi håller noga ögonen på hur vi ska presentera kassan för de som inte kan erbjudas kredit. Just nu har vi valt att visa de för dem tillgängliga betalsätten. Det kan mycket väl bli en ändring på hur vi gör det framöver.Varför är Klarna Checkout prissatt annorlunda än Klarna Faktura/Konto?
KCO är en helt annan produkt. Faktura/konton är betalsätt, Klarna Checkout är en betallösning. Det går knappast att jämföra vad vi levererar till en handlare mellan KCO och våra ”gamla” tjänster.Generellt om kontroll, priser och kostnader
Jag tycker att det ibland blir för mycket fokus på kostnader istället för intäkter. Visst är det viktigt att hålla kostnader under kontroll och det finns ofta ”lätta” pengar att hitta genom att skära i kostnader. Men jag skulle vilja slå ett slag för intäkter! Det finns inget stort, lönsamt företag som saknar intäkter
Klarna Checkout är en tjänst som siktar mot att öka intäkterna/försäljningen för den som använder tjänsten.
KCO är inte en tjänst för den som vill ha fullständiga möjligheter att påverka varje del av flödet mellan konsument och företag. Men är det verkligen rätt tankesätt att kontrollera alla delar av kundkontakten? Kanske finns det ett värde i att delegera ansvaret för delar av sin verksamhet till personer och företag du litar på? Jag tror definitivt det är så.11 februari, 2013 kl. 10:54 #159637QarillionDeltagare@flennstrom 60442 wrote:
Det finns några saker som jag skulle vilja förtydliga.
Ej kreditvärdiga kunder.
Vi håller noga ögonen på hur vi ska presentera kassan för de som inte kan erbjudas kredit. Just nu har vi valt att visa de för dem tillgängliga betalsätten. Det kan mycket väl bli en ändring på hur vi gör det framöver.Varför är Klarna Checkout prissatt annorlunda än Klarna Faktura/Konto?
KCO är en helt annan produkt. Faktura/konton är betalsätt, Klarna Checkout är en betallösning. Det går knappast att jämföra vad vi levererar till en handlare mellan KCO och våra ”gamla” tjänster.Generellt om kontroll, priser och kostnader
Jag tycker att det ibland blir för mycket fokus på kostnader istället för intäkter. Visst är det viktigt att hålla kostnader under kontroll och det finns ofta ”lätta” pengar att hitta genom att skära i kostnader. Men jag skulle vilja slå ett slag för intäkter! Det finns inget stort, lönsamt företag som saknar intäkter
Klarna Checkout är en tjänst som siktar mot att öka intäkterna/försäljningen för den som använder tjänsten.
KCO är inte en tjänst för den som vill ha fullständiga möjligheter att påverka varje del av flödet mellan konsument och företag. Men är det verkligen rätt tankesätt att kontrollera alla delar av kundkontakten? Kanske finns det ett värde i att delegera ansvaret för delar av sin verksamhet till personer och företag du litar på? Jag tror definitivt det är så.Både håller med och håller inte med. Med tanke på att det är marginalerna i butiken som styr mycket också så beror det till mångt och mycket hur marginalerna ser ut i branscherna.
Man kanske helt enkelt inte har råd att ”skänka” bort 3% av sin marginal i rena betalkostnader. När man kollar på sista raden i bokslutet så kan det vara rätt stor skillnad på en betalväxelkostnad (räknar både kort/fakturatjänster för lätthetens skull) på 1% och 3%.
Även om KCO och Klarnas ordinarie kassa skiljer i hur dom fungerar så borde väl inte kostnaderna vara högre för Klarna som företag beroende på kassa? Har svårt att se var kostnaderna skulle ha ökat i alla fall. Någon som ser detta bättre än mig kanske?
Vi skulle nästan kunna heltidsanställa en bokföringsassistent som bara gjorde detta för summan som KCO hade kostat oss så inte ens där kan jag motivera kostnaden.
Har fått förklarat för mig att butiker har ökat så mycket som upp till 20% på KCO. Upp till 20% för mig säger egentligen ingenting.
Upp till är så flyktigt så att jag kan säga att vi har upp till 90% rabatt i butiken om jag rear ut en skruv för 1:-. Hade vi bytt till KCO i januari så hade vi också haft 20% ökning.. men det hade vi ju haft ändå så det beror ju helt på hur man jämför.
11 februari, 2013 kl. 11:24 #159638bloggusDeltagare@flennstrom 60442 wrote:
Jag tycker att det ibland blir för mycket fokus på kostnader istället för intäkter.
Skönt att få le lite så här på måndag morgon.
Saken är att
– ni kan garantera kostnader för KCO.
– ni kan inte garantera ökning i intäkterna för KCO.
Visst kan man diskutera intäkterna, men ni säljer ”luft” när ni pratar om ökad konvertering. Ni kan inte garantera det för varje butik och kan inte heller veta om den ökade konvertering kommer infinna sig och dessutom balansera ut de ökade kostnader. Det är ju inte så att ni bjuder på en testperiod för varje butik, så det kan testas.
Jag förstår självklart att ni vill helst diskutera intäkterna för att tjänsten kan anses ”dyr” och då vill man helst hålla fokus borta från kostnader och vad de stora bolagen får betala för samma tjänst.
12 februari, 2013 kl. 01:04 #159657spacetravellerDeltagareDet är kul med ett företag som Klarna som lyckats växa så mycket. Men de tar betalt baserat på försäljning. Det är givetvis positivt med en ökad försäljning som Klarna försöker lyfta fram. Vad många e-handlare verkar missa är att Klarnas avgifter är på hela köpebeloppet inklusive eventuella fakturaavgifter och moms.
3% i avgift innebär inte 3% avdrag på en e-handlares marginal. Det är även 3% på momsen och 3% på eventuella fakturaavgifter. Klarna tar ju risken för hela köpebeloppet så detta är ju ganska logiskt. Men i slutändan kan det då bli 5% marginal som man avstår för en order beroende på vad du har för ordervärden.
Det kan vara lätt att bli blind och tycka att det är bra så länge en tjänst leder till ökad försäljning. Men det finns även fallgropar med affärsupplägg där man betalar både för försäljning och kapar sin egna marginal. D.v.s du betalar för att få ”högre” försäljning + att du kapar dina marginaler. Något jag fick lära mig i ekonomistyrning på universitetet var att sänka sina marginaler är det sämsta man kan göra då de slår negativt mot alla nyckeltal i företaget.
En ökad konvertering behöver nödvändigtvis inte betyda ökad intäkt på sista raden.
15 februari, 2013 kl. 11:12 #159806flennstromDeltagareNu är det allvar!
Flera handlare som kommit igång med Klarna Checkout ringer oss och klagar över nyfikna personer som bara tittar och inte köper. Ibland köper de och avbokar sin beställning.Ingen på detta forum skulle ju komma på tanken på något sådant, men om ni hör någon annan som skulle umgås med sådana tankar kan ni väl hänvisa dem till:
klarna.vaimo.com eller demo.prestaworks.se istället?
Där kan de lägga order och slippa avboka!
15 februari, 2013 kl. 11:16 #159807RikardDeltagareMen å andra sidan Fredrik, så uppvisar man ju ändå en förbättrad konvertering med 10-tals procent så en eller annan avbokning kanske är hanterbart…
15 februari, 2013 kl. 11:33 #159809flennstromDeltagareHaha, helt sant!
Men bra med demosajter som man kan testa alla flöden i, tycker jag.19 februari, 2013 kl. 21:34 #160046Jimmy OstromDeltagareJag har en fråga till Klarna.
Alltså er nertid sista månaderna har inte varit jättebra, renst ur sagt pisskass! Senast just nu ligger Klarna nere (502 Bad Gateway) och har gjort i typ 25 minuter……..
Jag börjar förstå alla som skriker ”LÄGG INTE ALLA ÄGGEN I EN KORG”
Vad gör ni för att lösa detta? Jag skiter i hur många servrar ni har utan vill helt klart ha en automatiskt funktion från er sida när ert API (eller vad skiten heter) kickar igång en kassa som funkar när eran ligger nere.
Jobbar ni på en sådan här lösning eller ska ni låtsas att det regnar tills alla E-handlare har gått i sanken som valde Klarna??
19 februari, 2013 kl. 21:40 #160047JoelDeltagare@Jimmy Öström 60914 wrote:
Jag har en fråga till Klarna.
Alltså er nertid sista månaderna har inte varit jättebra, renst ur sagt pisskass! Senast just nu ligger Klarna nere (502 Bad Gateway) och har gjort i typ 25 minuter……..
Jag börjar förstå alla som skriker ”LÄGG INTE ALLA ÄGGEN I EN KORG”
Vad gör ni för att lösa detta? Jag skiter i hur många servrar ni har utan vill helt klart ha en automatiskt funktion från er sida när ert API (eller vad skiten heter) kickar igång en kassa som funkar när eran ligger nere.
Jobbar ni på en sådan här lösning eller ska ni låtsas att det regnar tills alla E-handlare har gått i sanken som valde Klarna??
Håller med dig Jimmy! Det har varit under all kritik.
Senast vi fick besök av säljare från Klarna så låg deras system nere, bra förhandlingsläge för oss
Men för svara på din fråga så låter det som en fråga för din plattformslerantör. Så ni kan slå om från KCO till tex Payson om/när Klarna går ner. Det borde inte vara så svårt att fixa det per automatik också.
19 februari, 2013 kl. 21:43 #160048Katrin LundgrenDeltagareJag kör min reservkassa nu, och har gjort ett tag….
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.