Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Klarna Checkout – frågor och svar
- Detta ämne har 620 svar, 115 deltagare, och uppdaterades senast för 2 år, 2 månader sedan av Greenbalance.
-
FörfattareInlägg
-
20 december, 2012 kl. 10:06 #157461flennstromDeltagare
Detaljer om Ginzas prioriteringar och affärsmässiga beslut kan jag såklart inte svara på. Vi är eniga om att testerna varit mycket positiva och att siffran 27% är korrekt.
20 december, 2012 kl. 10:55 #157465JohanKDeltagareGinza tjänar väl så bra så de struntar i de där 27%
20 december, 2012 kl. 11:25 #157470JoelDeltagare@flennstrom 57984 wrote:
Detaljer om Ginzas prioriteringar och affärsmässiga beslut kan jag såklart inte svara på. Vi är eniga om att testerna varit mycket positiva och att siffran 27% är korrekt.
Jag ifrågasätter inte era testresultat, jag tycker bara (som säkert många andra) att det såg lite lustigt ut. Men ja, det finns säkert sina anledningar till varför dom inte kör KCO just nu.
@JohanK 57990 wrote:
Ginza tjänar väl så bra så de struntar i de där 27%
Hehe, så kanske det är!
20 december, 2012 kl. 14:12 #157482Julius GunnilstamDeltagareJag kontaktade Ginza och enligt dem är det helt enkelt driftstörningarna som gjort att de gått tillbaka till den gamla kassan.
Efter jul räknar de med att vara tillbaka på Klarnas kassa.
21 december, 2012 kl. 22:51 #157549bananeDeltagarejag planerar öppna en ny butik nästa år och funderar på klarna co som betalsätt. Att få denna implementerad i prestashop som jag kommer köra kostar ett par tusen och vid varje uppgradering som görs av er på klarna kostar det ytterligare ca 50% av installationsavgiften.
Min följdfråga blir då om det går att uppskatta från er sida hur många ev. Uppgraderingar man kan förvänta sig per år? normalt sett brukar ju uppgraderingar ingå vid köp av modul men i detta fall får man ju kalkylera med kostnader för uppgraderingar som kan bli kännbar om de är många.
Tack på förhand och god jul!21 december, 2012 kl. 23:30 #15755122 december, 2012 kl. 09:40 #157560Katrin LundgrenDeltagare@banane 58089 wrote:
jag planerar öppna en ny butik nästa år och funderar på klarna co som betalsätt. Att få denna implementerad i prestashop som jag kommer köra kostar ett par tusen och vid varje uppgradering som görs av er på klarna kostar det ytterligare ca 50% av installationsavgiften.
Min följdfråga blir då om det går att uppskatta från er sida hur många ev. Uppgraderingar man kan förvänta sig per år? normalt sett brukar ju uppgraderingar ingå vid köp av modul men i detta fall får man ju kalkylera med kostnader för uppgraderingar som kan bli kännbar om de är många.
Tack på förhand och god jul!Nu är jag inte Fredrik men jag försöker mig på ett svar utifrån vår erfarenhet. När klarna gör ändringar är det mycket sällan inte gammal funktionalitet fortsätter fungera, så jag tror att det beror helt på om det görs ändringar som innebär tätare integration som du vill ha. I vår första version exvis integrerade vi inte återbetalingsfunktionalitet eftersom vi räknade med att man skulle göra det via klarna online, men det tog inte många veckor innan jag ledsnade och så gjorde vi en mer avancerad integration med återbetalningar direkt från admin av butiken i stället. I den versionen fanns inte med att du fick tillbaka info om misslyckade köp. i Klarnas senaste version finns det med så då kommer vi att göra en ny integration för att få in det i butikerna. Men dessa integrationer innebär ju inte att det tidigare inte fungerar utan det fortsätter att rulla likadant. Nu i betan har vi gjort tre eller fyra omtag, samt en del buggrättningar såklart. Däremot när det är en mer stabil tjänst tror jag inte man kommer uppdatera så supermycket, säg 1-2 gånger / år om ens det. rena buggrättningar antar jag inte räknas som uppdatering men det bör du nog kolla hur man hanterar
22 december, 2012 kl. 10:59 #157562bananeDeltagareTack Kodmyran, jag hoppas också det är så. Men jag tänkte att det är lika bra att kolla med Klarna och få en officiell bild av det eftersom det kan bli en icke helt oansenlig summa då offerten säger:
Kostnaden för installation samt integration av Klarna Checkout är XXXX kr exkl.moms. Utöver detta debiterar vi XXXX kr exkl.moms vid varje uppdateringstillfälle av modulen.
Eftersom det är Klarnas officiella samarbetspartner så tänkte jag att dom själva har bäst koll på hur mkt ”krävande” uppdateringar det kan tänkas komma.
Observera att jag inte är ute efter att väcka liv i den gamla diskussionen kring att modulen för prestashop kostar pengar, jag är bara ute efter att kunna göra en hyffsat realistisk kalkyl på vad Klarna CO skulle kosta mig under 2013.
@Kodmyran 58102 wrote:
Nu är jag inte Fredrik men jag försöker mig på ett svar utifrån vår erfarenhet. När klarna gör ändringar är det mycket sällan inte gammal funktionalitet fortsätter fungera, så jag tror att det beror helt på om det görs ändringar som innebär tätare integration som du vill ha. I vår första version exvis integrerade vi inte återbetalingsfunktionalitet eftersom vi räknade med att man skulle göra det via klarna online, men det tog inte många veckor innan jag ledsnade och så gjorde vi en mer avancerad integration med återbetalningar direkt från admin av butiken i stället. I den versionen fanns inte med att du fick tillbaka info om misslyckade köp. i Klarnas senaste version finns det med så då kommer vi att göra en ny integration för att få in det i butikerna. Men dessa integrationer innebär ju inte att det tidigare inte fungerar utan det fortsätter att rulla likadant. Nu i betan har vi gjort tre eller fyra omtag, samt en del buggrättningar såklart. Däremot när det är en mer stabil tjänst tror jag inte man kommer uppdatera så supermycket, säg 1-2 gånger / år om ens det. rena buggrättningar antar jag inte räknas som uppdatering men det bör du nog kolla hur man hanterar
2 januari, 2013 kl. 07:33 #157808flennstromDeltagareEn integration innehåller två delar, en del är kopplingen mellan webbplattformen och Klarnas system. Vi kan kalla det för biblioteket. Här finns alla kommandon som man kan använda för att utföra olika funktioner. Tex överföra en varukorg till Klarna, skapa html för att visa själva formuläret eller kvittot på tacksidan. Bibliotekets kod skrivs alltid av Klarna.
Den andra delen av integrationen är koden i själva webbplattformen. Den avgör hur webbplattformen använder sig av biblioteket för att åstadkomma en korrekt kassafunktion. Koden är den som skapar själva ordern i webbplattformen och bestämmer också hur Klarna Checkout utseendemässigt kommer att fogas in i övrig design på sidan. Koden skapas av webbplattformens utvecklare eller av den som utför integrationen. Klarna ger stöd åt integratören och testar grundläggande funktioner innan butiken kan gå live. Men hur koden i detalj är utformad har vi inte möjlighet att kontrollera. Den kan alltså fungera finfint ihop med nuvarande bibliotek men kräva uppdateringar om nya funktioner införs.
Den version av biblioteket som finns ute nu kommer att utökas med nya funktioner i vår. Tex tillåta företagsköp och köp med kort från EU-länder. För att kunna ta del av de nya funktionerna kommer man troligen att behöva göra ändringar i både biblioteket och i koden på webbplattformen. Det är dock inte obligatoriskt att göra ändringarna utan man kan ligga kvar i nuvarande version. Då får man förstås inte de nya funktionerna.
Vi vet om att ändringar i integrationen kostar pengar och vi har gjort en arkitektur som ska hålla dessa ändringar till ett minimum. Det är därför vi har gjort Klarna Checkout som en Iframe där vi kontrollerar till 100% vad som visas och hur. I biblioteket finns det funktioner som gör att vi, utan uppdateringar, kan lägga till kommandon och funktioner.
Det är svårt att ge ett konkrekt svar på hur många uppdateringar som kommer att krävas för en enskild butik i kombination med en webbplattform. Ett svar är att om man vill utnyttja alla nya funktioner i Klarna Checkout det närmaste året så är uppdateringarna fler än 0 och förmodligen färre än 5.
27 januari, 2013 kl. 17:37 #158841puttedgeDeltagareHeej.
Vet ej detta vart uppe tidigare.Men jag hade en kund som ringer å säger att vi bara erbjuder direktbetalning till bank. Och kunden vill ha delbetalning.
Är det rätt att om kunden ej klarar kreditorövningen så får man bara välja bankbetalning?
Har själv inga anmärkningar så kan ej testa det.
Men om det nu är så. Kommer det upp ett felmeddelande att man ej klarar krediten eller sitter kunden bara framför datorn och undrar vad som händer?
Ha de fint
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.