Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Klarna Checkout – frågor och svar
- Detta ämne har 620 svar, 115 deltagare, och uppdaterades senast för 2 år, 1 månad sedan av Greenbalance.
-
FörfattareInlägg
-
27 november, 2012 kl. 17:01 #156236Katrin LundgrenDeltagare
@bloggus 56602 wrote:
Känns som du sänker dig till sandlådenivån just nu eller du skojar lite med mig genom att skriva någon så befängt. Du kan ju själv erbjuda endast en lösning typ PayPal, så får vi se hur länge det tar innan du får stänga ner din verksamhet med hyrlösningar …. det fattar väl alla att det är i plattformsleverantörerna intresse att erbjuda så brett utbud så möjligt för att behålla och få nya kunder.
Huvudet på spiken och det är lite av det jag försöker säga, Klarna har i första steget valt att inte göra open source moduler, och kanske det är där saken ligger. Det kan faktiskt vara så att man inte tjänar speciellt mycket på de kunderna och därför avstår eller gör samarbeten för det är mer kostnadseffektivt i början? Precis som man inte skulle tjäna på att göra lösningar åt plattformsleverantörerna, och precis som att plattformsleverantörerna väljer att integrera det man tjänar pengar på.
Att bero på bara erbjuda få betallösningar så finns det gott om leverantörer som begränsat sina utbud rejält och de lever rätt gott ändå, för de har valt de leverantörer de tjänar på att erbjuda lösningar från och som är efterfrågade. Jag lovar integrerade vi alla betallösningar vi fick förfrågningar från vore listan uppe i säkerligen ett femtiotal moduler, vilket inte är görbart.
På samma sätt gissar jag att Klarna kanske tänker med open source modulerna, vilka tjänar vi på att göra själv, och vilka kan vi samarbeta med andra för att få ut snabbt, och så lägger man resurserna där.
Jag tycker det är bra med samarbeten för då gör alla vad de är bra på, och jag gissar att modulerna fungerar bättre och hålls bättre uppdaterade. Om man sedan inte vill som opensourcemänniska köra den varianten står det en ju fritt att koda själv, eller för den delen hyra in kodare att göra det.
27 november, 2012 kl. 17:28 #156239bloggusDeltagare@Kodmyran 56608 wrote:
På samma sätt gissar jag att Klarna kanske tänker med open source modulerna, vilka tjänar vi på att göra själv, och vilka kan vi samarbeta med andra för att få ut snabbt, och så lägger man resurserna där.
Tycker du har fel där och det tyder ju framförallt på att man har t.ex. gjort allt för att få in sin faktura- delbetalningsmodul direkt in i Zencart, så den finns redan där när man laddar ner koden.
Man gör även samma sak just nu med Prestashop, så att Klarna kommer finnas där (faktura- delbetalningsmodul) som standard inom kort med något kommande släpp av Prestashop:
Klarna – Payment – E-commerce Industry Partners – PrestaShopSedan när det kommer till Checkout så hänvisar man till en tredjepart, där jag gissar att kostnaden blir ganska stor. Det är ganska inkonsekvent beteende, som man verkar inte få något svar till. Jag bryr mig egentligen ganska lite, men tycker det är märkligt om man vill ha kunder.
27 november, 2012 kl. 18:11 #156240Jimmy OstromDeltagareJag håller med!
@Joel 56587 wrote:
Jag håller nog faktiskt med Nicklas här. Klarna har många duktiga programmerare anställda, att avsätta en av dem till att under ett par veckor göra moduler till de vanligaste open source-plattformarna, borde inte vara något problem egentligen. Inte heller att betala Prestaworks en slant för att de gör modulen och sedan håller den uppdaterad eller ger support på den.
Nu kanske det här är en dålig jämförelse… men köper jag ett Spotify Premium konto där jag betalar 99 kr/mån för att lyssna på musik så räknar jag med att Spotify bygger klienter till mina apparater så att jag kan spela musiken. Jag hade nog inte accepterat att betala någon för att göra ett Spotify program till mig för att kunna lyssna på musiken.
Med det sagt tycker jag inte att Prestaworks ska göra detta gratis, utan ersättningen borde komma från Klarna och inte från kunden.
27 november, 2012 kl. 18:31 #156242Katrin LundgrenDeltagare@bloggus 56611 wrote:
Tycker du har fel där och det tyder ju framförallt på att man har t.ex. gjort allt för att få in sin faktura- delbetalningsmodul direkt in i Zencart, så den finns redan där när man laddar ner koden.
Man gör även samma sak just nu med Prestashop, så att Klarna kommer finnas där (faktura- delbetalningsmodul) som standard inom kort med något kommande släpp av Prestashop:
Klarna – Payment – E-commerce Industry Partners – PrestaShopSedan när det kommer till Checkout så hänvisar man till en tredjepart, där jag gissar att kostnaden blir ganska stor. Det är ganska inkonsekvent beteende, som man verkar inte få något svar till. Jag bryr mig egentligen ganska lite, men tycker det är märkligt om man vill ha kunder.
Du får tycka jag har fel, det är helt ok att tycka olika i min värld
Jag gissar att det är för att checkouten är mer än bara ett betalsätt som kan hanteras genom en betalmodul. I och med att det är en iframe så måste du lägga in den i varje design om den ser annnorlunda ut. Nu är jag inte superhaj på prestashop men visst har man olika designteman även där. Alla sådana måste alltså modifieras för att checkouten ska fungera i dem. Ett ganska stort jobb om det finns många…
Det är alltså inte bara som med att stoppa in vilken betalmodul som helst som man gör i vanliga fall, utan en tvåstegsraket först göra en betalmodul och sedan integrera i ditt designtema, det är troligen därför man inte riktigt kan göra på det sättet man gjort tidigare gissar jag. Jag tror inte Klarna vill sitta och göra integrationer i varje designtema det tar en jäkla tid.
27 november, 2012 kl. 22:19 #156271MagentoDeltagare@Kodmyran 56614 wrote:
Du får tycka jag har fel, det är helt ok att tycka olika i min värld
Jag gissar att det är för att checkouten är mer än bara ett betalsätt som kan hanteras genom en betalmodul. I och med att det är en iframe så måste du lägga in den i varje design om den ser annnorlunda ut. Nu är jag inte superhaj på prestashop men visst har man olika designteman även där. Alla sådana måste alltså modifieras för att checkouten ska fungera i dem. Ett ganska stort jobb om det finns många…
Det är alltså inte bara som med att stoppa in vilken betalmodul som helst som man gör i vanliga fall, utan en tvåstegsraket först göra en betalmodul och sedan integrera i ditt designtema, det är troligen därför man inte riktigt kan göra på det sättet man gjort tidigare gissar jag. Jag tror inte Klarna vill sitta och göra integrationer i varje designtema det tar en jäkla tid.
Detta stämmer till punkt och pricka. Det är inte en modul ala 1 klick utan integrationen tar tid. Konflikter med moduler, kanske flytta en live-shop till en utvecklingsserver, identifiera temat…listan kan göras lång .
27 november, 2012 kl. 22:38 #156273bloggusDeltagare@Kodmyran 56614 wrote:
Du får tycka jag har fel, det är helt ok att tycka olika i min värld
Ahhh … det är skönt att du tycker det.
Jag förväntar mig inte heller något annat från dig en att du försvarar Klarna och deras agerande. Som samarbetspartner till de, testare av Checkout (som säkert får bättre villkor) och allmän reklampelare skulle det nästan vara ett ”no-no” att tycka annorlunda eller negativt. Jag gissar att du har en motargument för allt … ”koda själv”, ”det är avancerad modul” …..
27 november, 2012 kl. 23:07 #156275JohanKDeltagare@Magento 56645 wrote:
Detta stämmer till punkt och pricka. Det är inte en modul ala 1 klick utan integrationen tar tid. Konflikter med moduler, kanske flytta en live-shop till en utvecklingsserver, identifiera temat…listan kan göras lång .
Nu är det ju inte klarna som ska installera modulen i varje kunds installation.
Man får ju tillverka en modul som funkar till standard prestashop osv..
Tycker klarna kan subventionera moduler som 3 part ska göra..
27 november, 2012 kl. 23:24 #156277MagentoDeltagare@JohanK 56649 wrote:
Nu är det ju inte klarna som ska installera modulen i varje kunds installation.
Man får ju tillverka en modul som funkar till standard prestashop osv..
Tycker klarna kan subventionera moduler som 3 part ska göra..
Hur många kunder tror du använder standardversionen av någon Open Source plattform över huvud taget? Svaret är antagligen ingen alls. Oavsett så är detta en långt mer avancerad modul än gemene betallösning.
28 november, 2012 kl. 07:27 #156287Katrin LundgrenDeltagare@bloggus 56647 wrote:
Ahhh … det är skönt att du tycker det.
Jag förväntar mig inte heller något annat från dig en att du försvarar Klarna och deras agerande. Som samarbetspartner till de, testare av Checkout (som säkert får bättre villkor) och allmän reklampelare skulle det nästan vara ett ”no-no” att tycka annorlunda eller negativt. Jag gissar att du har en motargument för allt … ”koda själv”, ”det är avancerad modul” …..
Känns inte som du läst mina blogginlägg då av testerna där jag kritiserar en del del med checkouten. Bara för att jag jobbar med dem innebör det inte alltid att vi tycker lika. Jag jobbar med många betalföretag och det finns bra och dåliga saker med alla.
28 november, 2012 kl. 12:51 #156316pietrostavrosDeltagare@bloggus 56604 wrote:
Ja, det finns redan:
https://docs.klarna.com/Problemet är väl att om Klarna vill ha nya och befintliga Checkout-kunder och tjäna bra pengar (vilket de säkert gör med just Checkoutpriserna) så är det ganska intressant att skicka kunderna till en trejepart där modulen kommer säkert kosta 1500-2000 kr eller liknande (gissning).
(Vad jag förstår så kommer Prestaworks inte ens erbjuda modulen gratis till sina egna kunder, utan skall ta betalt för den, som man gör med vissa andra specialmoduler.)
Första budet från Prestaworks är en startavgift och därefter hyra för modulen.
Men efter att ha ifrågasatt det beskedet fick jag ett nytt mejl där dom skrev att det antagligen kommer att bli förändringar på kostnaderna.För mig låter det inte så vettigt att man dels ska betala startavgift och månadsavgift till Klarna och därefter samma sak för modulen.
Men jag hoppas att Prestaworks ändrar sig ganska snart annars får jag nog hålla mig borta från Klarna.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.