Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Klarna aktiveringsavgift
- Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 10 månader sedan av MonsterM.
-
FörfattareInlägg
-
21 januari, 2013 kl. 11:38 #99505RashidDeltagare
Fick ett mail från Klarna Risk & Säkerhet att en order har fastnat i deras interna säkerhetsfilter och man ville att försändelsen stoppas på grund av detta.
Jag hade redan skrivit ut fakturan och undrade om Klarna tar bort aktiveringsavgift i sådana fall när det var Klarnas ”fel” att ordern gick igenom. Jag ringde Klarna och frågade och fick veta att man betalar aktiveringsavgiften i alla fall. Jag frågade, varför, speciellt när det är Klarnas fel så fick jag veta att det pga att det står i avtalet. Duh. Men det är olämplig sade jag, kanske, men det står i avtalet fick jag svaret.
Tycker ni också att det är lämpligt att Klarna ta ut aktiveringsavgiften när det är inte vårt fel utan Klarnas?
21 januari, 2013 kl. 12:36 #158562danielanderssonDeltagareHåller med om att det är otroligt fel att den kostnaden ska hamna på butiken när det är de som gör fel.
I vårt fall handlar det om max 2 st per månad, så det blir inte speciellt många kronor.
Men händer det oftare i ens butik förstår jag om man orkar göra något åt det
21 januari, 2013 kl. 14:19 #158570connywesthDeltagare@RZW 59246 wrote:
Fick ett mail från Klarna Risk & Säkerhet att en order har fastnat i deras interna säkerhetsfilter och man ville att försändelsen stoppas på grund av detta.
Jag hade redan skrivit ut fakturan och undrade om Klarna tar bort aktiveringsavgift i sådana fall när det var Klarnas ”fel” att ordern gick igenom. Jag ringde Klarna och frågade och fick veta att man betalar aktiveringsavgiften i alla fall. Jag frågade, varför, speciellt när det är Klarnas fel så fick jag veta att det pga att det står i avtalet. Duh. Men det är olämplig sade jag, kanske, men det står i avtalet fick jag svaret.
Tycker ni också att det är lämpligt att Klarna ta ut aktiveringsavgiften när det är inte vårt fel utan Klarnas?
Bestrid avgiften skriftligt eftersom de inte har levererat den tjänst du har beställt!
Sen får de svara skriftligt, det visar att du är medveten om att du har koll på läget och inte tolererar dålig service. Stå på dig och betala aldrig för dålig service.
21 januari, 2013 kl. 14:41 #158573MonsterMDeltagare@connywesth 59257 wrote:
Bestrid avgiften skriftligt eftersom de inte har levererat den tjänst du har beställt!
Sen får de svara skriftligt, det visar att du är medveten om att du har koll på läget och inte tolererar dålig service. Stå på dig och betala aldrig för dålig service.
Problemet är väl att det står i avtalet som är godkänt. Men det går ju omförhandla avtalet för framtiden, tror iofs det blir väldigt svårt, men prova kan man ju.
21 januari, 2013 kl. 16:20 #158574RashidDeltagare@lunarmys 59249 wrote:
Håller med om att det är otroligt fel att den kostnaden ska hamna på butiken när det är de som gör fel.
I vårt fall handlar det om max 2 st per månad, så det blir inte speciellt många kronor.
Men händer det oftare i ens butik förstår jag om man orkar göra något åt detI vårt fall är det också några sådana fall på flera månader och jag vet inte ens hur mycket det kostar och det är som sagt inte storlek på avgiften utan om det är rätt eller fel.
@MonsterM 59260 wrote:
Problemet är väl att det står i avtalet som är godkänt. Men det går ju omförhandla avtalet för framtiden, tror iofs det blir väldigt svårt, men prova kan man ju.
Det kanske står i avtalet om aktiveringsavgiften (jag har inte läst hela avtalet) men frågan är om det är rätt eller fel. Klarna gör en bedömning när Klarna låter en betalning gå igenom och om det är Klarna som vill sedan ta bort den och vill ha vår ”hjälp” att stoppa försändelse, som kan redan ha packats, så ska Klarna inte be om avgiften. Man kan ju även säga att vi får inte betalt för arbetet och andra kostnader som vi har lagt ner som vi har lagt ner när vi skriver ut en faktura, plockar varorna, packar och sedan leta efter dem i högen så att dem går inte iväg till posten.
Man kan ju även nämna att om man redan har skickat beställningen med a-post (som våra 95% försändelser) så kan Klarna be om kolli ID på paketet (då det står också någonstans i avtalet att handlare ska bevisa att man har skickat paketet) och i sådana fall kan Klarna slippa att betala hela fakturan.
Men jag vill tillbaka till mina några ören som Klarna tar som de (enligt mig) inte får göra.
21 januari, 2013 kl. 16:57 #158575DanDeltagareOm du skickar med A-post, B-post, Varubrev och liknande tjänster som ej lämnas ut mot legitimationskontroll har du inget bedrägeriskydd hos varken Klarna eller Svea.
Detta innebär att du i detta fallet tjänade på att Klarna stoppade bedrägeriet oavsett avgiftsdebitering.
Dock kan man väl såklart fundera kring det är rätt eller fel att man får betala avgifter när ordern redan godkänts av Klarna.
@RZW 59261 wrote:
I vårt fall är det också några sådana fall på flera månader och jag vet inte ens hur mycket det kostar och det är som sagt inte storlek på avgiften utan om det är rätt eller fel.
Det kanske står i avtalet om aktiveringsavgiften (jag har inte läst hela avtalet) men frågan är om det är rätt eller fel. Klarna gör en bedömning när Klarna låter en betalning gå igenom och om det är Klarna som vill sedan ta bort den och vill ha vår ”hjälp” att stoppa försändelse, som kan redan ha packats, så ska Klarna inte be om avgiften. Man kan ju även säga att vi får inte betalt för arbetet och andra kostnader som vi har lagt ner som vi har lagt ner när vi skriver ut en faktura, plockar varorna, packar och sedan leta efter dem i högen så att dem går inte iväg till posten.
Man kan ju även nämna att om man redan har skickat beställningen med a-post (som våra 95% försändelser) så kan Klarna be om kolli ID på paketet (då det står också någonstans i avtalet att handlare ska bevisa att man har skickat paketet) och i sådana fall kan Klarna slippa att betala hela fakturan.
Men jag vill tillbaka till mina några ören som Klarna tar som de (enligt mig) inte får göra.
21 januari, 2013 kl. 17:35 #158577MonsterMDeltagare@RZW 59261 wrote:
I vårt fall är det också några sådana fall på flera månader och jag vet inte ens hur mycket det kostar och det är som sagt inte storlek på avgiften utan om det är rätt eller fel.
Det kanske står i avtalet om aktiveringsavgiften (jag har inte läst hela avtalet) men frågan är om det är rätt eller fel.
Tycker som du att det är fel att Klarna ska få ta betalt när de ha gjort fel, men har man ingått en avtal som reglerar olika situationer så är det inte så mycket man kan göra.
Men tittade lite i det avtal vi ingått, men hittar inte någon information angående aktiveringsavgift, kanske något de har i nyare avtal. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.