Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Klarna
- Detta ämne har 15 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 5 månader sedan av Andreas.
-
FörfattareInlägg
-
20 juli, 2012 kl. 17:47 #97927Tidlosa TingDeltagare
Hej!
Jag är ganska ny inom ehandeln och har idag stött på ett litet problem.
Har en kund som försökt göra en order men verkar inte ha någon mobil. Kunden har skrivit i 00000 för mobilnummer och på så sätt inte blivit godkänd av klarna.
OM kunden inte har mobil ska man lämna det fältet tomt då eller är det ett krav från Klarna att mobilnummer ska fyllas i?
Har försökt nått kunden, men får meddelande tillbaka om att hon är på semester.
20 juli, 2012 kl. 18:38 #149042Richie72DeltagareKontakta Klarna, de brukar ha en bra och snabb support.
20 juli, 2012 kl. 19:35 #149047Tidlosa TingDeltagareRingde dem tidigare idag men dem stängde vid 17, sen åker jag bort över helgen så jag hade hoppas på nån som visste något så min hjärna slapp ligga å fundera
20 juli, 2012 kl. 19:39 #149048JoelDeltagareVi brukar skriva in 0700000001 på kunder utan telefonnummer och det har aldrig varit något problem hos Klarna. Kan det vara någon annan anledning till att kunden inte gått igenom? Fel adress? Betalningsanmärkningar?
20 juli, 2012 kl. 19:44 #149050GregerADeltagare@Tidlösa Ting 48604 wrote:
OM kunden inte har mobil ska man lämna det fältet tomt då eller är det ett krav från Klarna att mobilnummer ska fyllas i?
Det finns två fält för telefonnummer, mobil och fast. Ett av dem måste anges för att komma vidare i Klarna. Sen beror det klart på hur det är implementerat hos dig. Det kanske bara går att mata in mobilnumret.
Det är väl tänkt att det skall vara ett nummer som kunden verkligen kan nås på, men tydligen fungerar det med ett dummy-nummer, som Joel skriver ovan.
20 juli, 2012 kl. 19:47 #149051Tidlosa TingDeltagareSå här står det: EJ GODKÄNT: Mobilnumret som du har angivit är felaktigt. Du kanske har råkat skriva in fel? Om inte, välj ett annat sätt att betala på. (#3201)
Hon har sammanlagt försökt beställa 3 ggr och angivit 000000, 111111, 222222 som mobilnummer. Hon kanske hade gått igenom om hon lämnat det blankt.
Någon av er som kör wikinggruppen?
Längst ner står det: Ordern är makulerad. Klicka här för att återställa den.
Vad hände om man gör det? Kan jag ordna till detta tror ni eller måste jag gå genom klarna?24 juli, 2012 kl. 05:03 #149147flennstromDeltagareVi på Klarna behöver antingen ett mobilnummer eller ett fast nummer per order. Vi behöver numret för att snabbt kunna kontakta kunden för kontrollera om kunden har beställt i de fall vi misstänker bedrägeri. För oss spelar det ingen roll om det skulle komma ett fast nummer i mobilfältet, men det beror på hur, i ditt fall, Wikinggruppen har programmerat sitt system.
När vi misstänker ett bedrägeri vill vi vara säkra på att det faktiskt är ett bedrägeri, då kan vi låta beställningen gå igenom för att kunna ha väktare/polis på plats vid utlämningen och se till att utlämningen hamnar på övervakningskameran bilder. Målet med detta är att få fast bedragaren, inte bara stoppa just denna försändelse.
Därför är det viktigt för oss att kunna kontakta beställaren direkt och verifiera att beställningen är legitim eller inte.
24 juli, 2012 kl. 14:51 #149167AndreasDeltagareHej Fredrik och Klarna!
Vill ta upp ett ämne som delvis berör ämnet i denna tråd och efter Fredriks redogörelse ovan kunde jag ej hålla mig.
Jag råkade ut för en kund som påstod att han aldrig fick produkten han beställde. Kunde med spårningskod bevisa att kunden fått produkten, dock påstod kunden att han inte hämtat ut den utan att någon annan hade gjort det. Det avslöjade även namnteckningen på utlämningskvittansen. Ni påstod att det står i era villkor att ni ej ersätter kunder i liknande fall. Det stämmer mycket väl, dessa villkor är inbakat i den löpande texten. Något som vi som ehandlare självklart antar att ingår i kreditrisken som ni tar när ni köper våra fakturor. Vem lusläser alla paragrafer?
Detta fall ovan slutade dock lyckligt för min del och ni tog kreditförlusten efter en lång konversation som flera gånger hettade till. Frågan kvarstår dock, kan man alls skydda sig mot liknande bedrägerier i framtiden och vem står för kreditrisken för dem nästa gång de uppstår? Det bör även påpekas att Klarna ansåg att de ej var lönt att kräva ersättning av utlämningstället i detta fall, de som helt klart hade gjort fel. Som en liten ehandlare kan man inte göra mycket, men Klarna skulle säkert kunna trycka på lite så det inte upprepas.
Vet ej hur det ligger till med Svea och andra företag som erbjuder betalning via faktura om de har samma princip. För min del så är jag glad att Klarna ansåg mig vara en så viktig kund så de valde att hålla mig kvar och denna gång stod för kreditrisken.
24 juli, 2012 kl. 16:49 #149169DanDeltagareDu borde fått ersättning av speditören eftersom de lämnat ut paketet till fel mottagare. Har väl inget med Klarna att göra?
24 juli, 2012 kl. 18:13 #149170AndreasDeltagare@Dan 48750 wrote:
Du borde fått ersättning av speditören eftersom de lämnat ut paketet till fel mottagare. Har väl inget med Klarna att göra?
Det bör även påpekas att Klarna ansåg att de ej var lönt att kräva ersättning av utlämningstället i detta fall, de som helt klart hade gjort fel. Som en liten ehandlare kan man inte göra mycket, men Klarna skulle säkert kunna trycka på lite så det inte upprepas.
Klarna upprepade alltså fler gånger att de varken var en idé för mig eller dem att kräva pengarna av speditören.
Kunden som köpte produkten va heller aldrig i kontakt med mig, utan endast med Klarna när de krävde in pengar för fakturan.
Hoppas du Dan förstår situationen bättre nu.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.