Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Klarhet om poduktskydd samt produktansvar – Elektronik

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96203
    teriff
    Deltagare

    * Uppdate, avslutad! *

    Hejsan, har lite juridiska frågor och tankar om produktskydd här som kanske några av er som säljer elektronik saker vet lite mera om.

    Tankarna gäller bara det eletriska, om någon får ström i sig, något börjar brinna osv osv även om vi givetvis testar allt här men pga av frakt till kund eller mera osynliga tillverkningsfel.

    Frågor:
    1. Kan man avsäga sig allt ansvar för produkterna genom disclaimers och köpavtal på hemsidan och hänvisa till detta under en tvist, ett godkänt köp är ett bindande avtal mellan köpare och säljare eller?

    2. Försäkrinsbolag här i Sverige som täcker sånt? Fick en risk bedömning ifrån Länsförsäkringar och dom totalvägrade produktansvar…

    3. Hur kan man tvinga leverantörerna att ha bättre koll på sina produkter?
    Produkt ansvars kontrakt med leverantören, låter glamoröst men det är kina vi pratar om. Ett “äkta” papper med CE märkning eller vad som helst kan dom köpa på gatan för 5$. Så hur löser man det med avtal om det nu är lösningen, finns det agenter / försäkringsbolag i exportlandet som kan hålla i trådarna?

    Uppdate:
    Allt testas givetvis här på lagret, men svaret på frågan om det finns några skydd eller saker man kan göra mot våra kunder och för mig som säljare är uppenbarligen Nej, finns inget att göra mer än att åka ner och ta ett snack med leverantörerna

    Tusen tack alla och ett extra tack till Magnus och Parvelito !

    #124385
    Richie72
    Deltagare

    ..om någon får ström i sig, något börjar brinna osv osv….. Kan man avsäga sig allt ansvar för produkterna genom disclaimers och köpavtal

    Vad tror du själv, vi lever i Sverige inte vilda västern.

    #124386
    Parvelito
    Deltagare

    @teriff 21395 wrote:

    Frågor:
    1. Kan man avsäga sig allt ansvar för produkterna genom disclaimers och köpavtal på hemsidan och hänvisa till detta under en tvist, ett godkänt köp är ett bindande avtal mellan köpare och säljare eller?

    2. Försäkrinsbolag här i Sverige som täcker sånt? Fick en risk bedömning ifrån Länsförsäkringar och dom totalvägrade produktansvar…

    3. Produkt ansvars kontrakt med leverantören, låter glamoröst men det är kina vi pratar om. Ett “äkta” papper med CE märkning eller vad som helst kan dom köpa på gatan för 5$. Så hur löser man det om det nu är lösningen?

    Hur har ni andra gjort som köper in billigt skräp som kan ställa till det för er om allt går fel?

    1: Nej, du kan inte avsäga dig något ansvar eftersom lagen inte är dispositiv.

    2: Glöm det, då behöver du visa att du har kompetens knuten till bolaget som kan tillse att CE-kraven och övriga normer är uppfyllda. Tatueringsgrejer faller väl dessutom in som medicinsk utrustning, med en jädra massa extra normer att uppfylla som korrisionsskydd, fritt från legeringar, LSZH etc.

    3: Genom att ha kompetens att gå igenom grejerna själv, och se hur det ser ut. Du vill ju inte hamna på sjukhus där man nyss köpt in kinesiska respiratorer utan att kontrollera att de uppfyller alla kraven i verkligheten och inte bara på pappret.

    Det enklaste är att hålla sig ifrån att köpa skit från Kina. Allt i Kina är inte skit, men skall det prispressas så brukar man hamna där, och även om man köper bra grejer så är det viktigt att man hela tiden kvalitetskollar. Kompetens att själv gå igenom en produkt och kunna avgöra om den verkligen skulle kunna klara en test eller ej är nog det viktigaste.

    #124388
    friedrich
    Deltagare

    20 % är trasigt. Jösses, det är illa.
    Klokt att undvika produkter där det kan gå illa om det elektriska strular.
    Juridiskt är du bokstavligt talat rökt ;-)

    Vi ska vara medvetna om att kina inte per definition innebär skräp, var köper de flesta stora kedjor?
    Skillnaden är att de stora aktörerna har kompetens, långerfarenhet och resurser att hantera inköpen.
    De hanterar knappast inköp likt små aktörer där man surfar runt på dropshipsidor och köper produkter på vinst och förlust. Det är upplagt för att allt ska gå åt skogen ;-)

    Antar att skiten hittar sina vägar via dessa sistnämnda kanaler.

    Jag har själv funderat på att köpa lite grejjer mest för att se hur det funkar.

    #124390
    Caroline
    Deltagare

    @teriff 21395 wrote:

    Hejsan, har lite juridiska frågor och tankar om produktskydd här som kanske några av er som säljer elektronik saker vet lite mera om.

    Företaget i korthet:
    Vi köper in tatueringsmaskiner , elaggregat, strömsladdar ifrån Kina, 1/5 av allt är sönder och stämmer bra in i den långa linjen av Kinesik kvalitets tänkande :)
    Tankarna gäller bara det eletriska, om någon får ström i sig, något börjar brinna osv osv

    Frågor:
    1. Kan man avsäga sig allt ansvar för produkterna genom disclaimers och köpavtal på hemsidan och hänvisa till detta under en tvist, ett godkänt köp är ett bindande avtal mellan köpare och säljare eller?

    2. Försäkrinsbolag här i Sverige som täcker sånt? Fick en risk bedömning ifrån Länsförsäkringar och dom totalvägrade produktansvar…

    3. Produkt ansvars kontrakt med leverantören, låter glamoröst men det är kina vi pratar om. Ett “äkta” papper med CE märkning eller vad som helst kan dom köpa på gatan för 5$. Så hur löser man det om det nu är lösningen?

    Hur har ni andra gjort som köper in billigt skräp som kan ställa till det för er om allt går fel?

    Tycker det är lite spännande att du själv skriver ut att du säljer billigt skräp..och dessutom inte vill ansvara för eventuella/troliga problem- vilken reklam!!?
    Låter som att du nog borde kolla upp de här frågorna bättre om du inte vill hamna rejält i klistret. Som Parvelito säger kan det nog vara fler lagar och förordningar med tanke på vad apparaturen används till. Har du inte en leverantör som du litar på kan ta ansvaret så lär det bli du som står som ansvarig. Har du sett över varningstexterna förresten? Om inte dessa innefattar allt mellan himmel och gjord kan du t o m bli stämd för att nån dåre har tatuerat sig i ögat och blivit blind…

    #124391
    teriff
    Deltagare

    @Caroline 21403 wrote:

    Tycker det är lite spännande att du själv skriver ut att du säljer billigt skräp..och dessutom inte vill ansvara för eventuella/troliga problem- vilken reklam!!?
    Låter som att du nog borde kolla upp de här frågorna bättre om du inte vill hamna rejält i klistret. Som Parvelito säger kan det nog vara fler lagar och förordningar med tanke på vad apparaturen används till. Har du inte en leverantör som du litar på kan ta ansvaret så lär det bli du som står som ansvarig. Har du sett över varningstexterna förresten? Om inte dessa innefattar allt mellan himmel och gjord kan du t o m bli stämd för att nån dåre har tatuerat sig i ögat och blivit blind…

    Allt handlar om marginaler kära du, om man har personal, kundtjänst som svarar på midsommar osv osv och vad detta kalas kostar täcker man med marginalen.
    Vad kostar din Ikea soffa där hemma egentligen för dom att köpa in i det första steget tror du?

    Finns 2 typer av folk, de som betalar för något bra och de som vill ha det billigaste…. Vi säljer till båda, men riskerna är densamma.

    ______________________________________________________________

    Allt testas givetvis här på lagret, men svaret på frågan om det finns några skydd är uppenbarligen Nej, finns inget att göra mer än att åka ner och ta ett snack med leverantörerna

    Tusen tack alla!

    #124392
    teriff
    Deltagare

    @friedrich 21400 wrote:

    20 % är trasigt. Jösses, det är illa.
    Klokt att undvika produkter där det kan gå illa om det elektriska strular.
    Juridiskt är du bokstavligt talat rökt ;-)

    Vi ska vara medvetna om att kina inte per definition innebär skräp, var köper de flesta stora kedjor?
    Skillnaden är att de stora aktörerna har kompetens, långerfarenhet och resurser att hantera inköpen.

    Helt sant, de stora kedjorna har personer som sparkar på fabrikerna och personalen, har ingift kines i släkten och folk nära mig som bor där så kan lugnt säga att deras tänk är “lite annorlunda”

    Tror dock att en del av svinnet är pga frakten dessutom, flygfrakt är nog inte det snällaste alternativet mot känsligare utrustning i alla lägen

    Tusen tack alla för svaren!

    #124393
    Magnus
    Deltagare

    CE-märkning och EC-deklaration är en svår fråga som kan drabba många.
    Det är företaget som säljer till kund som har det yttersta ansvaret sedan skickar säljaren ev. krav/rättelser vidare till importören.
    Har importören gått i konkurs så kan det även drabba företaget som sålt till kund.

    Är 20% trasigt så skulle jag sluta sälja det direkt då är det bara en tidsfråga innan en ev. anmälan kommer till Elverket.
    Det är inte heller så roligt om ett hus börjar brinna.

    Problem med import från KIna är att även om man kräver EC deklaration så kan den vara förfalskad då får importören ta smällen.

    En tanke är att man då kan gå i rygg på större leverantör och köpa samma vara.
    Man försöker då utnyttja en större’s leverantör erfarenhet.
    Problemet kan då bli att den man köper av levererar en billigare produkt med sämre komponenter i.
    – Även större leverantörer får nedslag av elsäkerhetsverket med jämna mellanrum.

    Jag tror att det finns bara en seriös lösning på problemet det är att själv testa varan hos någon provningsanstalt för att se om den uppfyller gällande CE-krav och EC-deklaration.
    Man får helt enkelt betala för ett sådant test innan man har lärt sig att själv göra en grundläggande kontroll.

    Gissar på att det kostar ca: 10-15tkr, det blir dyrt om man är en liten ehandlare.
    Det kan bli ännu dyrare om man blir tvungen att återta varor från kund.

    #124394
    teriff
    Deltagare

    @Magnus 21406 wrote:

    CE-märkning och EC-deklaration är en svår fråga som kan drabba många.
    Det är företaget som säljer till kund som har det yttersta ansvaret sedan skickar säljaren ev. krav/rättelser vidare till importören.
    Har importören gått i konkurs så kan det även drabba företaget som sålt till kund.

    Är 20% trasigt så skulle jag sluta sälja det direkt då är det bara en tidsfråga innan en ev. anmälan kommer till Elverket.
    Det är inte heller så roligt om ett hus börjar brinna.

    Problem med import från KIna är att även om man kräver EC deklaration så kan den vara förfalskad då får importören ta smällen.

    Jag tror att det finns bara en seriös lösning på problemet det är att själv testa varan hos någon provningsanstalt för att se om den uppfyller gällande CE-krav och EC-deklaration.
    Man får helt enkelt betala för ett sådant test innan man har lärt sig att själv göra en grundläggande kontroll.

    Gissar på att det kostar ca: 10-15tkr, det blir dyrt om man är en liten ehandlare.
    Det kan bli ännu dyrare om man blir tvungen att återta varor från kund.

    Hm du verkar ju ha koll på detta, på wiki kan man läsa följande:
    “Är en produkt försedd med CE-märkning visar detta att tillverkaren eller importören har följt de grundläggande krav som återfinns i de EU-direktiv som reglerar detta. I princip innebär det att tillverkaren är ansvarig för alla skador som orsakas av den CE-märkta produkten, under förutsättning att användaren följt instruktionerna.”

    Så om vi nu säger att tillverkaren ger oss en CE märkt vara med äkta intyg , vi pröjsar 15.000:- och varan går igenom testet. Och om det sedan lik förbannat är något som går fel i varan hos en kund.
    Hur fungerar det då?

    Kan jag gå tillbaka till leverantören med krav om ersättning eller är CE märkningen bara ett litet tomt ord att varan är ok men att det fortfarande är slutsteget mot kund som för stå för alla problem?

    #124399
    Magnus
    Deltagare

    Köper du in varor från tillverkare/ importör inom EU så går ju Elsäkerhetsverket vidare med detta till sin motpart i EU-landet om jag har fattat det rätt.
    Går det inte att få tag i den så går de på nästa led vilket kan vara säljaren.

    Gör du en stickprovskontroll och kontrollerar att CE och EC-deklaration stämmer så har du bland annat kontrollerat att varan inte är felaktigt konstruerad.
    Det kan vara att avlastare saknas, för lätt att komma åt delar med spänning på , för tunn isolering mm.

    Vad som gäller för fel då någon enstaka produkt är felaktig vet jag inte.
    Jag misstänker att det absolut vanligaste är att produkten är felaktigt gjord från grunden så att hela serien är skit.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 23 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.