Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Kassa på egen sida eller ej?
- Detta ämne har 18 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 6 månader sedan av Jimmy Ostrom.
-
FörfattareInlägg
-
4 april, 2012 kl. 21:06 #97822JoelDeltagare
Jag vet att det har diskuterats ett antal gånger tidigare och åsikten verkar gå isär bland e-handlare, lika så om man tittar bland de stora butikerna då alla verkar göra olika.
Jag pratar alltså om huruvida man skall bryta ut kassan och lägga den på en egen sida (som t.ex CoolStuff och Lastbryggan har gjort) eller om man ska låta kassan vara intregrerad i den övriga designen (som t.ex CDON och Roliga Prylar gjort).
Finns det någon som har gjort ett A/B test på detta eller kan hänvisa till en undersökning som påvisar att det ena eller andra är bättre?
Vad föredrar du själv? Rösta i pollen i denna tråd!
4 april, 2012 kl. 21:25 #141520Anton ADeltagare@Joel 40363 wrote:
Jag vet att det har diskuterats ett antal gånger tidigare och åsikten verkar gå isär bland e-handlare, lika så om man tittar bland de stora butikerna då alla verkar göra olika.
Jag pratar alltså om huruvida man skall bryta ut kassan och lägga den på en egen sida (som t.ex CoolStuff och Lastbryggan har gjort) eller om man ska låta kassan vara intregrerad i den övriga designen (som t.ex CDON och Roliga Prylar gjort).
Finns det någon som har gjort ett A/B test på detta eller kan hänvisa till en undersökning som påvisar att det ena eller andra är bättre?
Vad föredrar du själv? Rösta i pollen i denna tråd!
Jag personligen föredrar att kassan är integrerad. Tycker att det känns mer ”genuint” samt att det är enklare om jag vill kolla på några fler produkter innan jag avslutar köpet.
5 april, 2012 kl. 05:26 #141524Katrin LundgrenDeltagareSeparat utan tvekan. Vi bytte i Swecat och Gardenhome för några år sedan och antalet som går genom kassan ökade markant. Tidigare blev nog säkert folk distraherade och skulle bara titta på en grej till osv, och då tappade man en del som sen inte gick tillbaka till kassan. Nu har vi otroligt lite avhopp i kassan
5 april, 2012 kl. 06:12 #141526Jimmy OstromDeltagareDetta har jag och Conny pratat mycket om och vi kommer köra separat men detta beror bara på att vi vill få bort precis som Katrin skriver ”distraction”.
Så min röst faller på separat och då har jag lika mycket fakta som jag har på allt annat i livet, NOLL:):p;)
5 april, 2012 kl. 08:23 #141541danielanderssonDeltagareFöredrar integrerad, för det är ofta man vill kolla något mer efter man gått till kassan MEN misstänker att separat ger högre CR.
5 april, 2012 kl. 08:47 #141542Per NilssonDeltagareNu är jag nog lite förvirrad men den enda kassan som skiljde sig var Coolstuffs.
Jag förstår nog inte riktigt skillnaden på dessa olika kassor, någon som har lust att förklara? 😮
5 april, 2012 kl. 08:52 #141543fotofyndetDeltagareSeparat är när man tar bort kolumner med erbjudanden, menyträd, osv, så när du väl gått till kassan så är det inget som distraherar dig från att göra klart.
Integrerad är när det ser ut som vilken sida som helst, i den vanliga layouten.
5 april, 2012 kl. 09:11 #141546Per NilssonDeltagare@fotofyndet 40389 wrote:
Separat är när man tar bort kolumner med erbjudanden, menyträd, osv, så när du väl gått till kassan så är det inget som distraherar dig från att göra klart.
Integrerad är när det ser ut som vilken sida som helst, i den vanliga layouten.
Då är jag med.
Tack för förklaringen.
5 april, 2012 kl. 09:34 #141549MrTribDeltagareIntressant omröstning som jag har nyligen gjort splittest på. Jag hjälpte en vän att göra ett A/B/C-test på hennes webshop för en tid sedan på tre olika varianter av kassa. Hon föredrar att inte skylta med sina resultat på sin shop, även om hon hänger här inne ibland så hon kanske ger sig till känna om hon läser detta? Siten säljer smink, parfym, smycken och liknande produkter.
De tre varianterna vi testade:
* Integrerad, i mitten med en vänster- och en högerkolumn. (Default innan test)
* Integrerad med ytterelementen skuggade förutom ett infoelement med frakt, villkor etc. (man såg vad som fanns under skuggningen men inte så tydligt, resten framställdes som väldigt tydlig).
* Separat, bara sidhuvudet och sidfoten som såg likadant ut.Alla kassor var en one-page kassa med vissa erbjudanden i kassan beroende på vad som låg i varukorgen. Inga andra tester gjordes samtidigt. Ca 900 registrerade order, med ca 200 på den med lägst antal.
Det var ett bra test som lämnade en hel del svar.
Några slutsatser vi drog:
* Skuggade ytterelement sänkte konverteringen och ökade inte ordervärdet något. Flera avhopp. Sämst i test.
* Separat kassa hade många fler (ca 15-20%) avhopp i kassan. Vi gjorde sticktest att många övergivna varukorgar återupptogs med fler artiklar och högre ordervärde än innan testet. Dock inte med något statistiskt bra värde.
* Integrerad kassa hade minst avhopp i kassan, men samma ordervärde som innan.
* Slutresultatet mätt i kr per besökare var väldigt jämnt på integrerad och separat kassa.Hon gick vidare med separat kassa som vi kör fler tester på just nu.
5 april, 2012 kl. 10:24 #141555RikardDeltagareJag fattar fortfarande inte riktigt. Har vi integrerad eller separat kassa på Tonerlagret?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.