Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Kanaler för annonsering och deras resultat
- Detta ämne har 22 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 10 månader sedan av vidis.
-
FörfattareInlägg
-
13 februari, 2012 kl. 21:57 #97381FredrikGustDeltagare
Det finns onekligen mycket att välja bland och prisbilderna är rätt olika. Det syns däremot rätt tydligt på antal besökta sidor att kvalitén på inkommande klick varierar beroende på varifrån besökarna kommer och därmed också konverteringsgraden.
Adwords ger ett stadigt inflöde på besökare. Kostnaden är rimlig och man kan hålla tempot uppe hyggligt bra och balansera med SEO-arbetet.
SEO-arbete kan kanske inte riktigt räknas som annonsering, men det verkar som om de som hittar in på sidan via träfflistan på sidan 1-2 klickar på fler produkter än dem som kommer in via adwords.
Pricerunner får då i alla fall jag många sidvisningar per besök från och den högsta konverteringsgraden.
Facebook skapar ett ständigt inflöde av inkommande referenser och här får man ju lite organisk tillväxt av dem som gillar sidan som kan kompletteras med lite annonsering.
Prisjakt har på flera veckor bara fått ut några få av produkterna och med bara en par procent av hela sortimentet ute blir det knappt några klick att tala om.
Bloggandet ger rätt många besök på sidan i jämförelse med besök på bloggen, vilket är kul. Här ser då i alla fall jag en stor potential ju mer allmännyttigt man bloggar och här går det ju att påverka själv.
Blocket ger många sökningar när annonserna syns högt upp i listorna. Sedan verkar det i min verksamhet dala rätt fort så snart annonserna hamnar på sidan 3. Här har jag givetvis ingen exakt statistik, men ser tydligt i kurvorna att det blir en peak när man annonserar och att den dalar när man passerat sidan 2.
Tradera är på samma sätt som blocket svårt att mäta utan länk och butikslösning från dem, men även här syns en trend med många sökningar på produkterna man har ute på Tradera sista dygnet.
Jag har testat att annonsera lokalt men tidningsannonser kostar rätt mycket jämfört med allt annat och har för mig gett absolut minst tillbaka även om det finns en viss kulfaktor med att synas i tryck.
Till detta har det skrivits om kanaler för att annonsera via andras bloggar, via något av annonsnätverken m.m.
Möjligheterna att variera och förnya sig är i princip oändliga!
Hur många olika kanaler kör ni samtidigt för annonsering?
//Fredrik
13 februari, 2012 kl. 22:06 #136452PrixDeltagareTestade att annonsera på Facebook, resultatet det gav var att det va väldigt många som försökte beställa mot faktura men blev nekade då de hade lång historia hos kronofogden.. Kan har varit jag som haft otur men trenden blev att 80 % drygt som blev nekade kom från facebook.
14 februari, 2012 kl. 07:23 #136474Katrin LundgrenDeltagare@Prix 34813 wrote:
Testade att annonsera på Facebook, resultatet det gav var att det va väldigt många som försökte beställa mot faktura men blev nekade då de hade lång historia hos kronofogden.. Kan har varit jag som haft otur men trenden blev att 80 % drygt som blev nekade kom från facebook.
Samma situation när vi annonserade en kort tid när vi startade doftljusbutiken, jag har aldrig haft så hög andel nekade ordrar som då
14 februari, 2012 kl. 07:55 #136477MickeBDeltagare@Prix 34813 wrote:
Testade att annonsera på Facebook, resultatet det gav var att det va väldigt många som försökte beställa mot faktura men blev nekade då de hade lång historia hos kronofogden.. Kan har varit jag som haft otur men trenden blev att 80 % drygt som blev nekade kom från facebook.
På facebook får man rikta sina annonser till de som är över 25. Annars får man massor av sådant.
14 februari, 2012 kl. 10:40 #136495PrixDeltagareMicke: Vi hade satt åldern från cirka 25 och de blev nekade för de hade skulder hos kronofogden..
14 februari, 2012 kl. 10:43 #136498GregerADeltagareEtt nytt sätt att ta kreditupplysning: kolla om kunden har Facebook-konto .. :rolleyes:
Jo, risken är väl att de som hänger där hela dagarna inte har någon större inkomst. Så jag är inte förvånad att ni gjort de erfarenheter ni gjort.
14 februari, 2012 kl. 10:51 #136500JoelDeltagareAngående Blocket…
Jag har talat med en webbshopsägare som byggde ett script för Blocket, på så sätt kunde han i sin webbshop mäta alla besökare från deras blocketannonser och koppla köpen till vilket län, vilken produkt och vilken kategori som hade lägst CPO (Cost per Order).
Med den datan var det sedan enkelt att ta fram en lista över vilka produkter som var värda att annonsera ut på Blocket eller inte, samt i vilket län man skulle lägga annonserna.
Jag har sett lite statistik och det kanske är svårt att tro att det skulle vara lättare att sälja en skoter i Gävleborgs län jämfört med i Norrbotten. Det är bara ett exempel på värdefull information ett sådant ”länkscript” kan ge.
14 februari, 2012 kl. 21:04 #136574ParvelitoDeltagareAmbitös tråd. Jag har inte riktigt samma erfarenheter, så jag får väl berätta lite om vad jag upplever. Alla siffror från Google Analytics är från de senaste 30 dagarna.
Adwords är svårt för min del, för jag säljer för billiga produkter rent generellt, och det är stenhård konkurrens på det som skulle kunna fungera. De som kommer via adwords handlar i snitt för 10,83kr. Å andra sidan snittar jag på 1,83kr per klick, så det får väl gå då.
De besökare som kommer in organiskt spenderar i genomsnitt 12,89kr/besökare, och det grämer mig lite att inte de betalande kunderna kan klå det i alla fall.
Prisjakt är nyttigt. 29,77kr spenderar en användare därifrån i snitt.
Besökare från Blocket spenderar i snitt 19,93kr per besökare, men klicken är rätt så dyra. Jag har testar lite olika strategier, men 7-8kr/klick blir det utslaget på totala kostnaden för butik och annonser. Ytterst tveksam kanal.
Tradera har jag butik på, var en av de första som skaffade det. Klarar man priskonkurrensen där är det en bra kanal.
Den verkligt våta drömmen för min del vad gäller kundtillströmning är när någon kund byggt en snygg lösning i t.ex. sin husvagn med något litet speciellt väggfäste för TV och visar bilder på hur det ser ut, samt berättar med länk var det är köpt. Hade en sådan för lite sedan som genererade 65 klick på två dagar, och 42 beställningar. Så aktiva forumanvändare som är fixare och trixare kan varmt rekommenderas som en tacksam kundgrupp om man känner för lite annorlunda marknadsföring.
15 februari, 2012 kl. 06:55 #136586vidisDeltagare@Parvelito 34943 wrote:
Ambitös tråd. Jag har inte riktigt samma erfarenheter, så jag får väl berätta lite om vad jag upplever. Alla siffror från Google Analytics är från de senaste 30 dagarna.
Adwords är svårt för min del, för säljer för billiga produkter rent generellt, och det är stenhård konkurrens på det som skulle kunna fungera. De som kommer via adwords handlar i snitt för 10,83kr. Å andra sidan snittar jag på 1,83kr per klick, så det får väl gå då.
De besökare som kommer in organiskt spenderar i genomsnitt 12,89kr/besökare, och det grämer mig lite att inte de betalande kunderna kan klå det i alla fall.
Prisjakt är nyttigt. 29,77kr spenderar en användare därifrån i snitt.
Besökare från Blocket spenderar i snitt 19,93kr per besökare, men klicken är rätt så dyra. Jag har testar lite olika strategier, men 7-8kr/klick blir det utslaget på totala kostnaden för butik och annonser. Ytterst tveksam kanal.
Tradera har jag butik på, var en av de första som skaffade det. Klarar man priskonkurrensen där är det en bra kanal.
Den verkligt våta drömmen för min del vad gäller kundtillströmning är när någon kund byggt en snygg lösning i t.ex. sin husvagn med något litet speciellt väggfäste för TV och visar bilder på hur det ser ut, och berättar med länk var det är köpt. Hade en sådan för lite sedan som genererade 65 klick på två dagar, och 42 beställningar. Så aktiva forumanvändare som är fixare och trixare kan varmt rekommenderas som en tacksam kundgrupp om man känner för lite annorlunda marknadsföring.
Mycket bra sammanställning. Får ta och kolla lite på detta.
Hur sammaställer du denna infon i Analytics. Har inte hunnit sätta mig in i Analytics så mycket ännu. Finns det en standard rapport man kan använda sig utav eller måste man skapa sig en specialanpassad rapport?15 februari, 2012 kl. 07:00 #136582ParvelitoDeltagareDet ser man i de vanliga standardrapporterna.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.