Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Kan jag göra så, hur?
- Detta ämne har 18 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 11 månader sedan av Bestblom.
-
FörfattareInlägg
-
20 november, 2013 kl. 23:09 #101000BestblomDeltagare
Hej allihopa!
För ett tag sedan (innan jag registrerade mitt företag) beställde jag lite varor till mitt företag, enkla solglasögon av trä, för ungefär 2 800 kr för 15st. Anledningen till att jag beställde dessa solglasögon innan företaget var klart varför att det var REA och jag ville inte missa chansen.
Nu undrar jag om jag kan sälja dessa till mitt företag?
Går det, om Ja hur?Tacksam för ett svar
21 november, 2013 kl. 07:45 #170313FreddieGästProdukter du köper innan din firma är registrerad är avdragsgilla i ditt företag, oavsett bolagsform.
Ex. Köper jag produkter i maj men firman registreras inte fören juli så är kostnaden avdragsgill i företaget ändå.
Om du har en enskild firma så kan du sälja produkterna direkt till slutkonsument utan att behöva göra sälja in produkterna från dig till företaget.
Om du har ett aktiebolag så finns det två alternativ. Antingen har du tappat bort ursprungskvittot/fakturan och du blir det hela en transaktion där ingående moms inte är avdragsgill eftersom du är privatperson och blir säljaren till AB:et i detta fallet. Detta bokförs som ett utlägg.
Alternativ två är att du har ursprungskvittot/fakturan med moms och hela köret(om det är en svensk leverantör) då har du full avdragsrätt på ingående moms. Detta bokförs som en utlägg.
Hoppas texten var klar nog.
/F
EDIT: Vill bara tillägga att tiden mellan köpet och registreringen av företaget inte kan vara allt för långt ifrån varandra då skatteverket är snabba på att ifrågasätta detta. Tycker dock att inköp gjorda i början av året med en registrering ett par månader senare är okej och då blir ingående moms avdragsgill. Är det inköp från 2012 men registreringen är först oktober 2013 så anses momsen vara död och därmed inte avdragsgill. Kostnaden är dock avdragsgill till sitt hela belopp.
21 november, 2013 kl. 09:26 #170317nfsDeltagareHur är det i mitt fall.
http://www.ehandel.se/forum/ekonomi-foeretagande/7414-har-endel-lager-som-jag-funderat-pa-vad-jag-ska-goera-med-flytta-tillbaka-till-sverige.htmlKan jag starta företag och få import momsen avdragen när jag kommer tillbaka till Sverige? Hade tänkt att skicka paketet precis innan jag ska hem.
Eller kan jag betala tull och moms och sälja varorna privat?21 november, 2013 kl. 10:37 #170327FreddieGästOm jag förstår dit ämne rätt så har du sålt via e-handel i asien men ska nu återkomma till Sverige en snabb visit och sen fortsätta resan mot USA och ta med dig varorna i dessa leden?
I detta fallet har det inte med försäljning/inköp i Sverige att göra och jag hade vänt mig till Tullverket och frågat där för bästa möjliga svar.
Men du fick ett bra svar i din tråd längst ner.
Mvh,
Freddie21 november, 2013 kl. 11:03 #170328nfsDeltagareJo, så var tanken från början. Att jag eventuellt ville gå vidare till en annat land, men göra ett snabbt stop i Sverige. Läste på Tullverkets sida med rubriken ”Flytta hem från utomlands.” Ställde då min fråga i forumet för rådgivning och tips. Tullager har jag läst det lilla som det finns info på men tror att det kommer kosta mycket.
Men då det inte verkar gå så har jag inget val än att stanna i Sverige och försöka så gott det går.
Hur är det bästa tillväga gångs sättet.
Kan jag starta företag och få import moms för mitt paket avdraget när jag kommer tillbaka till Sverige? Hade tänkt att skicka paketet precis innan jag ska hem till Sverige.
Och ska adressen på paketet vara adresserat till samma person som sedan startar upp företaget, eller spelar det ingen roll.Eller kan jag betala tull och moms och sälja varorna privat?
21 november, 2013 kl. 11:33 #170330FreddieGäst@nfs 72125 wrote:
Jo, så var tanken från början. Att jag eventuellt ville gå vidare till en annat land, men göra ett snabbt stop i Sverige. Läste på Tullverkets sida med rubriken ”Flytta hem från utomlands.” Ställde då min fråga i forumet för rådgivning och tips. Tullager har jag läst det lilla som det finns info på men tror att det kommer kosta mycket.
Men då det inte verkar gå så har jag inget val än att stanna i Sverige och försöka så gott det går.
Hur är det bästa tillväga gångs sättet.
Kan jag starta företag och få import moms för mitt paket avdraget när jag kommer tillbaka till Sverige? Hade tänkt att skicka paketet precis innan jag ska hem till Sverige.
Och ska adressen på paketet vara adresserat till samma person som sedan startar upp företaget, eller spelar det ingen roll.Eller kan jag betala tull och moms och sälja varorna privat?
Jag hade ringt Tullverket, hemsidan är inte den bästa. Så ring dem och berätta om ditt ärende. Att starta företag i Sverige för att få in och ut varorna är inte det bästa alternativet som jag kan se det. Däremot fick du ett svar i din förra tråd som var bra.
21 november, 2013 kl. 11:54 #170331nfsDeltagareTackar, vet du svaret på dessa två frågor?
1. Kan jag starta företag och få import moms för mitt paket avdraget när jag kommer tillbaka till Sverige? Hade tänkt att skicka paketet precis innan jag ska hem till Sverige.
Och ska adressen på paketet vara adresserat till samma person som sedan startar upp företaget, eller spelar det ingen roll.2. Kan jag betala tull och moms och sälja varorna privat?
21 november, 2013 kl. 12:27 #170334FreddieGästSvar:
1. Ja du kan starta företag i Sverige och sedan ta in varorna och momsen i ditt företag. Det ska vara adresserat till den som startar företaget.
2. Ja det går utmärkt.
22 november, 2013 kl. 20:29 #170400BestblomDeltagareTack Fredde!
Jag köpte varorna under sommaren och aktiebolaget registrerades klart ca 2-3 månader efter. Men vad behöver jag göra för att kunna köpa dessa från mig själv, skicka in papper eller något till skatteverket? Så att det blir rätt@Freddie 72110 wrote:
Produkter du köper innan din firma är registrerad är avdragsgilla i ditt företag, oavsett bolagsform.
Ex. Köper jag produkter i maj men firman registreras inte fören juli så är kostnaden avdragsgill i företaget ändå.
Om du har en enskild firma så kan du sälja produkterna direkt till slutkonsument utan att behöva göra sälja in produkterna från dig till företaget.
Om du har ett aktiebolag så finns det två alternativ. Antingen har du tappat bort ursprungskvittot/fakturan och du blir det hela en transaktion där ingående moms inte är avdragsgill eftersom du är privatperson och blir säljaren till AB:et i detta fallet. Detta bokförs som ett utlägg.
Alternativ två är att du har ursprungskvittot/fakturan med moms och hela köret(om det är en svensk leverantör) då har du full avdragsrätt på ingående moms. Detta bokförs som en utlägg.
Hoppas texten var klar nog.
/F
EDIT: Vill bara tillägga att tiden mellan köpet och registreringen av företaget inte kan vara allt för långt ifrån varandra då skatteverket är snabba på att ifrågasätta detta. Tycker dock att inköp gjorda i början av året med en registrering ett par månader senare är okej och då blir ingående moms avdragsgill. Är det inköp från 2012 men registreringen är först oktober 2013 så anses momsen vara död och därmed inte avdragsgill. Kostnaden är dock avdragsgill till sitt hela belopp.
23 november, 2013 kl. 07:53 #170404FreddieGästHar du ursprungskvittot? För du måste ta ställning till om det är ingående moms att lyfta eller inte.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.