Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Julkampanjer
- Detta ämne har 12 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 1 månad sedan av precis en san.
-
FörfattareInlägg
-
24 oktober, 2011 kl. 11:23 #96686Katrin LundgrenDeltagare
Jag funderar lite över julen i år och undrar över hur ni andra tänker….jag är nämligen ytterst kluven….
Många har fraktfritt i dec, speciellt större e-handlare. Hur gör ni andra mindre, jag gissar att många hänger med och tänker att man får mer försäljning, men ofta enl min erfarenhet så brukar fraktfrikampanjer mer blåsa upp omsättningen är ge faktiskt vinst. Vinsten brukar hamna ungefär likadant i alla fall.
Så min tanke är, hur ska man hantera julhandeln? Mindre erbjudanden och bara låta allt vara som det är eftersom folk ändå handlar som sjutton till jul, eller försöka ge olika erbjudanden för att öka omsättningen trots att det kanske inte alltid ger så mkt mer vinst.
Hur tänker ni?
24 oktober, 2011 kl. 12:22 #129047ParvelitoDeltagareJag ser ingen anledning till att man skall göra villkoren radikalt bättre till julhandeln. Istället ser jag mer nytta i att lyfta fram saker som är lämpliga att ge bort i julklapp, se till att ha sådant hemma på lager och vara tydlig med när saker levereras.
Jag har väl också vissa funderingar på att ordna lite ”bryggfinansiering” för kunderna genom att med början från 25:e November så har alla fakturor sista betalningsdag 2012-01-31 så att det kan betalas med Januarilönen (och att det inte är fakturor som förfaller under mellandagarna då en del är bortresta etc). Jag står och tvekar lite om jag skall lyfta bort fakturaavgiften också, som idag är 29kr.
24 oktober, 2011 kl. 12:32 #129048danielanderssonDeltagareFörstår inte heller varför man ska ge fraktfritt vid jul. Om man tänker lite logiskt så är det ju just vid jul som frakten är guld värd (tänk att slippa stå och köa i en affär? DET är valuta för pengarna för mig!).
Vi kommer haka på Klarnas julkampanj, som gör att kunderna kan betala i slutet på februari.
Kommer nog även erbjuda fraktfritt under nån dag eller helg under december, bara för att sporra lite mer. Kanske även specialpriser på vissa utvalda produkter under vissa dagar.
Men inte fraktfritt under hela perioden, det låter.. dumt?
24 oktober, 2011 kl. 12:41 #129049Katrin LundgrenDeltagareJag håller med dig, men många verkar köra fraktfritt i dec, och funderar då på varför? Vad har jag missat? Själv brukar jag ha olika paketerbjudanden, samt köra Klarnas kampanj och ev julpynta butiken lite
24 oktober, 2011 kl. 13:03 #129051GregerADeltagareNu har vi ingen julrusch att tala om, men om vi hade haft så skulle jag kunna tänka mig att ge fraktfritt vid beställning före 13/12 för att i någon mån minska sista-minuten ruschen. Efter 13/12 kan man istället köra dubbel frakt …
24 oktober, 2011 kl. 13:13 #129052JohanKDeltagare@lunarmys 26557 wrote:
Förstår inte heller varför man ska ge fraktfritt vid jul. Om man tänker lite logiskt så är det ju just vid jul som frakten är guld värd (tänk att slippa stå och köa i en affär? DET är valuta för pengarna för mig!).
Vi kommer haka på Klarnas julkampanj, som gör att kunderna kan betala i slutet på februari.
Kommer nog även erbjuda fraktfritt under nån dag eller helg under december, bara för att sporra lite mer. Kanske även specialpriser på vissa utvalda produkter under vissa dagar.
Men inte fraktfritt under hela perioden, det låter.. dumt?
I skuret av januari menar du Va?
Eller har du fått special?
24 oktober, 2011 kl. 13:14 #129053danielanderssonDeltagare@JohanK 26561 wrote:
I skuret av januari menar du Va?
Eller har du fått special?
Inte special, vad jag vet. Det generella mailet om julkampanjen kom idag också: ”Genom att erbjuda julkampanjen ger du dina kunder möjlighet att, för alla köp som görs mellan den 1 november och den 8 januari, betala i slutet av februari.”
24 oktober, 2011 kl. 15:05 #129063JohanKDeltagareVisst du! Dubbelkollade nu och det stämmer. Har för mig det var januari förra året, därför jag reagerade.
24 oktober, 2011 kl. 15:08 #129064danielanderssonDeltagare@JohanK 26569 wrote:
Visst du! Dubbelkollade nu och det stämmer. Har för mig det var januari förra året, därför jag reagerade.
Det var det, dom har bättrat på dealen för kunderna det här året
27 oktober, 2011 kl. 12:08 #129282busbjornenDeltagareKlarna ser ut att ha förlängt julkampanjen till 31:e januari också. Tydligen många butiker som efterfrågat detta.
Fråga till er som har använt/använder Klarnas julkampanj:
Får man som butik inte lägga på någon ”faktura-avgift” för köpet? Klarna lägger ju själva på 29 kr mot kunden, men om man själv inte tar in något så kostar detta 3% (+moms?) för butiken.
Våra snittorder ligger på runt tusenlappen vid jul och det skulle innebära en marginalminskning med 30 kr, vilket är massor för oss. Vi får ju även räkna av diff på frakten 10-30 kr samt emballage och utskifter. Så med lågmarginal och Klarnas julkampanj blir det inte mycket kvar.
Det lutar åt att vi skippar julkampanjen och bara kör vidare med faktura som tidigare. Kunden kan ju ändå välja att betala från 50 kr/mån även på en vanlig faktura och då måste kunden betala runt 150 kr om de har tänkt att betala resten i februari. Gäller ju bara att vara tydlig med information om detta.
Hur gör ni andra med detta? Som jag ser är ju risken att kunder som idag väljer faktura (har 39 kr faktura-avgift) istället väljer julkampanjen, där vi får minskad marginal. Kärnfrågan är alltså hur många fler köp man kan förväntas få pga julkampanjen, och om det motsvarar intäktsminskningen på de kunder som annars valt faktura?
En tilläggsfråga är: Använder kunden ”samma” kreditutrymme för julkampanjen som vanlig faktura. Jag gissar att detta är fallet och då känns det som att många som redan idag ligger i taket på kreditlimiten ändå inte kan använda julkampanjen för att de inte har utrymme. Så då blir det stora resultatet att kunder som annars valt faktura väljer julkampanjen istället. :confused:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.