Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Jobbiga kunder

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103097
    snartehandlare
    Deltagare

    Stöter ni på väldigt jobbiga kunder ibland?
    En av våra samarbetspartners har t.ex en kund som skapat fejkprofiler på facebook där han/hon ljuger om företaget och att de har lurat hen…

    Det känns väldigt ovanligt, har någon varit med om det?

    Edit: Vad tycker ni är rätt tillvägagångssätt här?

    #179845
    timpelt
    Deltagare

    @snartehandlare 84815 wrote:

    Stöter ni på väldigt jobbiga kunder ibland?
    En av våra samarbetspartners har t.ex en kund som skapat fejkprofiler på facebook där han/hon ljuger om företaget och att de har lurat hen…

    Det känns väldigt ovanligt, har någon varit med om det?

    Edit: Vad tycker ni är rätt tillvägagångssätt här?

    Om ni vet vad personen heter på riktigt är det ju bara att trycka på att ni kommer anmäla hen för förtal om hen inte slutar. Tror att det bör funka inom företag också ”leda till att andra personer föraktar den som uppgiften berör”

    #179846
    Ekraft
    Deltagare

    Ett företag kan enligt lagen aldrig förtalas. Jag tror man skall strunta i det där. Sköter man sig kommer kunder hitta många fler positiva recensioner om er än de negativa de eventuellt hittar. Fejkprofiler på Facebook brukar inte få så stor spridning på sina budskap eftersom de inte är särskilt aktiva och saknar aktiva vänner.

    Det är däremot viktigt att ha i bakhuvudet att en kund kan tycka det är värt att ägna rätt mycket tid åt att ställa till besvär om denne anser sig lurad på en femhundring eller så, medans det för en ehandlare kostar många tusenlappar att sedan ta hand om skiten. Tar man strid mot en kund om en reklamation bör man se till att man har ordentligt på fötterna och att striden är värd att vinna.

    #179855
    Safar
    Deltagare

    Aldrig stött på detta men skulle det hända tror jag man bör vara diplomatisk. Besvara de fejkade inläggen & var saklig & professionell. De som läser detta är inte dumma, besvarar företaget ser det seriöst ut.

    #179867
    snartehandlare
    Deltagare

    @Ekraft 84817 wrote:

    Ett företag kan enligt lagen aldrig förtalas. Jag tror man skall strunta i det där. Sköter man sig kommer kunder hitta många fler positiva recensioner om er än de negativa de eventuellt hittar. Fejkprofiler på Facebook brukar inte få så stor spridning på sina budskap eftersom de inte är särskilt aktiva och saknar aktiva vänner.

    Det är däremot viktigt att ha i bakhuvudet att en kund kan tycka det är värt att ägna rätt mycket tid åt att ställa till besvär om denne anser sig lurad på en femhundring eller så, medans det för en ehandlare kostar många tusenlappar att sedan ta hand om skiten. Tar man strid mot en kund om en reklamation bör man se till att man har ordentligt på fötterna och att striden är värd att vinna.

    I detta fallet förtalades företagets ägare, då kunden skrev massa strunt om denne. Däremot håller jag med dig om att en sådan kund lär ha mer tid på nacken än företaget i sig.

    #179868
    snartehandlare
    Deltagare

    Tack för svaren! Jag har aldrig stött på en sån här kund förr. Dock har jag undersökt företagets agerande, och företaget har absolut inte gjort något fel. Kunden hittade i detta fall bara på massa lögner, och när hen ej fick som hen ville började lögnerna; och förtalet om företagets ägare; som för övrigt knappt haft kontakt med kunden.

    Stort tack för svaren! :)

    #179919
    Seinfeld
    Deltagare

    Man kan aldrig ändra en annan människas inställning om den bestämt sig för en sak. Särskilt inte om det går prestige i saken. Rör mig en del i en värld inom hästsport och det förekommer allt som oftast att vissa blir beskyllda för en den ena och en den andra. Man får bestämma sig att man har gjort rätt och känna sig trygg med det. Rykten och förtal hålls igång endast för att man går i diskussion med ryktesspridaren. Locket på och gå vidare i livet tycker jag är en god lösning. Som ett inlägg ovan sade att till sist kommer de goda inläggen och de kommer att överskugga det dåliga som var fel.

    E-handlare http://www.fiskfoder.se

    #179922
    snartehandlare
    Deltagare

    @Seinfeld 84912 wrote:

    Man kan aldrig ändra en annan människas inställning om den bestämt sig för en sak. Särskilt inte om det går prestige i saken. Rör mig en del i en värld inom hästsport och det förekommer allt som oftast att vissa blir beskyllda för en den ena och en den andra. Man får bestämma sig att man har gjort rätt och känna sig trygg med det. Rykten och förtal hålls igång endast för att man går i diskussion med ryktesspridaren. Locket på och gå vidare i livet tycker jag är en god lösning. Som ett inlägg ovan sade att till sist kommer de goda inläggen och de kommer att överskugga det dåliga som var fel.

    E-handlare http://www.fiskfoder.se

    Ja det här låter nog som det mest rationella. Att gå in i en diskussion är oftast helt enkelt fel, då personen redan bestämt sig.

    Tack för bra råd! :)

    #179972
    Runns.se
    Deltagare

    Blocka personen så du slipper se den och gå vidare…

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.