Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Jakten på topp 10 på google
- Detta ämne har 12 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 7 månader sedan av Dammtussen.
-
FörfattareInlägg
-
21 april, 2012 kl. 11:39 #143282V.LindbergDeltagare
@FredrikGust 42105 wrote:
Tack Victor! På forumet hjälps vi ju alla åt allihopa, skulle tro att det finns marknad så det räcker åt oss alla.
Har upptäckt att vissa sökord på google inte konverterar särskilt bra, det är nog värt att göra en liten revidering när man har mer statistik. Några är helt klart av karaktären fönstertittning och lång kvar till köpbeslut.
haha, ja de tvivlar jag inte på. Jag har inte börjat arbeta med något direkt seo arbete utan är fortfarande på att fylla i all information. Och jag rankar helt okej på rätt många ord organsikt. Så jag tror inte du behöver lägga ner så mycket tid utan mer vänta tills google gått igenom din sida några gånger.
mvh
Victor25 april, 2012 kl. 12:02 #143565kontorsmagasinetDeltagareRanking på google är ju såklart viktig, men det du vill ha är ju relevant trafik som konverterar. Så grundtipset är nog att höja blicken lite och även titta på andra kanaler som kan ge trafik. En länk från ett relevant forum kan ge mycket mer trafik än en top10 plats på google.
Gällande just google så skulle jag säga att en ”longtail” strategi ofta är mer framgångsrik jämfört med att stångas på huvudorden. Om du tänker dig summan av alla sökord som på något sätt är relevanta för din verksamhet, då kommer du se att ett fåtal ord står för en stor del av sökningarna. Dessa ord är det ofta väldigt hög konkurrens på. Dock kan du också se att ett knippe av mindre populära ord ofta tillsammans ger lika många sökningar som det där stora ordet (om du ritar en graf över detta så kommer sökvolymerna på småorden bilda en lång svans, därav longtail). Fördelen med dessa väldigt specifika sökord är att den som söker ofta är mycket närmare köp. Jmfr att söka på ”TV” med att söka på ”Samsung 40 tum LED”, den senare kunden har ju förmodligen nästan bestämt sig för att handla medans den första inte har en aning och bara letar fakta.
Mitt tips: välj en underkategori av produkter som du tjänar bra på och fokusera på den. Försök få ut relevant innehåll som länkar till dina produkter (släpp pressmeddelanden, be bloggar att skriva om dig, kontakta tillverkarna och be dem länka till dig etc.). Förmodligen kommer det att gå ganska snabbt att komma upp på top 10 för den typen av ord. Ta några relaterade sökord i taget och gå sedan vidare till nästa (kom dock ihåg att underhålla de ord som kommit upp på top 10).
25 april, 2012 kl. 13:38 #143570DammtussenDeltagareNågra tankar från oss på Dammtussen.se:
1. Var inte rädd för testa nytt, och därmed också få nya länkar (även om det är under en begränsad tid) från större sajter. Vi har t ex testat Deals-sajter:
Dammsugarpåsar – Deals, dammsugarmunstycken och emeet 32. Bra länkkataloger kan ändå vara en vettig bas och på t ex Infoo.se kan du välja ankartexter – se: Anmäl din webbsida till Infoo.se
3. Samarbeta med andra e-handlare! Ni kanske kan gå i varandras nyhetsbrev, byta länkar eller skicka med flyers. Nu går jag ju lite utanför ämnet ”Topp 10 på Google”, men samarbeten kan ge såväl inlänkningar som nya kunder. Till en låg kostnad.
4. Samarbeta med bloggar, låt dom testa dina produkter och skriva om dom. Eller ge bort produkter som bloggare kan ha som priser i tävlingar.
5. Och kanske viktigaste rådet: om ni ska anlita en SEO-firma som tar betalt för ”det de levererar” – se till att göra allt du kan själv först. Så du verkligen betalar för SEO-firmans jobb, inte ditt eget….
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.